• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403060100332
  • خبرنگار : 50181

در یک نشست تخصصی عنوان شد

لزوم واگذاری پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه به بخش خصوصی

لزوم واگذاری پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه به بخش خصوصی

ایسنا/کرمانشاه در نشست تخصصی کمیسیون احداث و صنعت ساختمان اتاق بازرگانی کرمانشاه، بر لزوم واگذاری پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه به بخش خصوصی البته با شرایط مناسب تاکید شد.

کیوان کاشفی رئیس کمیسیون احداث و صنعت ساختمان اتاق کرمانشاه، امروز (اول شهریور) در نشست این کمیسیون که با موضوع واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برآوردی که در سال ۱۳۹۷ در کل کشور انجام شده بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در سراسر ایران داریم که از این تعداد بیش از ۱۹۶۰ پروژه ملی و بزرگ و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ پروژه استانی می‌باشد. 

وی میزان اشتغالزایی که فعال کردن این پروژه‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد را ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد. 

کاشفی با بیان اینکه بر اساس قانونی که سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید و در نهایت در سال ۱۳۹۷ به صورت جدی مطرح شد دولت اجازه ورود بخش خصوصی به برخی از پروژه‌های نیمه تمام را داد، گفت: مهمترین نکته‌ای که درباره واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی وجود دارد را توجه به سودآوری و توجیه اقتصادی مناسب این پروژه‌ها دانست تا سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها برای بخش خصوصی جذاب باشد. 

کاشفی معتقد است، برای اینکه سرمایه‌گذاران راغب به مشارکت در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باشند لازم است دولت از دید انتفاعی که نسبت به این طرح‌ها دارد، فاصله بگیرد. 

وی همچنین تسهیل شرایط واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی و کاهش بروکراسی و موانعی که در این حوزه وجود دارد را نیز ضروری برشمرد. 

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تاکید بر لزوم همراه و حساس کردن مدیران دستگاه‌ها درباره اهمیت و ضرورت واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی، یادآور شد: لازم است خود بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در این زمینه پیشگام شود. 

کاشفی سپس به  واگذاری پروژه‌های نیمه تمام استان کرمانشاه به بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: برای برخی از این پروژه‌ها که سرمایه‌‍گذاری چند هزار میلیارد تومانی نیاز دارد، نیازمند تشکیل کنسرسیوم‌هایی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم. 

وی از منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب به عنوان تجربه موفق بخش خصوصی استان برای سرمایه‌گذاری به صورت کنسرسیوم یاد کرد و گفت: این منطقه اکنون با همراهی تعدادی از سرمایه‌گذاران بزرگ استان به شیوه‌ای موفق در حال اداره شدن است. 

رئیس کمیسیون احداث و صنعت ساختمان اتاق کرمانشاه یکی از بهترین پروژه‌هایی که بخش خصوصی کرمانشاه می‌تواند در قالب کنسرسیوم به آن ورود کند را «دهکده لجستیک» برشمرد و عنوان کرد: این دهکده در صورت راه‌اندازی می‌تواند حمل و نقل ریلی بار در استان را نیز رونق دهد. 

کاشفی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان نیز نباید صرفا بر پروژه‌های صنعتی متمرکز شوند، افزود: امروزه در حوزه خدمات جای کار بسیار زیادی وجود دارد که سرمایه‌گذاران کرمانشاه کمتر به این حوزه ورود کرده‌اند. 

وی در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان کرمانشاه نیز تاکید کرد و ادامه داد: برای اینکه در این زمینه موفق باشیم، هم باید تخصص و فن استفاده از بازار سرمایه را تقویت کنیم و هم مدیران استان را نسبت به ظرفیت این بازار بیشتر آگاه سازیم. 

شناسایی ۲۹ پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی در کرمانشاه

به گزارش ایسنا، ابراهیم فرجی مسئول شورای توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز در ان نشست یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت‌ها را تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرد. 

وی تنها راه برون رفت از تعداد قابل توجه پروژه‌های نیمه تمام که بعضا درگیر تزریق اعتبارات قطره چکانی هستند را واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی دانست و گفت: ۱۷۱۷ پروژه نیمه تمام را طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در کرمانشاه شناسایی و غربالگری کردیم که از این تعداد ۲۹ پروژه قابلیت مشارکت با بخش خصوصی را دارد. 

فرجی با بیان اینکه عمده این پروژه‌ها مربوط به حوزه‌های گردشگری، ورزش و جوانان، راهداری و پایانه‌ها، شهرداری و… است، عنوان کرد: طی چهار سال گذشته ۱۷ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲۴۰ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده است. 

آرش شادفر رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه نیز در این نشست دو حوزه آب و انرژی و پروژه‌های شهری را از جمله مهمترین بخش‌ها دانست که پروژه‌های نیمه تمام آن‌ها باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تکمیل شود. 

وی اشتغال ناپایدار، دعاوی حقوقی فراوان و مهمتر از همه از دست رفتن امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی طرح‌ها را از پیامدهای اصلی رها شدن پروژه‌های نیمه کاره اعلام کرد و گفت: لازم است پروژه‌های نیمه تمام به صورت اولویت‌بندی شده به بخش خصوصی معرفی شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha