• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403060100021
  • خبرنگار : 71021

کتیبه فارسی دروازهٔ قیامت در روسیه

کتیبه فارسی دروازهٔ قیامت در روسیه
عکس‌ها از مرتضی رضوانفر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی

پژوهشگر میراث فرهنگی، کتیبه فارسی را در دیوار دفاعی ساسانی شهر «دربند» روسیه شناسایی کرد. این دیوار بخشی از بنایی است که برای دوره طولانی «دروازه قیامت» نامیده می‌شد.

به گزارش ایسنا، مرتضی رضوانفر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره این کتیبه براساس مستندات موجود توضیح داد: «دانشنامه ایرانیکا ذیل مدخل «معبد دروازهٔ قیامت» می‌نویسد اطلاعات مکتوب، نمادهای ساسانی و کتیبه فارسی قرن ۹قمری بر اتاقکی در کنار دیوار دفاعی ساسانی شهر دربند، بیانگر قداست این بنا بوده و در دوره‌ای طولانی به عنوان دروازه قیامت نامیده شده است.

دیوار ۴۰ کیلومتری شهر دربند که بر دیواری قدیمی‌تر بنا شده است اسامی مختلفی همچون دیوار قیامت، سد «یاجوج» و «ماجوج»، سد «سکندر» و دیوار «ذوالقرنین» دارد.

یاجوج و ماجوج در کتب مقدس یهود، مسیحیت و اسلام ذکر شده‌ و طبق سوره کهف و انبیا هنگامی که دیوار ذوالقرنین توسط این قوم تخریب شود فرآیند قیامت آغاز می‌شود.

کتیبه فارسی دروازهٔ قیامت در روسیه

ذوالقرنین به معنی صاحب دو شاخ و بنا به محتوای کتب مقدس، فرمانروایی عادل و مردم‌مدار بوده است. او را دوره‌ای به عنوان اسکندر مقدونی نامیدند اما به دلیل ظلم‌ها و غارت‌هایی که توسط اسکندر در جهان صورت پذیرفته، بعدها کوروش هخامنشی را به دلیل عدل گستری، حکومت در قفقاز و نماد وی در پاسارگاد با کلاهی تاج مانند با دوشاخ، ذوالقرنین (صاحب دو شاخ) نامیده‌اند.

کتیبه فارسی دروازهٔ قیامت در روسیه

وجود ۴ شکل تیر و کمان در کنار معبد که به سمت زمین (دنیای زیرین) نشانه رفته است گویا نمادی از اعتقاد به جایگاه نابودگرانِ جهان (یاجوج و ماجوج) در زیر زمین است و شاید نام دروازهٔ قیامت، تداعی کننده محل خروج آنها باشد.  

کتیبه فارسی دروازهٔ قیامت در روسیه

شهر تاریخی دربند و دیوار ۴۰ کیلومتری آن در قفقاز روسیه توسط خسرو انوشیروان به عنوان بام تمدن ساسانی ساخته شده است. این شهر در سال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان قدیمی‌ترین شهر روسیه و طبق معیارهای ۳و۴ ثبت جهانی، نمادی بسیار ارزشمند از معماری ساسانی به ثبت رسید.

این شاهکار معماری ایرانی دارای نارین قلعه، ۷۳ برج دفاعی، ۱۴ دروازه اصلی، دیوار ۴۰کیلومتری، ۳۲ کتیبه پهلوی و چندین کتیبه فارسیِ دری است. همچنین دارای بناهای ارزشمندی از صفوی تا قاجاری است.

طبق مفاد پرونده، هسته تاریخی شهر با وجود جنگ‌ها و استیلای اقوام مختلف به شکل جالبی تا امروز اصالتِ فرم و طرح را حفظ کرده است.

متاسفانه اقوام و دولت‌های زیادی  تلاش می‌کنند این شاهکار معماری را بخشی از فرهنگ و هنر خود معرفی کنند اما پرونده یونسکو دلایل محکمی برای ساسانی بودن آن ارایه کرده است.»

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی همچنین بیان کرد که امیدوار است با همکاری وزارت میراث و رسانه‌ها تلاش بیشتری برای معرفی ایرانِ فرهنگی صورت گیرد.

کتیبه فارسی دروازهٔ قیامت در روسیه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۰۶:۴۰

تولد فارسی نود سال کشف دوره ساسانی توهم تریلیون سال

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۰۸:۱۷

ای شکوه پایدار ایران من کجا بودیم به کجا رسیدیم هرسلسله بی غیرتی نصفش رو به باد داد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۰۸:۲۵

فقط فقط یه بنای تاریخی است هیچی از داخلش در نمیاد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۵:۵۵

برجسته ترین کارشناسان دنیا، بخشی از ایران را که شاهان بی لیاقت از دست دادند، برای ما ایرانی ها رو کردند، حالا عده ای میخوان بگن جزو ایران نبوده! آخه چه جور ایرانی هستید که تعصب به وطنتان هم ندارید؟!؟!

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۷ ۰۳:۰۴

هذیان نگو

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۱۹

هیچ کتیبه به زبان دری وجود ندارد و زبان دری هیچ ارتباط به زبان پهلوی قبل اسلام ندارد این متن الفبا و کلمات اسلامیست و همین الان همین متن روی پرچم عربستان است البته بأنضمام حروف اشاره. هرجا کلمات حروف اشاره از بین رفته به دری یا فارسی امروزی نسب ندهید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۱۱

این خطوطی که نشان داده شده خطوط عربیه خط فارسی ما درین تصویر ندیدیم.......!!!!!!!

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۵۲

اسم قلعه تورکی هست بعد میگین ساسانی؟ قفقازم از قدیم تورک نشین هست. نارئن قالا(قلعه) قلعه ریز یا کوچک

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۰۰:۱۰

اتفاقا تو همین عکس نشان قایی (ترکمنی) هست...

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۷:۲۶

حسودا حسودی نکنین یونسکو تایید کرده این بنا ساسانی است حالا از حسودی خودتون رو بکشین.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۲۰:۰۱

اسم شهر دربند هست و دربند فارسی ست. در زمان ساسانی و پیش از اون هم آخرین شهر ایران بوده. الان تو منطقه آبخازیا ست که اونم فارسی هست. اصولا در منطقه دربند سدی بوده که کوروش در مقابل پدران همین پان ترک

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۲۲:۲۸

عزیزیونسکواینقدرکارشناسای حرفه ای داره درمورده یه مکان یایه اثراینقدرتحقیق میکنندمطمعن که شدندبعدثبت جهانی میکننداین قلعه هم ساسانیه وجزعی ازایرانه عزیزمون بوده پس چشمه حسودکورانشاله

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۲۲:۵۸

خط عربی است و زبان عربی

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۲۳:۰۲

سلام ببینید این یک قلعه ساسانی هست و به تایید جهانی هم رسیده اینکه در دوره های مختلف بعد اسلام و یا حکومت های مختلف تغییری در اون ایجاد شده باشه ، ماهیت اصیل اون رو از بین نمیبره

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۲۳:۰۶

یکی از دوستان گفت که قفقاز سرزمین ترک هاست ، بهتره این دوست بره تاریخ رو بخونه که پانترک ها حدود هزار سال هست که به اینجا اومدن و از خیلی قبل از اون ایرانی ها و ارمنی ها و رومی ها اینجا بودن ، پس عزیزان تجزیه طلب زیاد حرف نزنید چون خودتون رسوا میشید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۰۰:۳۶

با سلام خدمت همه هموطنان عزیزم، من از سرزمین ایران، پارس سخن مینویسم. بله این اثر آل مان یعنی گذشتگانمان است، که یه سری نشان هایی دیدم که مربوط به چاه پله، است. اینها نشانه‌های اون چاه است، که به جای نشانه گل بکار میبردن.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۰۷:۵۲

یونسکو بعد از کلی تحقیق گفته قلعه مربوط به دوره ساسانی هست بعد یکی از دوستان به نام آیدین میگه قلعه ترکیه چون اسم قلعه ترکی هست و منطقه قفقاز از قدیم ترک نشین بوده... یعنی بیسوادی و تعصب تا چقدر ....

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۷:۳۹

پس دروازه قیامت اینجا بود من در کتب مختلف ازش خوندم وای خدای من که در دل زمین در قفقاز یاجوج و ماجوج اسیر شدن اون قلعه مثل یک سد در دهانه و رودی چاه هست که اونها توش هستن