• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403041812569
  • خبرنگار : 50181

معاون محیط زیست کرمانشاه:

اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با «پشه آئدس» در دستورکار قرار داده‌ایم/ قره‌سو باید لایروبی شود

اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با «پشه آئدس» در دستورکار قرار داده‌ایم/ قره‌سو باید لایروبی شود

ایسنا/کرمانشاه معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون موردی از پشه آئدس در کرمانشاه نداشته‌ایم، گفت: رودخانه قره‌سو پتانسیلی بالقوه برای زاد و ولد این پشه بوده و لازم است با هدف پیشگیری و با همراهی دستگاه‌های مربوطه، این رودخانه لایروبی شود تا هم خطرات احتمالی ناشی از پشه آئدس و هم دیگر خطرات زیست محیطی ناشی از وضعیت نامناسب رودخانه قره سو رفع شود.

ثریا قربانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پشه آئدس به یک هشدار جدی در سراسر کشور تبدیل شده و چون واکسنی برای بیماری‌های مرتبط با آن وجود ندارد بهترین راهکارها پیشگیری از تکثیر این پشه است، گفت: محیط زیست نیز به عنوان یکی از دستگاه‌ها وظایفی را برای مقابله با گسترش این پشه دارد و طی جلساتی که برگزار کردیم ۱۷ برنامه و مصوبه در استان کرمانشاه تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از مشاهده این پشه در کرمانشاه نداشته‌ایم، از آماده‌باش محیط زیست با هدف اقدامات پیشگیرانه خبر داد.

وی به زاد و ولد پشه آئدس در آب‌های راکد اشاره کرد و ادامه داد: وجود چنین آب‌هایی یکی از زنگ خطرها برای گسترش پشه آئدس است و با توجه به اینکه کرمانشاه استانی با سراب‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های متعدد است، خطر گسترش این پشه وجود دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی محیط‌زیست استان کرمانشاه از رودخانه قره‌سو در مرکز شهر کرمانشاه به عنوان یک پتانسیل برای زاد و ولد پشه آئدس یاد کرد و افزود: وجود زباله‌ها در این رودخانه یک خطر جدی محسوب می‌شود.

قربانی از مکاتبه با آب و فاضلاب، شهرداری و آب منطقه‌ای برای مدیریت این رودخانه، لایروبی آن و جمع‌آوری پسماندها از آن یاد کرد و ادامه داد: لازم است این کار برای رودخانه آبشوران نیز انجام شود تا هم خطر احتمالی ناشی از گسترش این نوع پشه و هم دیگر خطرات زیست محیطی ناشی از وضعیت نامناسب این رودخانه ها رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: پایش سراب‌ها، رودخانه‌ها و... نیز در نقاط مختلف استان در دستور کار است.

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه آبشخورهایی که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست برای استفاده حیات‌وحش تعبیه شده نیز می‌تواند خطری برای گسترش این پشه باشد، عننوان کرد: مقرر شد آبرسانی به این آبشخورها در فواصل کوتاه صورت بگیرد و آب آنها به موقع تعویض شود.

قربانی یکی دیگر از تهدیداتی که می‌تواند به گسترش این پشه دامن بزند را رهاشدن زباله‌ها و پسماند برخی روستاها خصوصا آنهایی که در جوار مناطق تحت مدیریت محیط زیست هستند اعلام کرد و گفت: برای مدیریت این موضوع درخواست دادیم کارگروه مدیریت پسماند استان در اسرع وقت و با موضوع خطرات زیستی پشه آئدس برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه دستورالعمل‌هایی در نظر گرفته شده تا با همراهی دهیاری‌ها، هر گونه موارد مشکوک سریعا به اطلاع دستگاه‌های مربوطه برسد.

قربانی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون مشکلی با موضوع پشه آئدس در کرمانشاه رخ نداده، تاکید کرد: همه این اقدامات جنبه پیشگیرانه داشته و نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha