• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032113858
  • خبرنگار : 90057

آغاز نشست بریکس با ادای احترام به شهدای خدمت ایران

آغاز نشست بریکس با ادای احترام به شهدای خدمت ایران

نشست وزرای خارجه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه با یک دقیقه سکوت به یاد آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه شهید ایران آغاز شد.

به گزارش ایسنا، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بریکس به روسیه رفت و امروز در این شنست شرکت کرده است.

این نشست با سخنرانی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه کار خود را آغاز کرد.

لاوروف در سخنرانی خود، گذار به نظم نوین جهانی را یک دوره تاریخی کامل و دشوار خواند و گفت که بریکس با این تغییر حرکت رو به جلو را آغاز می کند و نقشش در حل مشکلات جهانی افزایش می‌یابد.

این دیپلمات روس افزود که کار فعالی نیز بر روی ابتکارات کلیدی روسیه در زمینه حمل و نقل و همچنین ایجاد یک گروه تماس در مورد آب و هوا و توسعه پایدار، یک گروه کاری در پزشکی هسته‌ای و یک انجمن پزشکی در حال انجام است.

به گفته لاوروف کشورهای عضو بریکس به طور فعال برای ایجاد بستری برای پرداخت با ارزهای ملی تلاش می کنند.

وی گفت: «کار فعالی برای اجرای تصمیمات اجلاس ژوهانسبورگ در سال گذشته به ویژه در زمینه بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی، ایجاد بستری برای تسویه ارزهای ملی در تجارت متقابل در حال انجام است».

وزیر امور خارجه روسیه، گفت: گسترش بریکس تایید آشکاری بر روند شکل گیری نظم جهانی چندقطبی است. ظهور مراکز جدیدی برای اتخاذ تصمیمات سیاسی مهم جهانی از میان کشورهای جنوب و شرق جهان، از کشورهایی با اکثریت جهانی. اینها کشورهایی هستند که به دنبال گذار به نظم جهانی عادلانه تر هستند که بر اساس "برابری حاکمیتی دولت ها و تنوع تمدنی" ساخته شده است که "یک دوره تاریخی کامل را در بر خواهد گرفت و روندی دشوار خواهد بود".

او همچنین گفت که رویدادهای بین‌المللی اخیر نقاب از چهره کسانی که تا همین اواخر ادعای حق تقریباً انحصاری تعریف ارزش‌های جهانی تحت پوشش یک نظم مبتنی بر قوانین داشتند، برداشت. آمریکا و متحدانش از هیچ تلاشی برای حفظ سلطه خود و کند کردن فرآیندهای عینی شکل گیری جهان چندقطبی فروگذار نکردند. آنها از طریق فشار تحریم‌ها و باج گیری مالی سعی دارند بر انتخاب مدل های توسعه و شرکای تجاری توسط دولت های مستقل تأثیر بگذارند در این میان غرب نیز استفاده از زور را رد نمی کند.

فعالیت بریکس در سال ۲۰۰۹ به صورت غیررسمی و با هدایت روسیه آغاز شد و هدف آن فراهم کردن بستری بود تا اعضای آن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و دولت‌های غربی را به چالش بکشند.

اجلاس سران این کشورها به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مسئولیت ریاست گروه نیز یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود.

برزیل، روسیه، هند و چین اعضای موسس این گروه هستند. این کشورها روی هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی را بر عهده دارند.

از اول ژانویه ۲۰۲۴ کشورهای ایران، امارات، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی و مصر به این گروه اضافه شدند.

تصمیمات بریکس با اجماع آرا اتخاذ می‌شود و تمام کشورهای عضو آن در گروه ۲۰ متشکل از اقتصادهای بزرگ جهان عضویت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha