• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403040704332
  • خبرنگار : 71612

ممنوع شدن فعالیت گروه‌های راست‌گرا و اسلامی پیش از انتخابات فرانسه

ممنوع شدن فعالیت گروه‌های راست‌گرا و اسلامی پیش از انتخابات فرانسه

دولت فرانسه روز چهارشنبه، چهار روز قبل از دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی، دستور انحلال چند گروه راست افراطی و مسلمان را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، انتخابات زودهنگام ملی که توسط امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور میانه‌رو به جریان افتاد، کشور را در رقابت انتخاباتی عجولانه و بی‌نظمی فرو برده که در آن سخنان نفرت‌انگیز در حال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی آورده است: ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد دولت دستور تعطیلی چندین گروه که نفرت پراکنی انجام می دهند و خطر خشونت را افزایش می دهند، صادر کرده است.

از جمله این گروه‌ها، «گروه دفاع اتحادیه» (GUD) است که به خشونت و یهودی ستیزی معروف است. اعضای آن در گذشته از مارین لوپن، رهبر سیاسی راست افراطی حمایت کرده‌اند.

حزب اجتماع ملی مارین لوپن در همه نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات دو دوره‌ای، ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه پیشتاز است، در حالی که ائتلاف میانه رو ماکرون درصد کمی به خود اختصاص داده است. با این حال، به دلیل سیستم پیچیده و دو مرحله ای رأی گیری و اتحادهای سیاسی احتمالی، نتیجه بسیار نامشخص باقی می ماند.

این اولین باری نیست که دولت فرانسه به بهانه امنیت و حقوق بشر فعالیت برخی گروه‌ها و نهادها را ممنوع می‌کند.

بر اساس دستور وزارت کشورفرانسه، فعالیت گروه هدف دیگری به نام «له رامپر» (Les Remparts) به دلیل تحریک نفرت، تبعیض و خشونت علیه خارجی‌ها و افراد غیرسفیدپوست ممنوع شده است.

دستور ممنوعیت دیگری برای گروهی به نام «ژوناس پاری» حامی جامعه مسلمان فرانسه صادر شده است.

در مواجهه با این چشم انداز که فرانسه می تواند اولین دولت راست افراطی خود را پس از اشغال نازی ها در طول جنگ جهانی دوم انتخاب کند، احزاب دیگر در تلاش برای تشکیل اتحاد هستند. این انتخابات توسط ماکرون در اوایل ماه جاری و پس از اینکه حزب وی در انتخابات پارلمان اروپا متحمل شکست سختی شد، برگزار خواهد شد.

در مناظره تلویزیونی سه شنبه شب، ژردن باردلا، رئیس جوان حزب اجتماع ملی، پیشنهاد خود را برای لغو مراقبت‌های بهداشتی رایگان برای خارجی‌ها و تشدید مقررات در مورد اخذ تابعیت فرانسوی تکرار کرد.

پیشنهاد او برای جلوگیری از دسترسی شهروندان دوتابعیتی به برخی مشاغل دولتی استراتژیک، خشم نخست وزیر گابریل اتل را برانگیخت؛ اتل گفت: «این سخنان اهداف واقعی حزبی را آشکار می کند که مدت هاست با بیگانه هراسی و نژادپرستی گره خورده است. پیامی که شما می‌فرستید این است که وقتی ما دو تابعیتی هستیم، نیمه شهروند حساب می شویم، فرانسوی‌های واقعی نیستیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha