• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403032113525
  • خبرنگار : 71219

یک راهکار برای رفع انتقادها به تسخیر گیشه توسط کمدی‌ها

یک راهکار برای رفع انتقادها به تسخیر گیشه توسط کمدی‌ها

مدیرعامل موسسه سینماشهر در تشریح کارکرد گروه تازه تاسیس سینمایی فرهنگ، با تاکید بر تمایز آن نسبت به گروه سینمایی هنر و تجربه، می‌گوید: این گروه راهکاری برای رفع انتقادها به تسخیر گیشه توسط فیلم‌های کمدی و مهجور ماندن دیگر فیلم‌ها است.

به تازگی طرحی با نام گروه سینمایی فرهنگ برای اکران و حمایت از فیلم‌های غیرتجاری از سوی سازمان سینمایی مصوب شده که در خبر منتشر شده از آن ابهاماتی بخصوص در زمینه هم‌پوشانی این گروه با گروه سینمایی هنر و تجربه به چشم می‌خورد.

هاشم میرزاخانی - مدیرعامل موسسه سینماشهر - که در کنار محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی)، حبیب ایل‌بیگی (معاون نظارت و ارزیابی سازمان)، روح‌الله سهرابی (مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم) و مجید زین‌العابدین (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) عضور شورای گروه سینمایی فرهنگ است و مسئولیت اجرای این طرح را هم برعهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا جزئیاتی را درباره آن بیان کرد.  

گروه سینمایی فرهنگ به چه معناست؟

او در پاسخ به اینکه گروه سینمایی فرهنگ به چه معناست و آیا فیلم‌های دیگر، غیرفرهنگی هستند که تنها این گروه فرهنگی نامیده شده و اصلاً این گروه چه فیلم‌هایی را دربرمی‌گیرد؟ گفت: ما در حوزه حمایت از آثاری که عمدتاً تجاری نیستند واژه فرهنگی را اطلاق می‌کنیم البته کل سینما در حوزه فرهنگ قرار می‌گیرد ولی خیلی از آثار برای فضای تجاری و گیشه طراحی و ساخته می‌شوند. درنتیجه این گروه و این نامگذاری نافی فعالیت دیگر همکاران و آثارشان نیست. برخی آثاری که روی پرده سینماها هستند گیشه پرفروشی ندارند و آنچنان که باید در چهار هفته اول اکران - که بر اساس قراردادها تعیین می‌شود-  نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند، در حالی که ارزشمند هستند لذا این فیلم‌ها همیشه در سایه فیلم‌های کمدی و پرفروش قرار می‌گیرند. در این زمینه همیشه بحثی وجود داشت مبنی بر اینکه چرا گیشه را فیلم‌های کمدی تسخیر کرده‌اند؟ برای این مسئله باید راهکاری اتخاذ می‌شد تا تمام فیلم‌های ارزشمند، دارای یک طراحی ویژه باشند و مدت زمان بهتری را برای اکران در اختیار بگیرند در نتیجه طرحی پیشنهاد شد تا در مجموعه‌های سینمایی که بیشتر از پنج سالن دارند، تعاملی صورت گیرد که از ادامه اکران آثار شرح داده شده، حمایت شود.

وی افزود:‌ امسال قرار است حداکثر ۱۴ هفته اکران برای نمایش فیلم‌ها اجرایی شود چون سال گذشته اکران طولانی برخی فیلم‌ها باعث اعتراض‌هایی شد. امسال حداکثر سقف اکران ۱۴ هفته است و این تمهید هم اندیشیده شد که اگر قرار باشد اکران فیلم‌های تجاری تداوم داشته باشد سینمادار در قبال نمایش آن سالن‌هایی را هم برای نمایش آثاری از حوزه فرهنگ و اندیشه درنظر بگیرد؛ یعنی اگر فیلمی مثل «آسمان غرب» که تعداد سالن‌های فعلی آن به کمتر از ۵۰ رسیده ولی هنوز پتانسیل نمایش دارد، بتواند اکران خود را ادامه دهد.

بنابراین با پردیس‌های سینمایی با بیش از پنج سالن توافق شده که یک سالن خود را در اختیار نمایش آثار فرهنگی بگذارند تا اکران آن‌ها پس از چهار هفته (کف فروش) ادامه داشته باشد و در قبال آن از پتانسی پنج هفته نمایش فیلم‌های تجاری بهره‌مند شوند؛ یعنی به واسطه نمایش آثار تجاری پرفروش، فیلم‌های فرهنگی که در گیشه اقبال جدی نداشتند همچنان می‌توانند در سینماهای بزرگ اکران شوند تا علاوه براینکه اکران فیلم‌های تجاری ادامه می‌یابد، فیلم‌های فرهنگی یا غیرتجاری نیز در طول زمان بتوانند مخاطب بیشتری داشته باشند. با این تصمیم هم صاحبان آثار تجاری و هم صاحبان آثار فرهنگی ‌توانند از فرصت نمایش در پردیس‌های مهم کشور برخوردار شوند.

تفاوت‌های گروه سینمایی فرهنگ با هنر و تجربه

میرزاخانی درباره اینکه این شرایط با آنچه در گروه هنر تجربه می‌گذرد چه تفاوت اساسی دارد چرا که بسیاری از فیلم‌های غیرمستند صرفا بخاطر اینکه نمی‌توانند با فیلم‌های کمدی رقابت کنند و به سرعت به کف فروش می‌رسند، راهی اکران هنر و تجربه می‌شوند، بیان کرد: بله، این مسئله درباره بعضی فیلم‌ها درست است و به نظرم حالا تهیه کنندگان و صاحبان آثار می‌توانند از این روش برای اکران ممتد فیلم‌ها استفاده کنند. برنامه‌ریزی ما این است که پنج هفته معادل روزانه پنج سانس با یک سالن در اختیار گروه سینمایی فرهنگ قرار گیرد و در جلسه‌ای که به زودی با حضور اعضای این شورا برگزار می‌شود نام فیلم‌ها شخص خواهند شد. اما در گروه هنر و تجربه عمده نامه‌ریزی‌ها به صورت تک سانس و در چند سینمای محدود یعنی هفته‌ای یکی دو سانس است در حالی که با آنچه در گروه سینمایی فرهنگ پیش‌بینی شده بخشی از آثار هنر و تجربه که دغدغه اکران را داشتند می‌توانند در این بسته اکران باشند و امکان نمایش دو ماهه روی پرده سینماها را در سالن‌های بیشتر به خود اختصاص دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا فیلم‌های گروه فرهنگ از میان آثار در حال اکران انتخاب می‌شوند؟ گفت: بله، حتماً همینطور است. ما تمام آثاری را که روی پرده سینما هستند بررسی می‌کنیم و با توجه به تعداد نمایش یک فیلم‌ در سینماهای مختلف، آثار را انتخاب می‌کنیم تا حمایت شوند.

میزراخانی درباره اینکه آیا لزومی نداشت شورای صنفی نمایش در این شورا حضور داشته باشد، بیان کرد: این مسئله در سازمان سینمایی طراحی شده و شورای صنفی نمایش آثار را در بدو ورود برای اکران انتخاب می‌کند، یعنی شورا ابتدا قرارداد فیلم‌ها را برای اکران منعقد می‌کند ولی این اجماع که در این شورا انجام می‌شود برای فیلم‌هایی است که نتوانستند در رقابت با فیلم‌های کمدی و تجاری موفقیتی داشته باشند. در واقع کار ما در امتداد اکران اصلی سینماهاست. سیاست‌گذاری سازمان سینمایی بر این است که با این مدل، انتقاد صاحبان آثار و سینماها نسبت به ادامه نداشتن اکران یک فیلم کم‌فروش بعد از چهار هفته، برطرف شود.

وی تاکید کرد: گروه سینمایی فرهنگ به عنوان یک سرگروه مجزا نیست و قرارداد جدیدی برای فیلم‌های آن منعقد نمی‌شود. فقط یک سانس‌بندی انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم حداقل ۲۰ مجموعه سینمایی را در این گروه بگنجانیم تا هر فیلم براساس ضریب با یک یا دو سانس در مدت پنج هفته اکران شود.

او درباره اینکه در شهرستان‌ها این طرح چطور اجرا می‌شود نیز گفت: اساس کار ما برای مجموعه‌هایی با بیش از پنج سالن سینمایی است که در شهرهای بزرگ چنین امکانی را در اختیار داریم و نمی‌خواهیم به جریان اصلی اکران آسیبی وارد شود. البته تعداد سالن‌ها نسبت به دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و برخی دغدغه‌ها در این زمینه برطرف شده است، با این حال گروه سینمایی فرهنگ مشخصاً برای سینماهایی با بیش از پنج سالن است که در مجموع شامل بیش از ۴۰ پرده می‌شود و تلاش ما بر این است که دست‌کم نیمی از این‌ها را زیر بار گروه ببریم.

یک ابلاغیه برای جلوگیری از اعمال سلیقه سامانه‌های بلیت‌فروشی

مدیرعامل موسسه سینماشهر در پایان این گفت‌وگو درباره حاشیه اخیر فیلم «خجالت نکش ۲» و مشکلی که در یکی از سامانه‌های بلیت‌فروشی آن ایجاد شد و انتقاد صاحبان فیلم را نیز به همراه داشت، گفت: با توجه به وظایف تنظیم‌گری سمفا که زیرمجموعه موسسه سینماشهر است، با سامانه بلیت‌فروشی مورد نظر وارد مذاکره شدیم تا اختلال‌ها برای فروش بلیت برطرف شود. علاوه براین تذکرهای لازم ارائه شده و به زودی در قالب ابلاغ یک آیین‌نامه این مسئله را حل می‌کنیم تا شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم، چرا که اگر قرار باشد سامانه‌های فروش بلیت برای نحوه فروش فیلم‌ها تصمیم‌گیری کنند، در روند فعالیت‌ها اختلال ایجاد و باعث می‌شود برخی فیلم‌ها ضربه ببینند. سازمان سینمایی در این زمینه جلسه‌هایی داشته و در شورای صنفی نمایش هم موضوع مطرح شده است تا با ابلاغ آیین‌نامه شاهد این مدل رفتارها نباشیم.

بیشتر بخوانید:

انتقاد از یک رفتار غیرحرفه‌ای و خطرناک در سینما

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha