• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403040905967
  • خبرنگار : 50290

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان:

اقتباس، یکی از مولفه‌ها در فرآیند هنر است

اقتباس، یکی از مولفه‌ها در فرآیند هنر است

ایسنا/اصفهان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از مولفه‌ها در فرآیند هنر، اقتباس است که می‌تواند در ارتقاء فعالیت هنری موثر باشد؛ ازسوی دیگر جشنواره ملی تئاتر اقتباس در شاهین‌شهر برگزار می‌شود که از ویژگی‌های مهم فرهنگی برخوردار است.

سیدمهدی سیدین‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس به چند نکته توجه شده است؛ اول‌ازهمه توجه به موضوع اقتباس در تئاتر است که در این خصوص و در طول تاریخ تئاتر در کشورمان، هم از منابع و متون ایرانی برای اجرا روی صحنۀ تئاتر استفاده شده و هم از منابع غیر ایرانی که البته منعی هم ندارد؛ به سخن دیگر، نمونه‌های اقتباس‌های موفق در تئاترِ ما بسیار است.

او ادامه داد: درواقع مولفه‌های مختلفی در فرآیند هنر وجود دارد و یکی از آن‌ها موضوع اقتباس در هنر است. این نگاه یک امر پذیرفته شده است و ضمن برخورداری از جایگاهی بسیارخوب، می‌تواند در ارتقاء یک فعالیت هنری نیز موثر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برگزاری اولین جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس در شاهین‌شهر، بیان کرد: در برگزاری این جشنواره، یکی از مباحث مهم، برجسته کردن موضوع اقتباس در هنر و به طور اخص اقتباس در تئاتر است.

سیدین‌نیا ادامه داد: ازسوی دیگر موقعیت شهری که قرار است این جشنواره در آن برگزار شود نیز اهمیت دارد. شاهین‌شهر از ویژگی‌های مهم فرهنگی برخوردار است و مدیران آن نیز نسبت به فعالیت در حوزۀ فرهنگ و هنر علاقه و توجه خاصی دارند که این مسئله نشان‌دهندۀ یکی دیگر از نکات برجستۀ برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس در این شهر است.

او اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شاهین‌شهر آن است که از زیرساخت‌های مناسبی برای برگزاری چنین جشنواره‌ای برخوردار است که از آن‌جمله باید به پلاتوی تئاتر این شهر اشاره کرد که در جریان برگزاری جشنواره ملی تئاتر اقتباس گشایش خواهد یافت. این پلاتو یکی از بهترین پلاتوهای کشور است و برای احداث آن زحمات بسیاری کشیده شده و هنرمندان تئاتر می‌توانند از آن بهرۀ فروانی ببرند.

سیدین‌نیا ابراز امیدواری کرد که برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در شاهین‌شهر بتواند در ارتقاء هنر تئاتر کمک کند و موضوع اقتباس در تئاتر و بهره‌مندی از آن برای جریان پیشرفت در جامعه و بهبود چالش‌ها، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، اولین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی و با موضوع «اقتباس از ادبیات حماسی و غنایی ایران زمین»، «اقتباس برگرفته از افسانه‌های کهن و ادبیات شفاهی ایران»، «نمایشنامه‌های اقتباسی برگرفته از مضامین، اشعار و ادبیات داستانی معاصر»، «اقتباس خلاقانه برگرفته از ادبیات فاخر ایران»، و نیز «آثار اقتباسی بر گرفته از مضامین و ارزش‌های دینی مذهبی، شبیه‌نامه‌های اصیل ایران زمین» برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت برای ثبت تقاضا و ارسال متون نمایشی به نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس شاهین‌شهر روز پنجم شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود و بعد از اعلام نتایج بازبینی آثار، جشنواره در روزهای ۲۶ آذر تا دوم دی‌ماه به میزبانی این شهر برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در جشنواره و دریافت اطلاعات بیشتر، به امور هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌شاهین‌شهر، واقع در میدان فاطمیه، ساختمان نگارستان، طبقه ۴ مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۰۳۱۴۵۲۳۰۲۵۷ و ۰۹۹۰۹۸۵۴۳۱۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha