• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403030805144
  • خبرنگار : 71603

دانشجویان قاره آفریقا در جمع معترضان صهیونیست

دانشجویان قاره آفریقا در جمع معترضان صهیونیست

گروهی از دانشجویان آفریقایی با پیوستن به جمع معترضان ضد صهیونیست، خواستار قطع روابط با اسرائیل شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، چند روز است برخی دانشگاه‌های آفریقا از جمله ویتواترسرند در ژوهانسبورگ به محل تجمعات اعتراضی ضد صهیونیست و در طرفداری از  فلسطین تبدیل شده است. از آنجایی که دانشجویان معترض چادرهایی در چمن دانشگاه برپا کردند، این منطقه به "منطقه آزاد شده" معروف شده است.

دانشجویان چمن‌های کنار کتابخانه اصلی دانشگاه رفتند، که معمولاً به عنوان فضایی برای استراحت و صرف غذا استفاده می‌شد. منطقه‌ای که هم اکنون به عنوان منطقه مشخص شده برای اعتراض و همبستگی است. 

از جمله خواسته‌های آنها آتش بس در غزه و قطع همکاری با شرکت های مرتبط با اسرائیل است. 

آفریقای جنوبی به عنوان یکی از حامیان اصلی آرمان فلسطین ظاهر شده است و خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه شده و دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) را تحت فشار قرار می دهد تا سخت‌گیری‌هایی را علیه اسرائیل صادر کند. اما موسسات آموزش عالی آفریقای جنوبی با برخی از همان بحث‌ها و اعتراضاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که دانشگاه‌ها را در آمریکا و اروپا متشنج کرده است، جایی که دولت‌ها به دلیل حمایت مستمر از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته اند.

دانشگاه‌های عالی رتبه آفریقای جنوبی نیز از افشای روابط خود با سازمان‌ها و مؤسسات اسرائیلی خودداری کرده‌اند و در برابر درخواست‌های دانشجویان برای تحریم کامل دانشگاهی مقاومت کرده‌اند.

در این شرایط دانشگاه ویتز با محکومیت علنی تهاجم نظامی اسرائیل به غزه و درخواست آتش‌بس موافقت کرد ولی موافق قطع روابط با شرکت‌های اسرائیلی نشد. 

دانشگاه کیپ تاون (UCT) نیز هنوز در مورد درخواست‌ها برای قطع روابط با موسسات مرتبط با اسرائیل تصمیم گیری نکرده است؛ این درحالی است که مقامات دولت آفریقای جنوبی از دانشگاه‌ها خواسته‌اند در موضع خود در قبال فلسطین «بی‌طرف» نباشند و تحریم‌های آکادمیک مشابه آنچه در سطح جهان علیه آپارتاید آفریقای جنوبی تحمیل شده است، برقرار کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha