• جمعه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403012412349
  • خبرنگار : 71129

روسیه: حملات اوکراین به زاپوریژیا جان پرسنل نیروگاه و آژانس را به خطر انداخته است

روسیه: حملات اوکراین به زاپوریژیا جان پرسنل نیروگاه و آژانس را به خطر انداخته است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس در مورد نیروگاه اتمی زاپوریژیا گفت: حملات اوکراینی‌ها به نیروگاه هسته‌ای مذکور جان پرسنل غیرنظامی نیروگاه و کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر انداخته است.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از این نشست گفت: باید به این حقیقت توجه کرد که اقدامات اوکراینی‌ها جان غیرنظامیان این نیروگاه اتمی و کارمندان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به مخاطره انداخته چون کارمندان این نهاد بین‌المللی اکنون در این نیروگاه هستند.

به نقل از خبرگزای اسپوتنیک، وی افزود، روسیه اتفاقی را که در ۷ آوریل رخ داد، زمانی که یک پهپاد به واحد ششم نیروگاه نزدیک شد، در لحظه‌ای که کارمندان آژانس در پشت بام آن بودند، یادآور می‌شود: اقدام به موقع نیروی نظامی روسیه بود که باعث شد تا این پهپاد در نزدیکی این واحد از نیروگاه اتمی زاپوریژیا منهدم شود. رافائل گروسی، رئیس آژانس این اقدام را در یکی از اظهاراتش یادآور شد.

اولیانف همچنین افزود، روسیه در نشست شورای حکام آژانس از کی‌یف خواسته تا حملاتش را به این نیروگاه متوقف کند و ادامه داد: درخواست‌هایی که طرف روسی در نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز پنجشنبه بیان کرد، ساده بود؛ برای تضمین ایمنی هسته‌ای باید رویکردی مسئولانه داشت، شلیک به تاسیسات هسته‌ای مطلقا غیرقابل قبول است چون نقض اصول تدوین شده توسط مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود.

این دیپلمات روسی همچنین گفت، اوکراین به صورت منظم حملات راکتی و توپخانه‌ای علیه این نیروگاه اتمی از اواسط ژوئن تا پایان نوامبر ۲۰۲۲ داشت و بعد این حملات را متوقف کرد. برای تقریبا یک و سال نیم هیچ حمله‌ای صورت نگرفت و بعد چنین اقداماتی در سطح خطرناک اتفاق افتاده است.

روسیه خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه شد و این دیدار روز پنجشنبه در مقر این آژانس در وین برگزار شد.

گروسی نیز اوایل روز پنجشنبه گفت که درباره اوضاع در نیروگاه مذکور با شورای امنیت سازمان ملل در روزهای آتی جلسه‌ای خواهد داشت.

در این میان، اولیانف ادامه داد، روسیه و سوریه در نشست شورای حکام به صورت مستقیم اوکراین را بابت حملات علیه این نیروگاه اتمی مقصر دانستند اما دیگر شرکت کنندگان از این اقدام امتناع کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha