• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402081611416
  • خبرنگار : 50597

دومین جشنواره قصه‌گویی "شوغاتیه" در دلیجان برگزار شد

دومین جشنواره قصه‌گویی "شوغاتیه" در دلیجان برگزار شد

ایسنا/مرکزی دومین جشنواره قصه‌گویی شوغاتیه شهرستان دلیجان با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، به مناسبت گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و همزمان با هفته فرهنگی دلیجان، دومین جشنواره قصه‌گویی شوغاتیه از ۱۴ تا ۱۵ آبان‌ماه به مدت دو روز در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی اشراق دلیجان برگزار شد و با شناخت برگزیدگان به کار خود پایان داد.

فهیمه لطفعلی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد:  این جشنواره به منظور حفظ و نگهداری ادبیات شفاهی کشور و دلیجان با محور قصه‌گویی، ترویج قصه‌های برگرفته از گویش‌های محلی، شناسایی مادران توانمند در حوزه قصه‌گویی و استفاده از توانمندی آنان در برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتابخانه و ارائه خدمات بهتر در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان برگزار شد.

وی ادامه داد: با هدف دستیابی به داستان‌های بکر و تکیه بر توانمندی‌های شخصی قصه‌گویان، شرکت‌کنندگان در این جشنواره از بین آن دسته از مادرانی که دوره‌های آموزشی قصه‌گویی را سپری نکرده بودند، انتخاب شدند و افراد آموزش دیده از قبیل مربیان مهد و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امکان شرکت در این جشنواره را نداشتند.

لطفعلی با اشاره به مشارکت ۲۰ نفر در جشنواره قصه‌گویی، افزود: این جشنواره در دو گروه سنی "الف و ب" در دو بخش آزاد و گویش دلیجانی، انجام شد. به منظور تمرکز بر روی قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی و نقالی از بین قصه‌ها حذف شد.

وی با اشاره به الزام ایرانی بودن قصه‌ها، گفت: محتوای برخی قصه‌ها برگرفته از منابع کتابخانه‌ای و مجلات ویژه کودک بوده و برخی قصه‌ها به ابتکار مادران و برگرفته از داستان‌هایی بود که خود خالق آن بودند و برخی قصه‌ها، داستان‌هایی بود که به صورت سینه به سینه نقل شده تا به نسل امروز رسیده‌اند.

لطفعلی با بیان اینکه "شوغاتیه" در گویش راجی (دلیجانی) به معنای قصه‌گویی است، تصریح کرد: داوران جشنواره شامل کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بانوی دلیجانی برگزیده دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید، بودند.

علی حبیبی‌پور، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای فعال کردن بخش کودک کتابخانه‌ها، توانمندسازی همکاران و استفاده از مادران قصه‌گو برنامه‌هایی از قبیل جشنواره‌های قصه‌گویی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف نهاد کتابخانه‌های عمومی برای جذب افراد به کتابخانه، ادامه داد: این برنامه با هدف استفاده از ظرفیت مادران قصه‌گو انجام شد. با بهره‌گیری از قصه‌گویی خلاقانه و خوب می‌توان با ایجاد انگیزه و علاقه به کتابخوانی در کودکان، به تربیت کودکان کتابخوان پرداخت.

به گزارش ایسنا، وحیده کریمی، بانوی دلیجانی در دومین جشنواره دوسالانه قصه‌گویی نهال امید که در تیرماه سال جاری در تبریز به کار خود پایان داد، در بخش صحنه‌ای، یکی از برگزیدگان این جشنواره بود.

دومین جشنواره قصه‌گویی "شوغاتیه" در دلیجان برگزار شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha