• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402042113231
  • خبرنگار : 50182

یک استاد دانشگاه:

برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید با توجه به واقعیت‌های جامعه نوشته شود

برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید با توجه به واقعیت‌های جامعه نوشته شود

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به عدم تناسب برنامه‌های توسعه با واقعیت موجود جامعه، گفت: متاسفانه در سطح کلان برنامه نوشته می‌شود، بدون اینکه واقعیت‌های جامعه را در نظر گرفته و بدانیم که این برنامه‌ها چطور باید در میدان عمل اجرایی شود.

دکتر فرهاد مردوخی در نشست تخصصی «جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه» که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، اصلی ترین مشکل برنامه‌های توسعه‌ای کشور را عدم تناسب این برنامه‌ها با واقعیت‌های جامعه و میدان عمل عنوان کرد.

وی افزود: در سطح کلان برنامه می‌نویسیم، بدون اینکه توجه کنیم این برنامه چطور باید در میدان اجرایی شود.

مردوخی گفت: اگر شرایط واقعی میدان اجرای این برنامه‌ها در نظر گرفته نشود، هیچ برنامه‌ای قابل اجرا نخواهد بود، بنابراین به نظر می‌رسد حلقه مفقوده‌ای حدفاصل سطح کلان برنامه‌ها با میدان اجرا وجود دارد و برای موفق شدن برنامه‌های توسعه‌ای باید این حلقه مفقوده را کامل کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مشکل بعدی برنامه‌های توسعه ای در حوزه های مختلف از جمله حوزه علم و فناوری تعدد بالای تصمیم‌گیران حوزه‌هاست. به‌طور مثال در حوزه ICT کشور، ۱۳ نهاد تصمیم گیرنده داریم و مشخص است که هماهنگی این نهادها برای تدوین یک برنامه منسجم و هماهنگ کار بسیار دشواری است.

مردوخی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌های سنگین کشور را در شرایط بحرانی قرار داده، گفت: یکی از مشکلات اصلی برنامه‌های توسعه این است که با فرض اینکه شرایط جامعه عادی است نوشته می‌شوند،  درحالیکه به دلیل تحریم ها و مشکلات محیط زیستی مانند خشکسالی و ... کشور در وضعیتی قرار دارد که باید با توجه به این شرایط برنامه نوشته شود.

وی افزود: بنابراین حوزه علم و فناوری هم باید با توجه به این شرایط بحرانی در برنامه‌های توسعه لحاظ شده و برای آن برنامه تعیین شود.

مردوخی ایراد دیگر برنامه‌های توسعه‌ای کشور را شاخص‌های ارزیابی آن عنوان و تصریح کرد: آمار و ارقام و درصد، کارایی چندانی در ارزیابی‌ها ندارد و باید بتوانیم برنامه‌ها را با توجه به اثربخشی آنها در جامعه ارزیابی کنیم.

وی افزود: مشکل بعدی، "شیوه" تدوین برنامه‌های توسعه‌ای است، چرا که هر کس با نگاه جزئی خود در هر حوزه، اقدام به تدوین برنامه می‌کند و نیاز است در این زمینه بازنگری جدی صورت گیرد و کلی نگرتر به تدوین برنامه نگاه کنیم.

مردوخی گفت: نکته مهم بعدی که باید در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای لحاظ شود، این است که به جای "فناوری محور بودن" باید "نیاز محور" باشیم. بطور مثال اگر در برخی کشورها بحث هوش مصنوعی مطرح شده سال‌ها روی آن کار شده و لازم نیست که ما به سرعت و به شکل نمادین به این حوزه ورود کنیم. باید مسیر خود را رفته و اول نیازهای کشور را مرتفع کنیم و بعد سراغ فناوری‌های پیشرفته‌تر باشیم.

مردوخی در جمع‌بندی صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم بازنگری در ابعاد مختلف تدوین برنامه‌های توسعه‌ای، گفت: ما فقط یک مدل تدوین برنامه را یاد گرفته و فقط آن را اجرایی می‌کنیم، در حالیکه امروزه مدل‌های جدیدی در این زمینه وجود دارد و باید این مدل‌ها را اجرا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha