• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403040905984
  • خبرنگار : 50184

معضل قدیمی تکیه «معاون الملک» کرمانشاه رفع می‌شود 

معضل قدیمی تکیه «معاون الملک» کرمانشاه رفع می‌شود 

ایسنا/کرمانشاه مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول ادره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از پایان طرح مطالعات نم‌زدایی از تکیه معاون الملک خبر داد و گفت: عملیات اجرایی پروژه با واگذاری آن به پیمانکار تابستان امسال آغاز می‌شود.

علیرضا برشاهی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به معضل نم‌زدگی تکیه معاون الملک طی سالهای گذشته، اظهارکرد: تکیه معاون‌الملک یکی از بناهای تاریخی ارزشمند استان است که در بافت تاریخی شهر کرمانشاه واقع شده و به واسطه همجواری آن با رودخانه آبشوان، سطح آبهای زیرزمینی در این نقطه بالاست و همین مسئله باعث شده تا  کف مجموعه و دیوارهای تکیه معاون الملک دچار نم‌زدگی شود که این مشکل در فصل زمستان به دلیل بارش‌های باران تشدید می‌شود. 

وی ادامه داد: در سالهای اخیر تلاش‌های زیادی برای حل این مشکل شد تا اینکه در نهایت همکاری‌هایی را با شرکت آب منطقه‌ای استان در این زمینه شروع کردیم. 

مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان افزود: به این منظور، طرح مطالعات حل مشکل نم‌زدگی تکیه معاون الملک از بیش از یک سال پیش توسط یکی از شرکت‌های مشاور آب منطقه استان آغاز شد و در ماه‌های اخیر نیز به پایان رسید. 

وی با بیان اینکه طرح این شرکت مشاور برای رفع رطوبت از تکیه معاون الملک به تایید وزارت میراث فرهنگی نیز رسیده، عنوان کرد: در این طرح مقرر شده که در زیر بنای تکیه معاون الملک چاه هایی حفر شده و به شکل زهکشی به هم متصل شوند تا آب را به بیرون از تکیه منتقل کرده و در آنجا وارد یک مادر چاه شده و در نهایت به داخل رودخانه هدایت شوند.  

برشاهی اظهار کرد: با اتمام طرح مطالعاتی پروژه، حدود چهار میلیارد تومان برای فاز عملیات اجرایی آن اختصاص داده شده و هم اکنون نیز در حال واگذاری پروژه از طریق مناقصه به بخش خصوصی هستیم. 

وی تاکید کرد: امیدواریم با پای کار آمدن یک پیمانکار توانمند این پروژه در فصل تابستان به سرانجام برسد و بتوانیم پس از سالها شاهد حل مشکل نم‌زدگی و رطوبت از کف مجموعه و دیوارهای تکیه معاون الملک باشیم. 

تکیه "معاون الملک" از زیباترین بناهای مذهبی کشور است که بخش اصلی آن یعنی حسینیه در سال ۱۳۸۲ توسط حسین خان معینی (معین الرعایا) در محله قدیمی آبشوران کرمانشاه به منظور برگزاری مراسمات عزاداری در ماه محرم بنا شد. 

 سال ۱۳۲۰ حسن خان معاون الملک برادر حسین خان معینی این بنا را توسعه داد و بخش‌های عباسیه و زینبیه را به بخش حسینیه بنا اضافه کرد.

آنچه بنای تاریخی تکیه معاون الملک را در میان بناهای مذهبی کشور به عنوان یک شاهکار مطرح کرده و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند، نوع معماری و کاشیکاری بی‌نظیر آن است که نمونه مشابهی ندارد.

این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha