• پنجشنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1404010702860
  • خبرنگار : 50181

عضو هیات رئیسه اتاق ایران مطرح کرد

۴ راهکار اساسی برای تحقق شعار سال

۴ راهکار اساسی برای تحقق شعار سال

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات رئیسه اتاق ایران چهار راهبرد و راهکار اساسی برای تحقق شعار سال، «سرمایه‌گذاری برای تولید» را تشریح کرد.

کیوان کاشفی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در جلسات مختلف پیرامون مباحث اقتصادی نشان می‌دهد که ایشان نظر ویژه‌ای به افزایش تولید دارند و عقیده دارند افزایش تولید کلیدواژه اصلی حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است، حجم اقتصاد را بالا می‌برد و به تبع آن معیشت و رفاه مردم ارتقاء می‌یابد.

وی با بیان اینکه هدف و اولویت اصلی شعار امسال نیز افزایش تولید است، اظهار کرد: ابتدا باید هدف اصلی این نامگذاری را درک کنیم و سپس بر اساس آن برنامه و استراتژی تدوین کنیم و گام‌های بعدی را برداریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه تولید و سرمایه‌گذاری دو کلیدواژه اصلی نامگذاری امسال هستند که کلید واژه اصلی افزایش تولید بوده و سرمایه‌گذاری ابزاری برای رسیدن به افزایش تولید است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری اهرم‌های متفاوتی دارد، از جمله صندوق‌های بورسی، ساختار بانکی که امروز تا حدودی ضعیف شده، سرمایه‌گذاری خارجی که تحت تاثیر تحریم‌ها ضعیف شده و البته جلب مشارکت مردم که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

سود سرمایه‌گذاران به رسمیت شناخته شود

کاشفی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال و کلید واژه اصلی آن که افزایش تولید است باید چهار راهبرد اساسی را دنبال کنیم، اولین راهبرد را تضمین سود در امر سرمایه‌گذاری و به رسمیت شناختن سود سرمایه‌گذاران دانست.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نه در ایران و نه در هیچ کجای دیگر دنیا بدون تضمین سود اتفاق نمی‌افتد و هیچگاه نمی‌توان سرمایه‌گذاری را به عنوان یک کار عام‌المنفعه دید، خاطرنشان کرد: تمام مدیران کشور و استان‌ها باید برای سود سرمایه‌گذار احترام قائل باشند و آن را به رسمیت بشناسند. این سود با توجه به شرایط مختلف متفاوت است و گاهی ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد و گاهی حتی با توجه به شرایط اقتصادی ۵۰ درصد هم باشد.

لزوم ارتقاء اعتماد عمومی جامعه

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزایش اعتماد عمومی جامعه را دومین راهبردی دانست که برای تحقق شعار سال باید دنبال شود و عنوان کرد: متاسفانه امروز اعتماد جامعه به رویه‌های حاکمیتی، بانکی، بورسی و ... کاهش یافته و این اعتماد عمومی باید از طریق اهرم‌های مختلف ارتقاء یابد.

کاشفی یکی از این اهرم ها را بازگشت نهادهایی مانند بانک‌ها، بورس و ... به جایگاه اصلی و واقعی خود اعلام کرد تا مردم سرمایه‌های خود را دوباره به این بخش‌ها سوق دهند و افزود: حتی اگر نیاز باشد باید نهادهای جدید تاسیس شود تا اعتماد مردم را جلب کرده و سرمایه‌های خُرد مردم را برای تزریق به بخش تولید تجمیع کند.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اگر امروز سرمایه‌های مردم به سمت بازارهایی مانند طلا، ارز و... سوق پیدا کرده، ناشی از اعتماد از دست رفته جامعه است.

وی یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به جلب اعتماد مردم کمک کند را ثبات اقتصادی و کنترل تورم دانست و اظهار کرد: هیچ چیز مانند تورم ویران کننده اعتماد عمومی مردم نیست.

بهبود فضای کسب و کار، یک مولفه حیاتی

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار نیز از راهبردهای اساسی برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید بوده که خود مولفه‌ها و زیرمجموعه‌های متعددی دارد، اظهار کرد: ثبات قوانین و مقررات و فاصله گرفتن از دستورالعمل‌های ناگهانی و قوانین خلق‌الساعه از مهمترین مولفه‌های بهبود فضای کسب و کار است.

به گفته کاشفی، قیمت‌گذاری‌های دستوری و دخل و تصرف دولت و حاکمیت در قیمت‌گذاری نیز آفت سرمایه‌گذاری و رونق تولید است که باید از آن فاصله بگیریم.

وی ثبات سیاست‌های ارزی و تجاری، افزایش بهره‌وری، دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و خصوصا توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف را نیز از دیگر مولفه‌های بهبود فضای کسب و کار برشمرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، بهبود فضای کسب و کار به مثابه لَنگری است که سرمایه‌های مردم را تبدیل به تولید، ثروت و اشتغال خواهد کرد.

تهیه پلتفرم‌های جدید برای جمع‌آوری سرمایه خُرد مردم

کاشفی یکی دیگر از ملزومات تحقق نامگذاری سال را تهیه پلتفرم‌های جدید برای جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم اعلام کرد و گفت: این پلتفرم‌ها می‌تواند در قالب صندوق‌های بورسی، شرکت‌های عمومی مردمی، شرکت‌های تعاونی و ... باشد و می‌توانیم از تجاربی که در گذشته در این خصوص داشتیم و حتی تجارب دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: برای راه‌اندازی این پلتفرم‌ها حتما باید از ظرفیت نهادهای خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف و همچنین دانشگاه‌ها نیز استفاده کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است، حاکمیت و دولت نیز باید در این خصوص صرفا بعد نظارتی داشته باشند تا اجازه سوءاستفاده داده نشود و هیچگونه دخل و تصرفی در این پلتفرم‌ها نداشته باشند.

کاشفی افزود: البته ابتدا باید سه راهبرد اصلی اول محقق شود و سپس سراغ تشکیل این پلتفرم‌های جدید برویم، زیرا تا زمینه و شرایط لازم فراهم نشود، امکان تجمیع سرمایه‌های مردم نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha