• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403040905739
  • خبرنگار : 50180

واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک کرمانشاه علیه طاعون نشخوارکنندگان

واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک کرمانشاه علیه طاعون نشخوارکنندگان

ایسنا/کرمانشاه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسینه‌شدن رایگان دام‌های سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) خبر داد.

شاهرخ یارویسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به در حال انجام بودن واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr)، اظهارکرد: بنا داریم بیش از دو میلیون و ۷۶۰ هزار راس دام سبک استان که معادل حدود ۹۵ درصد جمعیت دام سبک استان است، را علیه این بیماری واکسینه کنیم.

یارویسی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها با اولویت دام‌های مناطق روستایی و عشایری انجام می‌شود، ادامه داد: برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده شده و ۵۵ اکیپ در این دو بخش در استان پای کار هستند که از دامداران استان انتظار داریم برای اجرای موفق طرح همکاری لازم را با پرسنل دامپزشکی داشته باشند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: واکسیناسیون جمعیت دامی سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شروع شده و تا اواخر تیر ادامه دارد.

 یارویسی در ادامه با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یکی از مهمترین بیماریهای عفونی با واگیری بالا در دام است، گفت: امکان شیوع این بیماری در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی وجود دارد.

یارویسی اضافه کرد: این بیماری می‌تواند باعث بروز خسارت‌های اقتصادی سنگین در صنعت دامپروری شود، لذا واکسیناسیون دام‌ها جهت مقابله با شیوع بیماری اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: از مهمترین علائم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک می‌توان به تب، بی‌حالی، ترشحات از چشم و بینی، اسهال و زخم مخاط ناحیه دهان در دام‌های سبک اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در مناطقی که دام‌های سبک علیه این بیماری ایمن نیستند، میزان واگیر تا ۱۰۰ درصد و مرگ و میر به ۹۰ درصد هم می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha