• یکشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401121410292
  • خبرنگار : 50560

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کشت قراردادی، الگوی موفق کشاورزی در ۱۴۰۲ خواهد بود

کشت قراردادی، الگوی موفق کشاورزی در ۱۴۰۲ خواهد بود

ایسنا/قزوین معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت به شمار می‌رود و امیدواریم اعتبارات مربوط به آن در بودجه سال ۱۴۰۲ به‌خوبی لحاظ شود.

مجتبی خیام نکویی روز یکشنبه در آیین رونمایی از سند الگوی کشت قزوین و انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد دهکده (پردیس) فناوری و نوآوری کشاورزی این استان، اظهار کرد: امروز حوزه کشاورزی بیش از هر چیز دیگر نیازمند تخصص و دانش‌بنیانی شدن است در همین راستا، باید از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در کشاورزی بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: میانگین سن کشاورزان در کشور۵۳ سال است، ما بایستی به دنبال تربیت کشاورزان آینده باشیم، به همین خاطر۴۲ هنرستان کشاورزی امسال در سطح کشور تأسیس و راه‌اندازی کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین موضوع امنیت غذایی را به دغدغه‌ اصلی یک کشور تبدیل‌ کرده است و نباید اجازه داد که امروز از غذا به‌عنوان یک سلاح استفاده شود.

خیام نکویی بیان کرد: به تأکید رئیس جمهور در حال حاضر پشتوانه‌های معنوی قابل‌توجهی را برای تقویت امنیت غذایی در اختیارداریم. اگر امنیت غذایی وجود نداشته باشد، استقلال سیاسی کشورها دچار لطمه می‌شود.

وی دسترسی همه اقشار به غذای ارزان و سالم را از ارکان امنیت غذایی دانست و افزود: تولید غذا باید سالم و ارزان باشد تا همه اقشار امکان دسترسی و مصرف آن را داشته باشند.

این مسئول اضافه کرد: در سازمان تحقیقات گام‌های خوبی برای تقویت تولید محصولات سالم غذایی برداشته‌شده تا جایی که به‌عنوان‌ مثال برنجی که تولید شده از مرحله کاشت تا برداشت نیازمند استفاده از هیچ سمی نیست.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود قیمت غذا تا سال ۲۰۵۰ به دلیل افزایش جمعیت جهان و تغییرات اقلیمی تا سه برابر افزایش یابد و تولید غذا در کشور پس از انقلاب از ۲۵ به ۱۲۵ میلیون تن برسد.

خیام نکویی افزود: تا سال ۱۴۳۰ نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا در سال هستیم که سه سناریو برای رفع این نیاز وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به‌تنهایی درزمینه تأمین امنیت غذایی پاسخگو نیست، دست‌کم هفت الی هشت وزارتخانه در کمک به امنیت غذایی جامعه دخالت دارند.

این مسئول بابیان اینکه اصلاح شیوه مصرف غذا برای جلوگیری از اسراف باید موردتوجه بیشتر قرار بگیرد، افزود: اگر هر فرد روزی یک قاشق برنج دور بریزد درواقع غذای ۵۰۰ هزار نفر را دور انداخته‌ایم و اگر اسراف غذا در کشور نداشتیم در تأمین غذا ۱۰۰ درصد خودکفا بودیم.

۹۰ درصد روغن خوراکی کشور از خارج وارد می‌شود

وی بابیان اینکه ۹۰ درصد روغن خوراکی کشور از خارج وارد می‌شود درحالی‌که سرانه مصرف روغن در اروپا ۱۱ کیلوگرم و در ایران ۲۴ کیلوگرم است، افزود: ذائقه غذای جوانان خود را به سمت غذای فوری تغییر داده‌ایم و همین مسئله موجب افرایش مصرف روغن در کشور شده است.

خیام نکویی اظهار کرد: کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت به شمار می‌رود و امیدواریم اعتبارات مربوط به آن در بودجه سال ۱۴۰۲ به‌خوبی لحاظ شود.

وی بابیان اینکه در الگوی کشت روی ۱۳۳ محصول کارشده که ۱۵ مورد آن ۹۰ درصد سطح زیر کشت را شامل شده است، افزود: سند الگوی کشت فعلی بر روی محصولات زراعی است که ۸۰ میلیون از ۱۲۵ میلیون تن غذای تولیدی کشور را شامل می‌شود.

این مسئول بیان کرد: سالانه سه میلیون مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی و صرفه‌جویی ارزی سالانه ۲.۲ میلیون دلار از فواید اجرای طرح الگوی کشت در کشور خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha