• دوشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۲:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401111713435
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان چای عنوان کرد

ارزآوری ۳۳ میلیون دلاری چای ایرانی/ پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات چایکاران

ارزآوری ۳۳ میلیون دلاری چای ایرانی/ پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات چایکاران

ایسنا/گیلان رئیس  سازمان چای گفت: در ۹ ماهه امسال از محل تولیدات داخلی و صادرات مجدد و بسته بندی و... ۲۷ هزار تن صادرات چای به ارزش ۳۳ میلیون دلار داشتیم.

حبیب جهانساز امروز، ۱۷ بهمن ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه چایکاران امسال تولید خوبی را تجربه کردند، گفت: هم چایکاران و هم کارخانجات چای آمادگی دارند سال زراعی پیش رو را آغاز کنند و مقدمات از هم اکنون در دست اجراست.

وی با اشاره به آغاز خرید برگ سبز چای از اول اردیبهشت تا پایان مهر و تمدید ۱۰ روزه این مهلت به واسطه بارش های کم، افزود: امسال بالغ بر ۱۱۷ هزار تن برگ سبز به ارزش ۹۴۹ میلیارد تومان خریداری شد و عمده مطالبات چایکاران معادل ۹۵ درصد را پرداخت کردیم و حدود ۸۰ میلیارد تومان باقی مانده به زودی پرداخت می شود.

رئیس سازمان چای، با بیان اینکه ۹۹.۹ درصد مطالبات کارخانجات چای نیز پرداخت شده و مابقی تا پایان هفته پرداخت می شود، اظهار کرد: قیمت خرید برگ سبز هر ساله در فصل زمستان تعیین می شود که متناسب با افزایش هزینه نهاده هاست و لذا شاهد افزایش ۴۵ تا ۵۰ درصد قیمت سالانه هستیم.

جهانساز، از پرداخت ۴۸ میلیارد تومانی از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای برای تامین سرمایه در گردش چایکاران طی امسال خبر داد و بیان کرد: ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات بهسازی و بهزراعی نیز به چایکاران پرداخت شده است؛ همچنین امسال بالغ بر ۴۰۰۰ تن کود توسط کارگزاران خریداری شده و در حال توزیع بین چایکاران هستند.

وی با اشاره به نقش چایکاران در افزایش تولید و جبران هزینه نهاده ها، اضافه کرد: اگر چایکاران عملیات اصلاح و احیا و ورود به موقع و استفاده بهینه از نهاده ها را انجام دهند، افزایش تولید تا ۳۰ درصد خواهند داشت.

رئیس سازمان چای، با بیان اینکه ۳۰ درصد چای مصرفی کشور تولید داخلی است، گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی باید از تبلیغات چای خارجی جلوگیری شود.

وی با اشاره به نگرانی جامعه درباره چای سنواتی، تصریح کرد: چای سنواتی غیر قابل شرب بوده و مصارف صنعتی دارد؛ همچنین بسته های آن پلمب بوده و مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ این شایعات در حالی مطرح می شود که چای ایرانی هم برندسازی و هم کیفی سازی شده است.

جهانساز، از پرداخت تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی به ازای هر هکتار از باغات چای جهت جوان سازی خبر داد و تاکید کرد: با جوان سازی باغات چای از طریق هرس کف بر و کمر بر و بهسازی و بهزراعی می توان باغات را با راندمان بالا به چرخه تولید بازگرداند و امکان برداشت دو برابری از هر هکتار وجود دارد؛ البته چایکاران می توانند سالانه ۱۰ درصد باغات را جوان سازی کنند و در یک بازه ۱۰ ساله به اتمام برسانند، زیرا هرس کف بر هر ۱۷ تا ۲۰ سال و هرس کمر بر هر هفت تا ۱۰ سال لازم است.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح شیب در جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت آب، گفت: دولت اقدام به پرداخت کمک بلاعوض ۸۵ درصدی جهت آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی می کند.

جهانساز، صادرات سالانه چای داخلی را حدود ۱۰ هزار تن دانست و اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال از محل تولیدات داخلی و صادرات مجدد و بسته بندی و... ۲۷ هزار تن صادرات چای به ارزش ۳۳ میلیون دلار داشتیم.

وی در پایان با بیان اینکه امسال ۱۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان در ۱۰ شهرستان چای خیز کشور به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: با تسهیلات پرداخت شده به چایکاران و کارخانجات چای امیدواریم شاهد تحول در صنعت چای کشور باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha