• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401081711919
  • خبرنگار : 71021

کشف جدید باستان‌شناسان در حوضه دریاچه ارومیه

کشف جدید باستان‌شناسان در حوضه دریاچه ارومیه

بررسی باستان‌شناختی حوزه دریاچه ارومیه به کشف و شناسایی ۱۲ محوطه استقراری متعلق به عصر مفرغ، دوران تاریخی (پارت و ساسانی) و دوران اسلامی منجر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا محرابی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی حوزه دریاچه ارومیه با بیان این‌که بررسی باستان‌شناختی در «چهار برج»، یکی از شهرستان‌های تازه تاسیس استان آذربایجان‌غربی که در جنوب دریاچه ارومیه واقع شده، انجام شده است، اظهار کرد: منطقه مورد مطالعه با وجود داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از چشم‌انداز ویژه طبیعی، ظرفیت‌های بالایی در شکل‌گیری و توسعه فرهنگی جوامع پیش از تاریخ و تاریخی دارد، ولی متاسفانه تاکنون مورد بررسی و شناسایی روشمند باستان‌شناسی قرار نگرفته و به طور کلی از نظر پژوهش‌های باستان‌شناسی، منطقه‌ای کم‌شناخته به شمار می‌آید.

این باستان‌شناس افزود: با توجه به آن شرایط، هیأتی از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌غربی با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به این منطقه اعزام شد و محوطه را مورد بررسی باستان‌شناختی قرار داد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی حوزه دریاچه ارومیه گفت: این پروژه پژوهشی با هدف شناسایی محوطه‌های استقراری و مشخص کردن گاهنگاری نسبی منطقه، مشخص کردن جایگاه منطقه مورد مطالعه در مطالعات باستان‌شناسی حوزه شمال‌غرب و تهیه نقشه پراکندگی آثار در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور صورت گرفت.

محرابی با بیان ‌این‌که محدوده مورد بررسی، دشتی هموار با مساحتی در حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع است که با روش پیمایشی فشرده بررسی شد، اظهار کرد: در نتیجه این بررسی ۱۲ محوطه استقراری متعلق به عصر مفرغ، دوران تاریخی (پارت و ساسانی) و دوران اسلامی شناسایی شد.

کشف جدید باستان‌شناسان در حوزه دریاچه ارومیه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۰ ۱۳:۲۱

به در یا چه ارومیه رسیدگی کنید و از مرگ حتمی آن جلوگیری کنید . در همه جای دنیا از داشته های ملی خود محافظت می کنند الا ایران . هم دولت و برخی از مردم کاملا بی توجه هستند به خاک و داشته های ملی خودشان . بقای ایران در حفظ طبیعت و میراث ملی آن است ، فراموش نکنید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۲۳:۱۰

من خودم اهل چهاربرجم اینا همش حرف وحدیثه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۰ ۱۸:۳۹

تاریخ آذربایجان را به کام باستان گرایی ایرانشهری مصادره می کنند پارتها چه صیغه ای هستند یک روز به خودتون پارت می گین یه روز پارس یه روز آریایی امان از توهمات این هندو جماعت آذربایجان هرچه تاریخ دارد متعلق به تورکان است نه قوم دیگری

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۰ ۲۰:۴۰

تاریخ آذربایجان طبق اسناد قدیمی و آثار باستانی کشف شده متعلق به قوم تمدن ساز ترک بوده و هیچ قومی در آنجا رد و پایی ندارد مگر اینکه با ترکها ارتباط داشته باشد و آثارش در سرزمین ترکها دیده و یافت بشود اگر تاریخ دان باشید از شمال چین و مغولستان آثار تمدن ترکها شروع میشود و تا قلب اروپا ادامه دارد و آفریقا بویژه کشور مصر به وفور یافت میشود بلاخره تاریخ هر کشوری را که بخوانی آثاری از ترکان بوده .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۱۲:۱۰

کل دنیا مال ترکهاست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۰۰:۱۷

بجای تهیه آب برای دریاچه ارومیه از اینور و آنور یک لوله از دریای خزر بکشید یا از لوله نفت و گاز خوزستان که تا ترکیه کشیده شده از یکی از این خطوط از خلیج فارس آب رو انتقال دهید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۱۳:۳۹

پارتها تورکیک بودند همان آشکانیان را اینجا پارت میگن. ساسانیان هم که زبان پهلوی داشتند اشتراکات این زبان با زبان ترکی بیشتر از فارسی هست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۱۷:۰۱

فک کنم مریخی ها هم ترک بودن 😊😊

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۲۳:۴۴

اصلاً فک کنم آدم وحوا هم ترک بودن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۲۱:۰۹

🤣🤣🤣

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۱۶:۱۵

چقدر حسود بجای عقده بازی و حسادت متلک گفتن و مسخره بازی در اوردن واقعیتو بپذیرید هرچه پذیرفتن واقعیت تلخه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۲ ۲۱:۱۸

دنیا شد واسه ترک به اردوغان بگید فردا بیاد دریاچه پر کن ترک ها

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۳ ۱۰:۰۸

اونقدر مرده که میاد ولی شما نمیایید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۴

میاد اونم میاد صبر کنید