• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403040704331
  • خبرنگار : 50624

گذاری به خانه فرهنگ شهید بهشتی

گذاری به خانه فرهنگ شهید بهشتی

ایسنا/اصفهان «خانه فرهنگ شهید بهشتی با هدف اجرای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و معرفی شخصیت برجسته شهید دکتر بهشتی به نشر آثار ایشان پرداخته و هرساله در این مرکز باهدف نشر سیره و اندیشه شهید بهشتی، مراسم‌های گوناگونی در تیرماه برگزار می‌شود.»

این را الهه پرورش می‌گوید که مسئولیت خانه فرهنگ شهید بهشتی را به عهده دارد؛ خانه‌ای که حس همشهری بودن و خویشاوندی با شهید بهشتی را در اصفهانی‌ها برمی‌انگیزد.

با عبور از خیابان شهید بهشتی در محله لبنان اصفهان، به کوچۀ باریکی می‌رسیم که در آن یک درِ ساده، قدیمی و کوچک به چشم می‌خورَد. وقتی در را باز کرده و مسیر راهرو را پشت سر بگذاریم حیاط دنج و کوچکی جلوی چشم‌ها ظاهر می‌شود و در سایه درختان سبز، حوض آبی‌رنگی در مرکز حیاط خود نمایی می‌کند. دورتادور دیوارها از لایه‌ای کاهگل پوشانده شده و همین مسئله بر قدمت خانه اشاره ظریفی دارد. حیاط خانه همچون معماری سنتی در مرکز واقع شده و بسانِ معماری مدرن دارای طبقاتی است. اتاق نزدیک به ورودی خانه با دو پنجرۀ بزرگ چوبی زینت داده شده و البته سرتاسر خانه با پنجره‌های چوبی، احاطه و معماری خاص خانه به همراه حوض و باغچه، محیط خاطره‌انگیزی را در ذهن بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. این خانه نه همچون خانه‌های بی‌روح مدرن است و نه چون خانه‌های سبک قاجاری و صفویِ دور از تجربۀ ما است، حال و هوای منازل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را دارد که در سال‌های کودکی تجربه کرده‌ بودیم.

گذاری به خانه فرهنگ شهید بهشتی

یکی از اتاق‌های طبقه بالا که پله‌های آن از حیاط اصلی می‌گذرد و کاملاً به حیاط دید دارد، به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. هرچند که این اتاق نسبت به خانه موزه شهید بهشتی در تهران، وسایل کمتر و محیط کوچک‌تری دارد، اما حس همشهری بودن و خویشاوندی با شهید بهشتی را در اصفهانی‌ها برمی‌انگیزد. در این موزه، تصاویری از شهید بهشتی، نامه‌ها، یادداشت‌ها و دست‌خط‌های او، به اضافۀ عبا و امامه‌ای از ایشان دیده می‌شود. این موقعیت، نزدیک‌ترین موقعیت به شهید بهشتی برای من بود، هرچند که پیش از آشنایی با این موزه، در گلستان شهدا قبر مطهر مادر وارستۀ شهید بهشتی را زیارت کرده بودم.

بخش‌های دیگر خانه به فعالیت‏‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اختصاص یافته است ولی متأسفانه از رونق چندانی برخوردار نیست. از حلقه‌های مطالعاتی آثار شهید بهشتی، فروش آن آثار و زنده‌ نگاه‌داشتن یاد و خاطرۀ او نیز چندان خبری نیست. تنها سالگرد شهادت شهید بهشتی، آن هم چندسال یکبار، در این خانه برگزار می‌شود. من مهمان این مراسم سالگرد در سال ۱۴۰۱ و با میزبانی خواهر شهید بهشتی، زینت السادات بهشتی بودم، اما این رویداد در سال ۱۴۰۲ دیگر برگزار نشد.

یادآور می‌شوم که این خانه با نام خانه فرهنگ شهید بهشتی و با هدف اجرای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و معرفی شخصیت برجستۀ این شهید به نشر آثار ایشان پرداخته و هرساله در این مرکز باهدف نشر سیره و اندیشه شهید بهشتی، مراسم‌های گوناگونی در تیرماه برگزار می‌شود.

گذاری به خانه فرهنگ شهید بهشتی

الهه پرورش، مسئول خانه فرهنگ شهید بهشتی دراین‌باره به ایسنا گفت: خانه پدری شهید دکتر آیت‌الله محمد بهشتی در محله لنبان در منطقه یک اصفهان و در میان غرب و جنوب اصفهان است. این محل از محله‌های قدیمی و سنتی اصفهان است و ساکنان آن نیز اکثراً بومی هستند و نسبت به شهید مظلوم بهشتی، ارادت و تعلق‌خاطر زیادی دارند. این خانه از طرف شرق و غرب به زاینده‌رود، پل مارنان، شیخ بهایی و صارمیه راه دارد. معماری این خانه مربوط به دوره‌ی پهلوی است و فضای شمال و جنوب این خانه با حیاطی دل‌انگیز و حوض آبی که یادآور خاطرات بازی‌های کودکانه است، نقش بسته است.

او اضافه کرد: پدر ایشان سید فضل‌الله بهشتی، روحانی خوش آوازه‌ای در میان مردم بودند و در مساجد اطراف به روی منبر می‌رفتند، در خانه دفتر ثبت ازدواج داشتند و در کنار این فعالیت‌ها، کارهای عام‌المنفعه نیز انجام می‌دادند. هم‌چنین بانو معصومه بیگم خاتون‌آبادی، مادر شهید بهشتی که فرزند آیت‌الله خاتون‌آبادی بودند نیز با توجه به سبقه در فعالیت‌های قرآنی، در این خانه به فعالیت‌های قرآنی می‌پرداختند و قرآن آموزان روزانه در پای درس ایشان به کسب معارف قرآنی و معنوی می‌پرداختند. لازم به ذکر است که آموزش دروس قرآنی همچنان در این مرکز به‌صورت هفتگی ادامه دارد.

مسئول خانه فرهنگ شهید بهشتی با اشاره به اینکه این خانه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اضافه کرد: در حال حاضر این خانه به نام خانه فرهنگ شهید دکتر بهشتی (ره) به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هرروزه پذیرای بازدیدکنندگان از سراسر کشور است. برنامه‌های قرآنی، کارگاهی، تربیتی، مناسبتی، پژوهشی، مطالعاتی، تولید محتوای کتاب و تولید محتوای قالب‌های گوناگون رسانه‌ای و خبری و... نیز در این مرکز پابرجاست. منزل شهید بهشتی که محل رشد و تعالی زندگی شهید والامقام بوده است، برای مردم شهر و کشورمان و خصوصاً مردم محلی، قداستی خاص و ویژه دارد.

گذاری به خانه فرهنگ شهید بهشتی

پرورش ادامه داد: خانه فرهنگ شهید بهشتی با هدف اجرای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و معرفی شخصیت برجسته شهید دکتر بهشتی به نشر آثار ایشان می‌پردازد. این خانه یک‌نهاد فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی، تربیتی و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی اقشار مختلف مردم است. هرساله در این مرکز باهدف نشر سیره و اندیشه شهید بهشتی، مراسم‌های گوناگونی در تیرماه برگزار می‌شود که اکنون باگذشت ۴۳ سال از حادثه ۷ تیر، همچنان طراوت این نهضت در تمام خانه‌ها، کوچه‌ها و گذرها زنده و بانگِ رسای شهید بهشتی در فضای جامعه، طنین‌افکن است.

او در خصوص برنامه‌های خانه فرهنگ شهید بهشتی به مناسبت سالروز شهادت ایشان افزود: امسال برنامه پاسداشت نام و یاد شهدای ۷ تیر و سجایای اخلاقی، معرفتی، سیاسی و اجتماعی این شهید والامقام است؛ که چند مورد آن‌ها به این صورت است: با توجه به مناسبت ایام حج، مجموعه سیر نمایشگاهی از سخنان شهید با موضوع حج در کلیه مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان برای کلیه شهروندان در حال نمایش است، تألیف کتاب تربیت مهدوی در عصر انتظار از منظر شهید آیت‌الله دکتر بهشتی (ره)، ساخت و تولید ۲۰ موشن از کتب حج جهت پخش در سیما و شبکه‌های اجتماعی، ساخت و تولید سرود، جلوه‌های هنری سوخته نگاری و کار با چسب از مجموع چند تصویر از شهید بزرگوار، تجلیل از ۶ خانواده معزز اصفهانی که در حادثه ۷ تیر آسمانی شدند و برنامه بزرگداشت شهدای ۷ تیر که در مسجد سید اصفهان در شامگاه ۶ تیر برگزار شد.

گذاری به خانه فرهنگ شهید بهشتی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha