• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401042215281

همایش مسجد جامعه پرداز در شیراز برگزار شد

ملک‌مکان: باید هنر مدیریت مسجد را کسب کرد

ملک‌مکان: باید هنر مدیریت مسجد را کسب کرد

ایسنا/فارس رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با بیان اینکه مدیریت مسجد هنر است، بر لزوم کسب این هنر توسط متولیان و پی ریزی تحولاتی برای پررنگ‌تر شدن نقش مساجد در جامعه، تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان، چهارشنبه ۲۲ تیر در همایش مسجد جامعه پرداز که در شیراز برگزار شد، با یادآوری اینکه مسجد همواره مهمترین پایگاه در مسائل دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده است، گفت: از بدو اسلام تاکنون مسجد نقشی ویژه در حرکت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا کرده است.

ملک‌مکان با بیان اینکه نقش مسجد در پیروزی انقلاب و پیشتیبانی از جبهه ها بر کسی پوشیده نیست، کمرنگ شدن نقش مساجد در سال‌های اخیر را موجب تاسف و نگرانی دانست و خاطرنشان کرد که عوامل مختلفی در این موضوع نقش داشته و تاثیرگذار بوده که باید مشخص و مرتفع شود.

او خاطرنشان کرد: ایجاد فرهنگسراها، حسینیه ها و مهدیه ها باعث شده مسجد از مرکزیت بیفتد و اجتماعاتی که در مسجد شکل می گرفت پراکنده و سوق داده شد و می توان این موضوع را مدیریت و تدبیر کرد که حسینیه ها و تکایا می توانستند در کنار مسجد باشد و محوریت در اختیار مسجد باشد.

ملک‌مکان با اشاره به اینکه امام جماعتی که باید امام محله باشد، صرفا امام جماعت است و ارتباطی که باید با اقشار مختلف ندارد، زمان اندک حضور امام جماعت در برخی مساجد و نبود وحدت رویه و همدلی مناسب بین اهالی مسجد را از دیگر دلایل موثر بر کمرنگ شدن نقش مساجد دانست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس، حضور اندک جوانان و نوجوانان در بعضی مساجد را هم موثر بر کمرنگ شدن نقش محوری مسجد در محله دانست و تاکید کرد که باید ضمن کسب هنر مدیریت مسجد، تغییر و تحولاتی را پایه ریزی کرد که افراد جوان امور را به دست بگیرند.

ملک‌مکان ضمن انتقاد به این موضوع که برای برخی از ائمه جماعت، حضور و کار در مسجد، موضوعی جنبی شده است، گفتک مرکز اصلی و پایگاه یک طلبه باید مسجد باشد، زیرا مسئولیت ترویج دین مهمترین وظیفه طلاب محسوب می‌شود و مسجد بهترین مکان برای این هدف است.

محله اسلامی با محوریت مسجد و امام جماعت شکل می گیرد

رئیس بسیج مساجد و محلات استان فارس نیز در این همایش گفت: طرح هایی در بحث مسجد جامعه پرداز و محله اسلامی با محوریت مساجد شکل گرفته و هم‌افزایی مناسبی نیز رخ داده است.

سرهنگ عباس رضایی هم افزایی ایجاد شده زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان را باعث جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای دانست و گفت: طرح محله اسلامی با محوریت مسجد و امام جماعت شکل می گیرد و در این طرح ۱۲۰ مسجد و پایگاه مقاومت متولی طرح محله اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در وهله اول اعلام شده محور مسجد و محله امام جماعت است، یادآور شد: تشکیل شورای تحول محله با مسئولیت و ریاست امام جماعت در دستور کار قرار می گیرد و کارگاه فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و سلامت و خدمات رسانی تشکیل می شود.

رضایی با اشاره به اینکه اولین ماموریت اینست که مشکلات محله بررسی می شود، افزود: محله سالم محله ای مطالبه گر در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است و پیاده سازی عملیات میدانی، احصا مشکلات و رفع مشکلات در کارگروه های مختلف شکل می گیرد و در محله اسلامی شورای تحول محله با محوریت امام جماعت انجام می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha