• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400120906757
  • منبع : نمایندگی همدان

یک مدرس دانشگاه:

جهاد تبیین یک فریضه و در حکم جهاد است

جهاد تبیین یک فریضه و در حکم جهاد است

ایسنا/همدان مدرس گروه معارف دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه تفکیک مسئله انقلاب و جمهوریت مبحثی دقیق و کارشناسی است اظهار کرد: جهاد تبیین یک فریضه و در حکم جهاد از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است.

به گزارش ایسنا، وحید پاشایی در نشست قاب‌های ماندگار با موضوع بررسی "چالش‌ها، تهدیدها و فرصت‌های آینده انقلاب اسلامی" به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است و هر یک از این ابعاد نیازمندی‌هایی دارد که برای رفع هر کدام، نیازمند برنامه‌ریزی‌هایی است، انقلاب اسلامی ایران با مطرح کردن خود و سپس جمهوری اسلامی این ادعا را داشت که برای همه ابعاد انسانی از جمله نیازها و پیشرفت‌های مادی و هم پیشرفت‌های معنوی و غیرمادی را دارد.

پاشایی با بیان اینکه بحث اسلام به‌عنوان مانیفست ابعاد معنوی و بحث جمهوری به‌عنوان مانیفستی برای ابعاد مادی است، تصریح کرد: نمی‌توان این نیازها و ابعاد را اولویت داد که ابتدا تنها به یک بعد بپردازیم، تفکیک این دو بعد از هم بسیار سخت است بلکه تأمین این دو نیاز توأم باهم باید جلو بروند و انقلاب زمانی موفق خواهد شد که این نیازها را توأم جلو ببرد.

وی ادامه داد: از آنجا که این دو فضا بسیار گسترده و پیچیده است، به نظر می‌رسد تأمین نیازهای مادی چون بیشتر ملموس است و تجربه در این زمینه وجود دارد، رفع آن آسان‌تر است اما تأمین نیاز معنوی بسیار سخت‌تر است و اختلاف دیدگاه زیادی وجود دارد و بستگی به برنامه‌ریزی حکومت‌ها در این زمینه دارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به فهرستی که از سلسله مباحث مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در مسئله جهاد تبیین تهیه کرده است، بیان کرد: از مهم‌ترین مسائل جدی و جاری نظام که نیاز به روشنگری دارد مسئله زنان، مسئله خانواده و آسیب‌هایی که متوجه این موضوع شده و همچنین پرهیز از تفرقه قومی و قبیله‌ای است. شخصیت و خط امام خمینی(ره)، حاکمیت دین، اسلامیت و جمهوریت توأمان با یکدیگر، اهداف و آرمان‌های انقلاب، هویت ملی، بحران جمعیت، تکیه بر توان داخلی در حل مشکلات، اندیشه مقاومت و... موردنظر است.

وی با بررسی چهار ساحت که فرصت‌ها و چالش‌ها از دل آن بیرون می‌آید، توضیح داد: باورها، ارزش‌ها، آرمان‌ها و دغدغه‌ها عرصه‌هایی هستند که تبیین در این مورد باید موردبررسی قرار گیرد، باورهای درست از غلط تبیین شود، ارزش‌های انقلاب به ویژه برای نسل جوان بیان شود، آرمان‌های ما اگر درست تبیین نشود جوان نمی‌تواند به دنبال آنها برود.

پاشایی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این زمینه در ایران وجود دارد را عدم تبیین گری درست دانست و تصریح کرد: به طور مثال ببینیم فضای تاریخی و دوران پهلوی چقدر تبیین شده چه برای جوانان و چه افرادی که در آن زیسته‌اند اینکه از نظر اقتصادی و سیاسی در آن دوران چه بر ایران می‌گذشت وقتی این تبیین‌ها به‌درستی انجام نشود، نوستالژی دروغین برای افراد می‌سازند. یا در حوزه خانواده وقتی افراد فقط آن را در قالب فیلم‌ها دریافته‌اند می‌بینیم هیچ دیتا یا اطلاعاتی که نیاز باشد نسل جوان دریافت کند نرسیده است. در حوزه پیشرفت‌های فناورانه که در کشور داشته‌ایم اطلاعات کمی به مردم رسیده تا حداقل مردم از آنها مطلع باشند.

وی اظهار کرد: سؤال این است که باورهای دینی ما چقدر چکش‌کاری شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، وقتی این تعلیمات به صورت سنتی، نصفه، نیمه و دستکاری شده در اختیار آنها قرار گرفته باشد زمانی که حکومتی به اسم حکومت دینی روی کار می‌آید مردم گمان می‌کنند که چون آنچه از دین می‌دانند که یک دین ناقص است نمی‌تواند امورات آنها را بگذراند و حکومتی که داعیه‌دار دین است پاسخگوی تمام نیازهای آنها نخواهد بود.

پاشایی بیان کرد: وقتی ذهن مردم روشن شود و مسائل برای آنان تبیین شود خیلی از مشکلات و مسائل را تحمل خواهند کرد اتفاقی که در دوران جنگ تحمیلی تا حدودی رخ داد وقتی این مسئله برای آنها تبیین شد که دشمن می‌خواهد خاک و ناموس آنها را بگیرد فداکاری‌های زیادی انجام دادند و بسیاری از مسائل را تاب آوردند.

وی اضافه کرد: با بررسی برخی رفتارها و سبک زندگی ایرانی اسلامی در طول ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال اخیر در می‌یابیم اشکالاتی در اغلب مردم ما(ایران) وجود دارد مثل خودمحوری یا فکر مصرفی؛ اما در برهه‌هایی این سبک زندگی تغییر کرده به طور مثال همدلی که در دفاع مقدس وجود داشته است. لذا همانطور که مداومت و تکرار یکی از راهکارهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اصلاح سبک زندگی است، در زمینه باورهای ما به شدت نیاز به تبیین وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه توجه به نیازهای مادی و معنوی از سوی حکومت باید توأم باشد، اظهار کرد: می‌بینم در غرب که از لحاظ مادی پیشرفته هستند، افرادی همچون یک خواننده زن مطرح غربی در حدود سال ۲۰۱۱ که در اوج معروفیت قرار داشت کمی قبلاً از اجرای برنامه‌هایش تمام آنها را کنسل کرده و علت را احساس یک خلأ در زندگی‌اش اعلام کرده بود، قطعاً این یک خلأ مادی برای چنین فردی با آن حجم از مشهوریت و درآمد مالی نبوده و جنس این خلأ متفاوت است. پس از آن کنکاشی روی زندگی این فرد داشتم که این خواننده تا امروز ۱۶ هزار کودک فقیر، بدسرپرست و کودک کار را تحت حمایت خود قرار داده است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر به دنبال تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی هستیم باید در عین حالی که از امکانات خوب مادی بهره‌مند می‌شوند دچار خلأ معنوی نباشند. فکر خوب، روان سالم، عقیده سالم و شادابی داشته باشند و خلأهای معنوی و غیرمادی او هم پر شده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha