• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400120302701
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اردبیل:

خطر انقراض شتر دوکوهانه را تهدید می‌کند

خطر انقراض شتر دوکوهانه را تهدید می‌کند

ایسنا/اردبیل معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خطر انقراض شتر دوکوهانه به شدت ما را نگران کرده و زنگ هشدار را برای همه به صدا درآورده است.

نوبخت اژدری سوم اسفند در همایش صیانت از شتر دوکوهانه در اردبیل اظهار کرد: از همکاری سازمان فائو در اجرای طرح صیانت از شتر دوکوهانه شمالغرب کشور با محوریت استان اردبیل استقبال می‌کنیم و امیدواریم این حرکت زمینه تکثیر و توسعه پرورش شتر دوکوهانه را در استان اردبیل فراهم آورد.


وی با بیان اینکه 50 درصد تولید محصولات دامی این استان مازاد بر نیاز همشهریان است، تصریح کرد: در شرایط سخت خشکسالی استان اردبیل در تأمین اقلام علوفه‌ای نیز مازاد بر نیاز استان اقدامات خوبی را در صادرات به 8 استان کشورمان انجام داده است.


معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه صنعت دامپروری در استان اردبیل با فراز و فرود در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده است، گفت: در کنار توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش نگهداری شتر دوکوهانه اقدامات مؤثری در سال‌های اخیر انجام شده ولی همچنان روند افزایشی نگرانی‌ها را مبنی بر خطر انقراض این گونه نادر به صدا درآورده است.


اژدری آمار جمعیتی شتر دوکوهانه را در استان کمتر از 215 نفر اعلام کرد و افزود: از دهه 70 با فعالیت 2 ایستگاه جهادآباد مشگین و جعفرآباد مغان سعی شده تا با ژن خالص تهیه شده تکثیر شتر دوکوهانه مورد توجه قرار گیرد اما همچنان در استان نیازمند شتر نر مولد هستیم.


وی علل و عوامل تهدیدآمیز در این حوزه را یادآور شد و خاطر نشان کرد: عدم رغبت در پرورش شتر توسط عشایر و دامداران، تغییر شیوه زندگی، تبدیل قشلاقات به اراضی، تصادفات جاده‌ای و مهمتر از همه قاچاق شتر از تهدیدها و آسیب‌های جدی در این بخش است.


اژدری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: عمده قاچاق شتر از استان اردبیل با دلالی و سودجویی عده‌ای با رقم 200 تا 400 میلیون تومان به کشور ترکیه و کشور آذربایجان انجام می‌شود که این امر در قاچاق بچه شتر نیز آزاردهنده به نظر می‌رسد.


وی توجه به برگزاری جشنواره‌های شتر، آمیخته‌گری، اصلاح نژاد، مدیریت تغذیه و آموزش مأموران تلقیح‌گر را ضروری اعلام کرد و ادامه داد: در تأمین نهاده‌ها باید یارانه به شترداران پرداخت شود و در کنار آن منابع طبیعی مجوز چرا را برای شتر صادر کند.


معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: نبود دامپزشک متخصص یکی دیگر از علل و عوامل تهدیدکننده در این حوزه است که بهتر است متولیان امر در این زمینه نیز اقدام مؤثر و گره‌گشایی را انجام دهند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha