• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041208425
  • خبرنگار : 71489

۳/مواضع کاندیداها درباره ناترازی انرژی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی

پزشکیان: هدررفت مصرف انرژی داریم/جلیلی: مردم در مدیریت مصرف انرژی مشارکت کنند

پزشکیان: هدررفت مصرف انرژی داریم/جلیلی: مردم در مدیریت مصرف انرژی مشارکت کنند

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی هستند.

در ادامه مناظره، مجری این سوال را درباره حوزه انرژی پرسید که ناترازی انرژی و افزایش قیمت حامل های انرژی یکی از دیدگاه ها است و مساله قیمت انرژی از موضوعات مردم است؛ آقای پزشکیان شما در یک جلسه دانشجویی اشاره کردید که قیمت بنزین به نرخ بازار آزاد یعنی ۲۵ هزار تومان آورده شود و رئیس ستاد شما هم به این موضوع اشاره داشته است؛ آیا نظر شما همان نظر قبل است یا تغییر کرده است؟

پزشکیان در پاسخ گفت: ابتدا لازم است این را بگوییم که اکنون دولت با تمام استانداران و بخشداران و دهیاران برای آقای جلیلی کار می کنند و گاها یک عده ای را تهدید می کنند که اگر رای ندهید چه می شود.

وی درباره موضوع انرژی گفت: بنده در جلسه دانشجویی یک حرفی زدم اما اینکه بخواهم در حاکمیت چه کاری انجام دهم، بحث دیگری است؛ حاکمیت که جلسه دانشجویی نیست.

پزشکیان: در کشور هدررفت انرژی داریم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما در کشور هدررفت انرژی داریم که بیشتر انرژی را پولدارها مصرف می کنند و کسانی که خانه و ماشین و امکانات بیشتری دارند اما هزینه را کسانی می دهند که ماشین ندارند و خانه آن ها کوچک تر است اما حاکمیت یارانه را به کسانی می دهد که پولدار هستند.

وی افزود: اگر قرار بر عدالت باشد باید این پول به همه داده شود؛ یعنی به پولدار و کسی که هیچ مصرفی ندارد. قرار نیست یک روستایی و کسی که ماشین ندارد، این سوپسید را نگیرد و آن ها هزینه گرانی را بدهند، پس باید راه حلی پیدا کرد که همه از یارانه انرژی و گاز و برق استفاده کنند.

مجری پرسید که آیا هنوز به راه حل مشخصی نرسیدید؟

پزشکیان گفت: من آن زمان دولت نبودم اما تصمیم و نگاهم این است که برای عدالت ابتدا باید آن محرومی را دید که جان و زندگی اش را در انقلاب و جنگ می گذارد؛ پس اگر قرار به پرداخت سوپسید باشد باید اول به آن ها داد. نباید با یارانه دادن به عده ای، سفره نان دیگران و زندگی شان را ساقط کرد و بعد به گدایی انداخت.

وی افزود: باید بر اساس قانون و کار کارشناسی پیش رفت و یارانه ای که به یک عده می دهیم و به عده ای نمی دهیم عادلانه کنیم. چرا باید فردی با ۱۰ اتاق و استخر و سیستم گرمایشی و سرمایشی و مصرف زیاد همان یارانه برق را بگیرد که فردی با یک اتاق و یک روستایی بدبخت می گیرد.

پزشکیان اظهار کرد: اگر نگاه ما مبتنی بر عدالت باشد باید یارانه به اقشار آسیب پذیر داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در این صورت پول واقعی دیگر از آدم فقیر گرفته نمی شود و از آدم پولدار گرفته می شود؛ این کار به کار کارشناسی و بررسی دقیق نیاز دارد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و یارانه آن به مردم داده شود؟ گفت: اول بگویم مردم دارند می‌بینند رئیس جمهور سابق و اسبق و همه کسانی که ۳۲ سال گذشته بوده‌اند، در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت خود را چگونه پای کار آورده‌اند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان شما در دانشگاه صحبت نمی کنید شما می خواهید در مقام رئیس جمهور باشید. چه زمانی می‌خواهید برنامه ارائه کنید؟ شما کی می خواهید راه حل بیاورید؟ این بحث های شما از همین الان موجب ایجاد نوسانات شده است. شد مثل آقایی که طرح را به اجرا درآورد و وقتی دید مشکل درست شد گفت که من صبح جمعه فهمیدم. رئیس ستاد شما یک حرف می‌زند و شما یک حرف دیگر می زنید. همین می شود که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند. مسئول ستاد شما از بنزین ۲۵ هزار تومانی می گوید و شما حرف دیگری می‌زنید. باید مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره بررسی و آزمون و خطا نیست. هر روز که می گذرد به این مردم فشار می آید و فرصت‌ها از دست می رود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ما درباره طرح وان مفصل کار کرده ایم و از آن دفاع می کنیم تا نقطه اجرایی شدن آن پیش رفته ایم. بحث اصلی این است که دولت آقای روحانی که سایرین می گویند آقای پزشکیان می خواهد دولت سوم روحانی باشد، نگاهش این بود که چه کسی گفته است باید به همه یکسان یارانه بدهیم .این یعنی بی عدالتی. کسی که سه ماشین دارد می تواند یارانه بیشتری از آن کسی بگیرد که ماشین ندارد.

پزشکیان گفت: خدا وکلیی من این را گفته ام؟

جلیلی: مردم در مدیریت مصرف انرژی مشارکت کنند

جلیلی ادامه داد: این عدالت نیست که کسی که سه ماشین دارد چندین برابر کسی که ماشین ندارد، یارانه بگیرد. این ظلم به مردم است. طرح وان برای حل ناترازی بنزین بود. بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم. اساس طرح ما این است که مردم را در مدیریت مصرف مشارکت بدهید و بگویید این انرژی و این میزان سهم شماست و خودتان مصرف را مدیریت کنید و مردم وقتی احساس نفع کنند، وارد می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که این طرح نظارت دولت را از بین نمی‌برد، گفت: باید به مردم اعتماد کرد. دولت بستر را فراهم می کند تا مردم مصرف خودشان را مدیریت کند. این طرح فقط در بنزین نیست بلکه در گاز و برق هم هست ولی این اصلا به معنای افزایش قیمت نیست. این روند را به گونه‌ای پیگیری کرده ایم که زیرساخت آن فراهم شده است تا مردم لذت آن را احساس کنند و ببیند بی‌عدالت غلط کنار گذاشته شده است. کسی به مردم دستور نمی دهد بلکه خودشان مصرف را مدیریت می کنند و هیچ قیمتی افزوده نمی شود.

ادامه این مناظره را در بخش ۴ بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha