• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041208443
  • خبرنگار : 71234

۶/در حوزه مسکن چه اقدامی انجام خواهید داد؟

پزشکیان: توسعه متوازن ایجاد می‌کنیم/جلیلی: برای سالی چند هزار ازدواج باید مسکن فراهم کنیم

پزشکیان: توسعه متوازن ایجاد می‌کنیم/جلیلی: برای سالی چند هزار ازدواج باید مسکن فراهم کنیم

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند و به این سوال که در حوزه مسکن چه اقدامی انجام خواهید داد؟ پاسخ دادند.

پزشکیان: توسعه متوازن ایجاد می‌کنیم

در ادامه این مناظره تلویزیونی مجری از مسعود پزشکیان پرسید که با توجه به این‌که قانون ساخت یک میلیون مسکن را در سال برای دولت الزام کرده است، برنامه دولت جنابعالی برای اجرای قانون و ساخت مسکن و مدیریت اجاره بها چیست؟ که در پاسخ پزشکیان تاکید کرد: برنامه من اجرای قانون است؛ من قانون را اجرا خواهم کرد. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود که یک میلیون مسکن درست می‌کنم و مجلس نیز الزام کرده بود که یک میلیون مسکن ساخته شود اما منابع آن را تعیین نکرده بود. نتیجه این کار وضعیت مسکنی است که امروز وجود دارد. در مقایسه میزان مجوزهای ساخت مسکن در دولت‌های شهید رئیسی و دولت قبلی مشاهده می‌کنیم که تقریباً هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ این بدان معناست که وعده دادند اما نتوانستند آن را اجرایی کنند. آن زمان می‌گفتند ما سالانه یک میلیون مسکن درست می‌کنیم، یک میلیون شغل می‌دهیم و تورم را نیز تک رقمی می‌کنیم اما آیا شد؟ من آنچه که قانون است را اجرا می‌کنم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی آیا سال یک میلیون مسکن را می‌سازید؟ تاکید کرد: خیر؛ نمی‌شود و من آنچه که قانوناً امکان دارد و در اختیار دارم را در حد توانم اجرا خواهم کرد. من نمی‌توانم خارج از قانون کاری کنم. در سیاست‌های کلی رهبری طرح آزمایش سرزمینی دیده شده است و بنابر این بوده که اجازه ندهیم شهرهای بزرگ، بزرگتر نشوند و روستاها را به گونه‌ای توسعه دهیم که از روستاها به حاشیه نشینی نروند؛ چراکه اگر این اتفاق بیفتد، قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند و با این وضعیت اقتصاد مملکت اوضاع خوبی پیش نمی‌آید.  معتقدم که باید ضمن ادامه راه شهید رئیسی و اجرای قانون، آمایش سرزمینی که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است را به شدت پیگیری کنیم و تلاش خواهیم کرد که توسعه متوازن ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجاره مسکن را نیز با طرح ساخت مسکن مدیریت می‌کنید؟ گفت: مشکل اجاره مسکن به دلیل تورم است و عامل تورم نیست دولت است؛ دولت باید حقوق پرسنل و کارمندان خود را بر اساس قانون متناسب با میزان تورم پرداخت کند اما متاسفانه این کار را نمی‌کند؛ وقتی دولت شبانه پول مردم را جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند مشکل دیگر آن‌ها را حل کند. ما اگر هنر داریم باید بتوانیم جلوی تورم را بگیریم.

مسعود پزشکیان اظهار کرد: خارج از قانون نمی‌توانم کار کنم. در سیاست های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمینی پیش‌بینی‌شده است. یعنی نباید این گونه شهر بزرگ شود و مدام باید مسکن درست کنیم. این گونه قیمت زمین ها بالا می‌رود. پس باید روستاها را طوری توسعه دهیم که مردم از روستاها به شهر ها نیایند.درضمن رفتن راه شهید رئیسی و پیگیری ساخت مسکن، توسعه را به طور متوازن پیش میبریم و آمایش سرزمینی مقام معظم رهبری را انجام خواهیم داد. تهران در سال‌های نه چندان دور مشکل آب و همین الان نشست زمین پیدا می‌کند. خیلی از منابع سرزمینی تهران در حال اتمام است.

وی ادامه داد: دولت باید بتواند پولی به کارمندان بدهد که بتواند در خانه شان زندگی کنند. تورم باعث افزایش اجاره می‌شود و دولت مسبب ایجاد تورم است. دولت‌ها بر اساس تورم پول کارمندان را پرداخت نمیکند و مشکل ایجاد میشود. دولت نباید شبانه جیب مردم را خالی کند و اینگونه نمی‌تواند مشکل را حل کند. پس این یک بسته ای است که باید کل آن را اجرا کنیم. باید هنر کنیم و جلوی تورم را با راهکاری مناسب بگیریم. این گونه تعدادی از مشکلات را حل می‌کنیم و  با اصلاح حقوق کمک می‌کنیم به افراد تا اجاره خود را بپردازند.

جلیلی : سالی چند هزار ازدواج داریم و به ازای این تعداد باید مسکن فراهم کنیم.

در ادامه سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که شما سه سال پیش گفتید طرح مسکن مهر و اهدای زمین به نیازمندان را پیش می‌گیرید، اما هنوز خیلی از مردم در مسکن مهر ساکن نشده اند. شما چگونه این مشکل را در شهرهای بزرگ و شهرهایی که مشکل زمین دارند، حل می‌کنید؟ با توجه به این‌که طرفدار ساخت مسکن مهر نیز بوده‌اید، عنوان کرد: در بحث مسکن مردم انتظار دارند، برنامه دولت آینده را بدانند. آقای پزشکیان اگر ناراحت نمی‌شوند بدانند که رییس ستاد ایشان که وزیر مسکن کشور بود در سال ۸۴  مصاحبه کرد و گفت وزارت مسکن تعهدی در قبال قیمت مسکن ندارد.  ایا این رویکرد ادامه پیدا میکند؟ شما میتوانید بگویید این رویکرد خود ایشان است و یا در دولت شما هم ادامه خواهد داشت؟ سالی چند هزار ازدواج داریم و به ازای این تعداد باید مسکن فراهم کنیم.

جلیلی ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخی سیاست‌هایی که همان ۸ سال اجرا شد، همان ۸۰۰ هزار هم کاهش پیدا کرد اما راهش این نیست که بگوییم چون ازدواج کمتر شده پس مسکن کمتر هم بسازیم. باید کاری کنیم که ازدواج شکل گیرد که بحث دیگری است.

وی افزود: این نگاهی که برخی دوستان داشتند که مسکن مهر مزخرف است، باشد، شما چه برنامه‌ای داشتید؟ افتخار هم کردید که یک مسکن نساختید. در دوره شما متوسط قیمت مسکن چند برابر شد؟ ۱۰ برابر. می‌دانید چند درصد مردم ما امروز اجاره‌نشین هستند؟ در قانون برنامه هفتم چه چیزی درباره مسکن تصویب شد؟ می‌دانید آقای پزشکیان؟

پزشکیان در پاسخ گفت: تصویب شدن که مالیات ندارد! خیلی حرف‌ها را تصویب کردید، بگویید اجرا شد یا نه؟ شهید رئیسی مسکن درست کرد یا نکرد؟ او قبل از اینکه بیاید گفت ۱ میلیون مسکن می‌سازیم، انجام داد یا نه؟

جلیلی پاسخ داد: مشکلش این بود که زمین نبود. مشکل زمین چگونه باید حل شود؟ در برنامه هفتم که شما هم که در مجلس حضور دارید نمی‌دانم چقدر به آن اشراف دارید.

پزشکیان در پاسخ تصریح کرد: نه، ما بی‌اطلاعیم و فقط شما اطلاع دارید. روش شما این است که بگویید فلانی این کار را کرده و فلانی آن کار را، به من چه ربطی دارد؟ من موضعم را گفتم و مردم هم شنیدند، شما هم موضع خود را بگویید که مردم بشنوند.

جلیلی ادامه داد: نه، شما موضع خود را نگفتید. من می‌گویم برای این امر باید برنامه داشته باشید. در مورد مسکن که مشکل زمین وجود دارد هم برنامه هفتم تصریح کرده که چه باید کرد. مشکل زمین است که قیمت مسکن را بالا برده است. ما باید به زیستگاه مسکن خود ۰.۲ را از اراضی کشور اضافه کنیم که این خود چند برابر یک شهر بزرگ است. کار دولت و رئیس‌جمهور این است که این موارد را بداند و دنبال اجرای آن باشد نه اینکه برود و بررسی کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این گره در برنامه هفتم توسعه باز شده است. مسکن یک بحث تک‌بعدی نیست ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد و در آمایش سرزمینی هم باید به آن نگاه کرد. سیاست‌های دریامحور هم همین است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

ادامه این مطلب را در بخش هفتم بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha