• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041308444
  • خبرنگار : 71234

۷/ اقدامات کاندیداها در راستای مهار تورم چیست؟

پزشکیان: ارز باید تک نرخی شود/ جلیلی: برای افزایش منابع ارزی نباید به مردم فشار آورد

پزشکیان: ارز باید تک نرخی شود/ جلیلی: برای افزایش منابع ارزی نباید به مردم فشار آورد

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی هستند.

در ادامه مناظره مجری این سوال را در موضوع مهار تورم پرسید که آقای پزشکیان شما در میزگرد سیاسی گفتید که یا باید تحریم ها را حل کنید یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می شود؛ اگر توافقی به هر دلیلی بدست نیامد و تحریم ها باقی بماند تورم و افزایش قیمت ها بیشتر می شود و اولین اقدام شما برای تثبیت قیمت ها چیست؟

پزشکیان در پاسخ گفت: وضعیت مسکن در دولت شهید رئیسی قرار بود درست شود؛ طرحی که آقای دکتر می گوید که اگر زمین بدهند؛ با این حقوق ها نمی توانند کارکنان برای ساخت خانه ۱۰۰ متری پول بدهند حداقل یک میلیارد باید بدهند این پول را از کجا می آورند؟ مگر قول نداده بودند که سالانه یک میلیون مسکن بسازند؟ چرا به مردم راست نگفتید؟

وی افزود: چرا قانون را اجرا نمی کنند؟ وقتی وزیر بودم قانون بود، اما به خاطر کمبود منابع قانون اجرا نمی شد؛ پس اگر منابعی نباشد این طرح مسکن را هیچ دولتی نمی تواند اجرا کند؛ منابع را چه طوری تامین می کنید؟ به‌جای این حقوق کارمند را درست بدهد تا بتواند مقداری ذخیره کرده و با ذخیره اش خانه بخرد و بعد وام را پس دهد؛ لذا با این حقوقی که به کارمندان داده می شود، ۱۰۰ سال دیگر نمی تواند خانه بسازند.

پزشکیان: ارز باید تک نرخی شود

پزشکیان درباره برنامه اش برای تثبیت قیمت ها گفت: علت تورم دولتی است که از جیب مردم پول برمی دارد؛ دولت بزرگ می شود و در نتیجه ناترازی به وجود می آید که برای رفع آن مجبور به چاپ پول است و یا اینکه دولت از بانک ها پول اضافه می گیرد.

وی افزود: اگر بتوان با واردات ارز وارد کشور شود می توان جلوی تورم و فشار روی مردم را گرفت؛ در موقع تحریم نمی توان خرید کرد و معاملات شکل نمی گیرد؛ لذا قیمت ها گران می شود و گرانی باعث تورم و دست کردن دولت در جیب مردم می شود.

پزشکیان گفت: کار ما در داخل بدون در نظر گرفتن حذف تحریم، اصلاح ناترازی در انرژی و گاز و ارز و مدیریت شرایط است. ما اکنون یارانه بنزین و برق می دهیم و اگر بتوان هزینه ها را مدیریت کرد به بهداشت و درمان و معیشت مردم بدهیم.

وی اظهار کرد: به هر کسی که ارز ترجیحی می دهیم یعنی رانت پرداخت می کنیم؛ باید ارز را تک نرخی کرده غیر از بحث دارو و نهاده ها و مواد غذایی مردم، چه کسی گفته ارز ۲۸ هزار تومانی و به دیگری ارز ۴۰ هزار تومانی بدهیم.

جلیلی سوال کرد که چگونه؟

پزشکیان پاسخ داد: دولت باید دستور دادن را بردارد. ‌الان کسی جنسش را فروخته و صادر می کند و دولت می گوید باید ارز را با فلان قیمت بدهید و اصلا برای فروشنده صرف نمی‌کند. برای پتروشیمی نمی‌صرفد کالای خود را صادر کند و در داخل بفروشد برایش بهتر است. چون ارز واقعی از او می خواهند ولی می‌گویند با این قیمت ارز را پس بده. دولت نباید در بازار و ارز دخالت کند. دولت باید برای دارو و کالاهای اساسی یارانه بدهد. بقیه‌اش را بازار تامین می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود. در این زمینه خیلی از کارشناسان اتفاق نظر دارند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره حکمرانی ریال چیست؟ گفت: من اول درباره مسکن صحبت کنم. یک بحث زمین است، اما یک بحث این است که دولت باید کمک کند. طبق قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن برود که الان ۷-۸ درصد است. دولت در طبس به مردم زمین داد و مردم با سرمایه خود مسکن ساختند و دولت هم کمک کرد.

جلیلی با بیان اینکه تورم یک مشکل اصلی است، گفت: دولت شهید رئیسی حداقل تورم ۶۰ درصد به ارث برد و تلاش کرد و آن را کاهش داد.

پزشکیان تصریح کرد: در دولت رئیسی برخی اقلام ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. گوشت در دولت رئیسی از ۱۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده و ۸ برابر شده است.

جلیلی گفت: مردم پاسخ شما درباره تورم را شنیدند و الان حالا اجازه بدهید مردم جواب من را بشنوند. باید مشکل تورم را ریشه یابی و حل کرد و از سرزنش افراد نباید نگران شد. مطالعه کردن ضد فضیلت شده است! اینکه بگوییم برنامه نداریم و بعدا بررسی می‌کنیم هم شده فضیلت!

پزشکیان بیان کرد: من استاد تمام دانشگاه هستم.

جلیلی هم گفت: در خیلی از موضوعات اطلاعات شما خیلی کم است و در این موضوعات اطلاعات ابتدایی را هم ندارید.

پزشکیان اظهار کرد: با آمارهای غلط؟

جلیلی بیان کرد: مردم آمار را می‌بینند.

جلیلی: اگر خلق پول هدایت نشود، تورم ایجاد می شود

وی خاطرنشان کرد: باید فهم درست و راه‌حل برای تورم داشته باشید. اگر در بودجه ناترازی ایجاد شده و خلق پول هدایت درستی نشود، تورم ایجاد می شود. راه‌حل ناترازی بودجه، افزیش منابع و کاهش مصارف است. باید ارزآوری را به یک هدف اصلی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کنیم. نه اینکه اگر تحریم شد، به سمت قبله بنشینیم. باید دقیق بررسی کنیم تا منابع ارزی را افزایش دهیم. برای کاهش مصارف نباید به مردم فشار آوریم بلکه دولت باید به خودش فشار بیاورد.

جلیلی با تاکید بر اینکه بسیاری از هزینه‌های غیرضرور دولت باید کاهش پیدا کند، گفت: انضباط مالی که ما طراحی کردیم بر این اساس است که اگر حیف و میلی در منابع مردم اتفاق می‌افتد دولت باید سفت جلوی آن را بگیرد و یکی از کارهای خوب دولت آقای رئیسی در این خصوص بود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر می‌خواهید بر پول کشور مدیریت داشته باشید در ابتدا باید بر ریال حاکمیت داشته باشید و بدانید که گردش ریال شما به چه صورت است؛ در این راستا باید سامانه‌ها را شکل دهیم و شفافیت مالی در سرمایه‌های بزرگ ایجاد کنیم و بدانیم که چه حرکتی را باید دنبال کنیم. اگر ریال حاکمیت نداشته باشد نمی‌توان مشکل را برطرف کرد. از طرف دیگر باید بتوان ریال را به سمت تولید هدایت کرد نه اینکه این تسهیلات به سمت مال سازی هدایت شود.

جلیلی اضافه کرد: از سوی دیگر آنچه که تورم به ویژه بازار و مردم را اذیت می‌کند برخی از جهش‌هایی است که در قیمت ارز صورت می‌گیرد. وقتی بدانیم بین تخصیص و تامین ارز چه فرایندی وجود دارد و اشکالات آن کجاست و وقتی راه حل رفع آن مشکلات را پیدا کنیم، می‌توانیم مشکل را حل کنیم نه اینکه کلی بگوییم من فلان کار را می‌کنم. برای بازار ما ثبات نرخ ارز بسیار مهم است. وقتی شما بسیاری از معاملات درست را در بازار غیر رسمی انجام دهید این حتماً لطمه می‌زند و موجب جهش ارزی می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «در این خصوص باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد» ادامه داد: اتفاقاً ما در این باره نه تنها برنامه داریم، بلکه احکام آنها را نیز تهیه کرده‌ایم یعنی به امید خدا اگر مردم اعتماد کنند از روز اول به این دلیل که قبلاً مطالعه کرده‌ایم و نمی‌گوییم که حالا برویم کارشناسان را پیدا کنیم و مسئله را بفهمیم، احکام را تعیین کرده‌ایم که چگونه به آرامش برسیم.

ادامه مناظره را در بخش ۸ بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha