• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041208434
  • خبرنگار : 71489

۴/اقدامات کاندیداها در حوزه بورس

جلیلی: سال ۹۹ سرمایه‌ مردم در بورس به فلاکت افتاد؛ این مشکل را چه کسی ایجاد کرد؟/ پزشکیان: ثبات را به بورس برخواهیم گرداند

جلیلی: سال ۹۹ سرمایه‌ مردم در بورس به فلاکت افتاد؛ این مشکل را چه کسی ایجاد کرد؟/ پزشکیان: ثبات را به بورس برخواهیم گرداند

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی هستند.

در ادامه مناظره مجری از پزشکیان پرسید که «برخی از فعالان بورس و بخش تولید می‌گویند که در دوران مسئولیت طیب نیا که الان مشاور جنابعالی هست نرخ بهره بالا باعث شد که به بورس آسیب وارد شود و تامین مالی تولید دچار مشکل شود و تشدید ناترازی های بانک ها شدت بگیرد که اثرات آن را بعد از چند سال در جهت تورم دیدیم؛ شما فرمودید که از نظرات کارشناسان خودتان استفاده می‌کنید؛ در این مورد بفرمایید که آیا رویکرد دولت جنابعالی متفاوت از عملکرد گذشته اقای طیب نیا یا دولت آقای روحانی خواهد بود؟

در پاسخ پزشکیان گفت: اولاً درباره موضوعی که مربوط به انرژی بود آقای دکتر جلیلی گریزی زدند که ما می‌گوییم روحانی به من چه ربطی دارد؟ مگر من گفته‌ام که روحانی می‌خواهد فلان کار را انجام دهد؟ دوم اینکه آنچه که من گفتم چیزی بود که نگاه خودم است و قانوناً باید اجرا شود؛ این‌ها اگر چنین طرحی داشتند چرا در زمان شهید رئیسی اجرا نکردند؟ در آن زمان نیز بود؛ این به آن معناست که کار به این سادگی هم نیست؛ اینکه در تئوری بگوییم که فردا کاری را انجام میدهم تا اینکه در عمل اجرا کنی از نظر علمی فاصله بسیاری وجود دارد؛ در نتیجه ما باید کاری کنیم که مردم تحت فشار قرار نگیرند، از طرف دیگر الان نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد دلار در سال پول سوخت می‌دهیم؛ آیا می‌خواهیم دوباره آن را هزینه کنیم.

پزشکیان: ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند

وی درباره بورس نیز اظهار کرد: نگاه من در بورس همان است که آقای عبد تبریزی مطرح کرده است و موضع من روشن است. من دیروز نیز گفتم که اقتصاد یک نفر نیست و اینگونه نیست که یک نفر برای مملکت نقشه اقتصاد بکشد بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددان‌ها هستند که متناسب با تخصص برای اینکه چگونه با چه مشکلی را برخورد کنند، نسخه طراحی خواهند کرد. اگر ما بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را به کار خواهیم گرفت؛ چرا که اصولاً دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد چه چیزی تولید کند و با چه قیمتی عرضه کند و به چه میزان صادرات داشته باشد؛ یعنی مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را چه سر بورس چه سر بازار و چه سر تولید کننده می‌آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کاری که باید انجام شود توسط کارشناسان اعلام شده است و موضع ما اعلام شده است و آقای عبد تبریزی را نیز همه می‌شناسند؛ اگر آن دیدگاه غلط است، مردم نظر بدهند. آنچه که ما انجام خواهیم داد درباره بورس این است که ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و پول کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد؛ چراکه الان دولت‌ها کسری خود را از آنجا جبران می‌کنند.

جلیلی از پزشکیان پرسید چگونه ثبات را به بورس باز می‌گردانید که در پاسخ پزشکیان گفت: وقتی دولت در قیمت گذاری دخالت نکند و در قوانین دخالت و بی ثباتی ایجاد نکند و در کار تولید مداخله نکند بورس مسیر خود را طی می‌کند. از نظر تخصصی و علمی میان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولی و مالی و اقتصاد بورس زمین تا آسمان با هم فرق دارد و ما جهت حل ناترازی‌ها در هر حوزه قطعاً از کارشناسان مربوطه استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس یک با نسخه ساده امکان پذیر نیست، بلکه حتی موج تحریم نیز در بورس تاثیرگذار خواهد بود.

جلیلی در پاسخ به این سوال مجری که گفت منتقدان شما می گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس ریزش می‌کند. می گویند شما طرفدار قیمت دستوری هستید، لطفا مشخصا بفرمایید تحلیل بورس و وضعیت آن در دولت شما چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: میلیون ها نفر از مردم ما با بورس درگیر هستند. در همین ایام در بسیاری از اجتماعاتی که شرکت کردم، بسیاری از مردم ضربه های جدی به خاطر سوءمدیریت متحمل شده بودند. بورس نماد اقتصاد کشور است. سوء مدیریت اقتصاد خود را در بورس نشان داد و متاسفانه مردم خرده سرمایه دار بیشترین ضرر را کردند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ که مسائل بورس پیش آمد به آقای روحانی برای بورس نامه نوشتیم و ۲۲ نکته به ایشان گوشزد کردیم. آقای عبدی چرا به ایشان راهکار ندادند؟ چرا سرمایه ها به فلاکت کشیده شد؟ در صورتی که دولت نیز همسوی آقای عبدی بود. چرا سرمایه های مردم در بازار بورس سوخت؟

جلیلی: بورس مدیریت می خواهد

وی ادامه داد: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد کشور، ارتقای آن و جهشی است که ما می گوییم. بازار اولیه بورس بستر تولید است. بورس ثانویه نیز تنطیم کننده بورس اولیه است. بورس مدیریت می خواهد. یعنی باید شورای ثبات داشته باشیم. تصمیم بانک مرکزی و بیمه نباید به بورس ضرر بزند. برای تصادف رانندگی بیمه داریم. چرا برای سهام بیمه نداشته باشیم؟ پیشنهاد ما بیمه سهام است. اگر سهام را بیمه کنیم، مردم متضرر نمی‌شدند.

جلیلی درباره راهکارهای خود برای اصلاح بورس گفت: باید چه بحث بیمه، سهام و ایجاد شرکت پروژه های خرد و کلان را در نظر بگیریم تا مردم بتوانند از فرصت بورس برای جهش استفاده کنند. یکی از بسترهای نقش باشکوه ایرانی همین بورس است. عده ای سرمایه دار و کسایی که دنبال رانت و پول های بادآورده هستند، تلاطم را در بورس دوست دارند. باید شفافیت ایجاد کنیم. اینگونه نباشد یکی در روز ۵۰۰ میلیون سهام بخرد و دیگری نتواند. این اشکالات تکنیکی را چه کسی بوجود آورد؟ چرا شفافیت وجود نداشت؟ همین آدم های رانت خور نباید بتوانند این کار ها را انجام دهند. بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است.

ادامه مناظره را در بخش ۵ بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha