• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041208433
  • خبرنگار : 71938

۵/در حوزه یارانه‌ها چه اقدامی انجام خواهید داد؟

پزشکیان: باید بررسی شود یارانه به چه کسی دهیم/جلیلی: برای مشکل باید «الان» برنامه داشت، نه اینکه بعداً برویم فکر کنیم که چه می‌شود کرد

پزشکیان: باید بررسی شود یارانه به چه کسی دهیم/جلیلی: برای مشکل باید «الان» برنامه داشت، نه اینکه بعداً برویم فکر کنیم که چه می‌شود کرد

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند و به این سوال که در حوزه یارانه‌ها چه اقدامی انجام خواهید داد؟ پاسخ دادند.

پزشکیان تصریح کرد: شما (جلیلی) حرف‌هایی که دیگران زده‌اند را می‌آورید و به من نسبت می‌دهید، به من چه ربطی دارد؟ یکی را پیدا می‌کنند می‌گویند تو چون با او ارتباط داری پس مثل او هستی. این منطق رئیس‌جمهوری فرداست. مردم ببینید که اینها چه کسانی هستند!

جلیلی در پاسخ گفت: خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز کسانی به صراحت وقتی جوانان جمع می‌شوند و ۱۰ سال روی یک موضوع کار می‌کنند چون فقط با این‌ها نیستند می‌گویند اینها چه کسانی هستند؟

پزشکیان در پاسخ تصریح کرد: شما (جلیلی) می‌گویید من حزبی هستم؛ رئیس‌جمهوری هستید که دارد دروغ می‌گوید! من حزبی نیستم. شما به من تهمت زدید. شما کارتان تهمت زدن است.

جلیلی تأکید کرد: اگر در همه ۳۲ سال اخیر کار کردید چرا خود را کنار می‌کشید؟ کسانی که اطراف شما هستند را بحث داریم. مردم دارند می‌بینند و خداوند حاضر و ناظر است که این مطالب چقدر صحت دارد و صدق است. شما می‌گویید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت برود فلانی است. شما همین را هم بلد نیستید که در چه زمانی ارجاع شد. شما تاریخ موضوع را هم نمی‌دانید چه برسد به راه‌حلش.

پزشکیان در واکنش تصریح کرد: شما خیلی بلدید.

جلیلی ادامه داد: بله. نمی‌شود تاریخ چیزی را ندانید ولی برایش راه‌حل داشته باشید. براساس حرف‌ دیگران نمی‌شود که بیاید و از روی چیزی که نوشته شده است، بخوانید. از یک طرف می‌گویید فلانی این را می‌گوید ولی ادعای صرف است و نمی‌گویید کجا این را می‌گوید. خلاف می‌گویید. صداقت خود را در عمل نشان دهید نه اینکه بگویید چیزی را که نوشته شده است باید از رو بخوانم. باید این موارد را در محضر خدا پاسخ دهید.

پزشکیان تصریح کرد: خیلی جالب است که راحت جلوی چشم مردم به من می‌گوید تو حزبی هستی و احزاب تو این‌ها هستند و تو ضدمردمی. من حزبی نیستم.

پزشکیان : باید اول بررسی شود که یارانه به چه کسی بدهیم و به چه کسی ندهیم

پزشکیان ادامه داد: من محرومین را درمان می کنم شما پولدارها را درمان کنید؛ اگر رییس جمهور شوم اجازه نخواهم داد فقرا و محرومان شب را گرسنه بخوابند.

مجری پرسید: یارانه چه دهک هایی را حذف می کنید؟

وی توضبح داد: روش این است که از فرد پولدار گرفته می شود و به آن فردی که پولدار نیست، می‌دهیم.

جلیلی از پزشکیان پرسید: چگونه؟

پزشکیان پاسخ داد: ده‌ها راه وجود دارد؛ اولین قدم شناسایی است. شما (جلیلی) می‌گویید نقشه دارید اما نقشه بدون ارزیابی وضعیت موجود ارزشی ندارد. اول باید بررسی کرد که با چه چیزی مواجه‌ایم و کجا و چگونه است.فعلا در جمهوری اسلامی نقشه‌ای برای این‌ها وجود ندارد.

وی افزود: برای همه یارانه می‌دهند حال این‌که باید اول بررسی شود که یارانه به چه کسی بدهیم و به چه کسی ندهیم، بعد بینیم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی ندارند و براساس شناخت جلو برویم. این‌که این‌ها می‌گویند نقشه داریم، آن را بدهند تا ما بررسی کنیم.

جلیلی: بحث این است که وضع موجود و مطلوب چیست

در ادامه مجری از جلیلی پرسید: در برنامه‌های شما مطلبی درباره پرداخت یارانه نقدی ندیدیم؛ آیا قصد ادامه پرداخت یارانه دارید چگونه می خواهید منابع یارانه را به صورت پایدار تامین کنید.

جلیلی گفت: آقای پزشکیان احادیث و آیاتی می خوانند و جلسه را متبرک می کنند که حوب است اما این ها را ائمه جمعه مساجد هم می توانند خوب بخوانند.

پزشکیان در واکنش گفت: بخاطر همین این بلا را سر مردم آوردید.

جلیلی در واکنش گفت: این احادیث باید در عمل امتداد پیدا کند شما در مقام رییس جمهور باید صجبت کنید و بگویید این حدیث نورانی چگونه خود را در عمل نشان می دهد. خواندن حدیث ارزشمند و حوب است اما امتداد چیست و چگونه می خواهد محقق شود؟

وی افزود: این‌که سوال کردم که چگونه و چند بار جواب ندادید و بعد می گویید تازه مطالعه کنید و بررسی کنید؛ الان کجا هستید و به چه سمتی می رویم . بحث این است که وضع موجود و مطلوب چیست و این مهم است و برنامه ما برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب چیست.

جلیلی اظهار کرد:  بعد از پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی یعنی ۴۵ دلار به مردم داده می شد که به مردم کمک می کرد بعد در ۸ سال شرایطی به وحود آوردند که از یک طرف ارزش پول ملی پایین آمد که دلار به ۳۰ هزار تومان رسید.

وی گفت: آقای پرشکیان به قول شما «من اَین» اما اگر «من اَین» را ندانید نمی توانید کار پیش ببرید. «من اَین» این بود که ۴۵ هزار تومان یارانه می دادید و بعد با سیاست های گفت و گوها دلار ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد و بعد کماکان یارانه ۴۵ هزار تومانی می دادند و به روی خودشان نیاورده و کسانی که امروز در ستاد شما هستند می گفتند ما هر شب عزا می گیریم که چه طور یارانه ۴۵ هزار تومانی را بدهیم. شهید رییسی نسبت به این وضعیت بی تفاوت نبود و تورم را کاهش داد.

پزشکیان بیان کرد: داده‌های شما غلط است.

جلیلی گفت: آیا تورم ۶۰ درصد بود یا نه؟

پزشکیان با نشان دادن نمودار تورم گفت: این یادگار آن‌ها و این تورم رئیسی است. مردم ببینید.

جلیلی همچنین بیان کرد: مردم قضاوت کنند. دلار ۳۰ هزار تومان شد ولی به روی خودشان نیاوردند و  گفتند برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی عزا می گیریم که شهید رئیسی این مبلغ را ده برابر یعنی ۴۵۰ هزار تومان کرد.

این نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: ما طرح سبد کالای خانوداده مطرح کردیم. وقتی عده‌ای گرسنه هستید، شما مسئول هستید. در این طرح ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کیلوکالری دارد و  نیاز روزمره هر انسان است را  در یک طرح آماده کرده ایم که اطمینان خاطر حاصل شود که این ۱۳ کالا در اختیار مردم قرار می گیرد.

پزشکیان گفت: به چه کسانی  می‌دهید؟

جلیلی پاسخ داد که ما به همه مردم ارائه می دهیم و بنامه ان مشخص است . بخشی از این طرح در قالب کالابرگ در این دولت اجرا شده است که باید به نظر ما تکمیل شود.

جلیلی افزود:‌طرح سفر خانوار را مطرح کردیم. یارانه فقط برای نان نیست. خانواه کرامت داشته و به سفرو تفریح نیاز دارد. وقتی می گویید که برخی مردم مشارکت در انتخابات ندارد یک دلیل آن این است که که یک جوان به من می گفت یک بار با خانواده به سفر نرفته ام. ما باید براین حل این مشکل برنامه داشته باشیم نه اینکه برویم فکر کنیم که چه می شود کرد. ما طرح یارانه کالای فرهنگی را هم داریم. ما اماکن فرهنگی زیادی داریم که دیگر هزینه‌ای برای دولت ندارد و با یارانه ‌ای که میریود بستر استفاده از این اماکن را فراهم کنید.
ما باید به سمتی برویم که ضریب جینی به بهترین حالت باشد.وقتی هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد، ضریب جینی در بهترین حالت بود و ۴۵ دلار می دادیم ،  در آن هشت سال به بدترین حالت رسید.

مجری درباره نقل قول از پزشکیان که یارانه ۴۵ هزار تومان کمر اقتصاد را خرد کرده است، گفت که این اظهارنظر شما در ۲۱ اردیبهشت ۹۶ در دانشگاه قم مطرح شده است که او گفت: خبرنگاران معمولا سر و ته جملات را قطع می کنند. باید جغرافیای حرف مشخص باشد. تا دلتان بخواهد رسانه‌ها از این حرف ها می‌زنند. موضع من روشن است.

پزشکیان در ادامه گفت: اطلاعات غلط به مردم می دهند.

جلیلی گفت: کدام اطلاعات غلط؟

پزشکیان اظهار کرد: من نشان می دهم.

پزشکیان ادامه داد: آقای جلیلی اطلاعات غلط به مردم می‌دهند و مانند آن آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم؛ آیا توهم او را برش داشته بود یا نه؟ الان نیز آقای جلیلی می‌گویند که من به مردم سبد می‌دهم؛ به چه گروه و جمعیتی می‌خواهند این سبد را بدهند؟ با چه پولی و با چه منابعی؟

جلیلی پاسخ داد: ما حداقل می‌گوییم مطالعات آن انجام شده است و نمی‌گوییم که می‌رویم بررسی می‌کنیم.

پزشکیان با به نمایش درآوردن نموداری با عنوان روند تورم گفت: مردم ببینند که وضعیت تورم در دولت آقای رئیسی ۴ سال است که بالای ۴۰ درصد است؛ در دولت آقای رئیسی بر اساس آمار بدترین وضعیت تورم اتفاق افتاده است؛ رقم تورم در مرکز آمار ۴۳ درصد و در بانک مرکزی ۵۲ درصد است و اینها [اشاره به جلیلی] هم که در دولت بوده‌اند؛ مردم ببینند اگر با ۱۰ برابر کردن یارانه‌های نقدی سفره‌شان خوب شده است حق با آقای جلیل به او رای بدهند اما اگر دیدند وضعیتشان بدتر شده است بدانند که ین الان نیز با آنها صادق نیستند و حرف‌هایی می‌زنند که فردا یا اجرا نخواهند کرد توانست که آنها را اجرا کند در نتیجه تا دلتان بخواهد از این وعده‌ها مانند یک میلیون شغل و مسکن و تورم تک رقمی به مردم می‌دهند.

ادامه این گزارش را در بخش ششم بخواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha