• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400102720203
  • منبع : نمایندگی همدان

۳۵ درصد معتادان همدان تریاک مصرف می‌کنند

۳۵ درصد معتادان همدان تریاک مصرف می‌کنند

ایسنا/همدان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: بیشتر مصرف مواد مخدر در بین معتادان همدان تریاک با ۳۵ درصد و سپس هرویین با ۲۸ درصد است.

به گزارش ایسنا، حمزه عبدکوند دوشنبه ۲۷ دی‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نرخ بروز و شیوع اعتیاد در همدان از سطح کشوری پایین‌تر است، افزود: این رقم در کشور ۵.۹ و در استان ۲.۴ است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان همدان ۱۵۵ مرکز درمان اعتیاد وجود دارد، تصریح کرد: ۵۵ مرکز خصوصی و بقیه دولتی است، همچنین از مراکز خصوصی دو مرکز مختص بانوان و از مراکز دولتی یک مرکز مخصوص بانوان است.

عبدکوند مطرح کرد: در سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی به معتادادن استان پرداخت شد و برای ۳۶۴ بهبود یافته شغل ایجاد شد اما دریافت این تسهیلات امسال هنوز تخصیص داده نشده است.  

وی در ادامه به شعار سال با عنوان "یاری گران زندگی، مشارکت اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد" اشاره کرد و افزود: یکی از شاخه‌های آن کارزار رسانه‌ای و کمپینگ هر ایرانی یک سفیر پیشگری از اعتیاد است.  
 
عبدکوند سن بیشترین مبتلاین به مواد مخدر در کشور را ۳۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و گفت: همچنین ‌جامعه آسیب دانش آموزان، جوانان و نوجوانان هستند و در این بین دبیرستانی‌ها بیشترین تعداد مبتلایان به مواد مخدر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اینکه اعتیاد گستره جغرافیای جهانی دارد، اضافه کرد: در حال حاضر قاچاق مواد مخدر دومین اقتصاد سودآور و سوداگرانه است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی خانواده و جامعه در موضوع مواد مخدر، ادامه داد: تا بحث اعتیاد به یک‌ گفتمان غالب در جامع درنیاید نمی‌توانیم در این زمینه توفیقات خوبی داشته باشیم و باید در توانمند کردن جامعه و به ویژه جوانان کار شود.

عبدکوند با اشاره به اینکه پس از شهدای انقلاب اسلامی و ‌دفاع مقدس بیشترین تعداد شهدا در عرصه مبارزه با مواد مخدر است، افزود: طبق آمار ۸۴ درصد از ۲۰ هزار نفر مبتلا به مواد مخدر دارای شغل بوده‌اند بنابراین بیکاری دلیل اصلی ابتلا نیست، علاوه بر این آسیب‌هایی مانند اختلاف نظر در خانواده و جامعه یکی از دلایل اصلی ابتلا به اعتیاد شناخته می‌شود. 

وی با بیان اینکه گام اول پیشگیری از اعتیاد آموزش است، اظهار کرد: باید در این راستا تلاش‌های زیادی صورت بگیرد تا هزینه‌های درمان و بازگشت مبتلایان به جامعه کاهش یابد.

عبدکوند عنوان کرد: در حوزه آموزش راه‌اندازی دانشگاه عاری از دخانیات را دنبال می‌کنیم و در آموزش و پرورش نیز برنامه‌هایی داریم، همچنین محیط‌های هدف ما، محیط‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه، محیط کارگری، محیط کار، محلات و خانواده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان همچنین از آغاز طرح جمع آوری ساماندهی و صیانت از معتادان متجاهر از اول دی‌ماه در همدان خبر داد و گفت: تمامی معتادانی که در سطح جامعه و معابر عمومی حضور داشته باشند در قالب این طرح جمع آوری می‌شوند. 

به گفته وی اعتیاد آسیب اجتماعی است که به فرهنگ تبدیل شده است و مردم نقش اساسی در آن دارند و با مطالبه گری می‌توانند اتفاقات خوبی رقم بزنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha