• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102720073
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زاوه:

اعتبارات موجود تنها پاسخ‌گوی ۱۰ درصد نیاز راهداری زاوه است

اعتبارات موجود تنها پاسخ‌گوی ۱۰ درصد نیاز راهداری زاوه است
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زاوه گفت: با توجه به اینکه تمام اعتبارات عمرانی شهرستان در چارچوب موافقت‌نامه و ابلاغ‌ها صرف هزینه نگهداری راه‌های این راهداری می‌شود، به همین خاطر اعتبارات مزبور تنها پاسخ‌گوی ۱۰ درصد نیازهاست.

محمد منصوری‌راد در گفت‌وگو با ایسنا اعتبارات را جوابگوی وضعیت فعلی ندانست و افزود: با توجه به حجم زیاد تردد ناوگان سنگین در محورهای شهرستان به علت فعالیت کارخانه سیمان، کوره‌های آجر و معادن سنگ منگنز، شن، ماسه و... همچنین تغییر اقلیم و بارش‌های سیل‌آسا خسارت‌های بسیاری به جاده و پل‌ها در فصل بارش‌های بهاری وارد می‌شود که موضوعی مستمر است و مبلغ خاصی را برای ترمیم خسارتی که به راه‌ها وارد می‌شود، نمی‌توان در نظر گرفت.

وی با اشاره به وضعیت فعلی راه‌های آسفالت و خاکی این شهرستان اظهار کرد: در محور اصلی دولت‌آباد تربت‌حیدریه و دولت‌آباد باخرز به علت تردد بیش از حد ناوگان عمومی باری در مجموع به طول ۳۲ کیلومتر نیاز مجدد به روکش وجود دارد. همچنین با توجه به گذشت چندین سال از عمر روکش‌های محورهای روستایی از جمله روستاهای کشکک به طول پنج کیلومتر، قلعه آقا حسن به طول ۹ کیلومتر، محور فرعی ژرف فریمان به طول چهار کیلومتر، محور روستایی ریگان پنج کیلومتر، محور گلسرا به طول هشت کیلومتر، محور دهنو صبی به فاصله سه کیلومتر، محور روستایی کنگ میرآباد به طول سه کیلومتر و محور روستایی حاجی‌آباد سیاه سنگ به مسافت پنج کیلومتر در مجموع این محورها به طول ۴۲ کیلومتر نیازمند روکش مجدد است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زاوه بیان کرد: همچنین محور روستایی برزو پاگدار به طول ۵.۸ کیلومتر نیازمند روکش بود که ۲ کیلومتر آن در دست پیمانکار برای اجرای زیرسازی و آسفالت بوده و باقی آن نیز به مناقصه گذاشته شده است.

وی یادآور شد: محور روستایی شستان علیا به طول چهار کیلومتر، محور سرخی به طول هشت کیلومتر و همچنین سه کیلومتر از محور گوجی به صورت خاکی بود که نیازمند تأمین اعتبار برای اجرای زیرسازی و آسفالت است.

منصوری گفت: با توجه به اینکه در سال جاری اعتبارات راه‌های روستایی و فرعی اعم از ساخت و نگهداری، استانی است، بنابراین لازم است فرماندار هر شهرستان در کمیته برنامه‌ریزی برای روکش راه‌های فرعی و روستایی اعتبار مورد نیاز را پیش‌بینی نمایند. همچنین پروژه‌های نیمه‌تمام توسط پیمانکار راه و شهرسازی باید در اسرع وقت آغاز شود.

وی با اشاره به افزایش چندین برابری وسایل نقلیه و رشد ترددها به دلایل مختلف از جمله فعالیت کارخانه سیمان، معادن سنگ و کوره‌های آجر، ظرفیت جاده‌های شهرستان را پاسخ‌گوی این حجم از تردد شهرستان ندانست و افزود: در فصل زعفران تقریبا ۱۵ تا ۲۰ هزار وسیله نقلیه در روز در این مسیرها تردد دارند. علاوه بر اینکه راه‌های شهرستان نیازمند دوبانده شدن است، استقرار یک پاسگاه پلیس‌ راه نیز از دیگر نیازهای شهرستان است.

منصوری همچنین به وضعیت اعتبارات عمرانی شهرستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به میزان ۳۷۰ میلیون اعتبارات جاری بابت آب، برق، گاز، تلفن، تعمیر ساختمان و تأسیسات، تامین سوخت و روغن ماشین‌آلات، تعمیرات وسایط نقلیه، اجاره وسایل نقلیه زمستانی، تهیه ملزومات و نوشت‌افزار و نظافت و تنظیف، خرید اثاثیه و لوازم اداری و همچنین مبلغ ۹۰ میلیون تومان برای اورهال ماشین‌آلات، اعتبارات نگهداری راه‌ها و پروژه‌های راه‌های روستایی، قرارداد توسط اداره کل راهداری استان صادر شده و نظارت‌ها بر اجرای آن با ناظر عالی استانی و مقیم شهرستان انجام می‌شود.

منصوری با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر چیزی به عنوان راه دوبانده در محور دولت‌آباد تربت‌حیدریه و دولت‌آباد باخرز وجود ندارد، اظهار کرد: شهرستان زاوه با توجه وجود ۷۲ روستا و کوهستانی بودن، دارای یک دستگاه گریدر فعال، یک دستگاه لودر فعال، 2 دستگاه کامیون فعال، یک دستگاه کامیونت فعال، سه دستگاه سواری فعال، یک دستگاه بلدوزر فعال، یک دستگاه غلطک کششی و یک دستگاه کامیون قیرپاش است که با توجه به سن زیاد این ماشین‌آلات ناوگان راهداری نیاز به نوسازی دارد.

وی مفقود شدن علائم را در برخی مسیرها را یکی از مشکلات این مجموعه عنوان کرد و افزود: شهرستان زاوه دارای 2 بخش مرکزی و سلیمان با مجموع ۷۲ روستاست که متاسفانه در بعضی از مسیرها تابلوهای راهنمایی آن مفقود شده است. برای رفع این نقیصه راهداری از تابلوهای مستعمل با برشکاری و جوشکاری مجددا استفاده می‌کند اما همین‌ تابلوها نیز گاهی دوباره مفقود می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زاوه خاطرنشان کرد: اکثر تابلوهای نصب شده در محورهای روستایی فاقد بازتاب لازم در شب است. برای رفع این مشکل پیگیری‌های لازم با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در خصوص تامین تابلو و علائم و یا تامین اعتبار لازم برای این منظور انجام شده است.

وی کمبود منابع و کارکنان و همچنین نوسازی و کمبود ماشین‌آلات راهداری از قبیل کشنده، گریدر و لودر را از مهم‌ترین اولویت‌ها و نیازهای شهرستان عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha