• سه‌شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400102115373
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

وعده ریلی رییس جمهور به خراسان‌جنوبی‌ها تا اجرا فاصله‌ای ندارد

وعده ریلی رییس جمهور به خراسان‌جنوبی‌ها تا اجرا فاصله‌ای ندارد

ایسنا/خراسان جنوبی با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، سهم اعتباری پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی دو برابر شد.

تصویب راه‌آهن شرق کشور همواره مطالبه مردم این منطقه بوده؛ امری که رفت و آمکد را تسهیل و روابط تجاری را مثمر ثمرتر می‌کند و این مطالبه انگار در این سال‌ها به دلیل کمبود و یا نبود اعتبار فراموش شده بود. اتصال بیرجند به ریل سراسری بعد از ۲ دهه انتظار سال ۱۳۹۸ محقق شد و کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی به زمین خورد.

به گزارش ایسنا، در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی این مطالبه بر زمین مانده به طور جدی پیگیری شد؛ امری که اگر منابع مالی آن تامین شود، در سال‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

پس از سفر استانی آیت الله رییسی به خراسان جنوبی، مسئولان به دنبال تامین منابع مالی و تشکیل  کنسرسیوم بانکی بودند. اکنون پروژه احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی است.

رییس جمهور در خراسان جنوبی به بانک‌های عامل نیز دستور داد جلسه ای برای تعیین راهکار تأمین اعتبار طرح کریدور ریلی خراسان جنوبی تشکیل دهند و گفت: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای راه‌های مواصلاتی به‌ویژه ریل پرداخت شود، در دستور کار قرار گیرد.

حال پس از چندین ماه از سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، موافقتی در پی دیدار استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بانک رفاه کارگران حاصل شد. دیدار جواد قناعت با اسماعیل لله‌گانی درخصوص راه‌آهن بیرجند - قاین - یونسی نتایج خوبی به همراه داشت.

در این دیدار که با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی استان همراه بود، بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تامین اعتبارات پروژه راه‌آهن موافقت کرد و در پی این موافقت، سهم عاملیت بانک رفاه از سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک‌های عضو کنسرسیوم را پیگیری کند. مساعدت لازم مبنی بر پذیرش تضمین سازمان برنامه و بودجه با پیش‌بینی در قانون بودجه‌های سنواتی توسط بانک‌ها از دیگر مصوبات این جلسه بود.

طول راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد. حد فاصل بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن در دست اجرا است.

 ۱۸۳ کیلومتر  دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد است. اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار با پیگیری مسئولان استان، کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد. تسریع در اجرای این پروژه و تامین مالی آن از جمله مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور به خراسان جنوبی در نوزدهم شهریور امسال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha