• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1400100100348
  • خبرنگار : 71572

بی‌اطلاعی یا یکپارچگی، کدام بهانه گل‌گهر را تبرئه می‌کند؟

بی‌اطلاعی یا یکپارچگی، کدام بهانه گل‌گهر را تبرئه می‌کند؟

باشگاه گل‌گهر مدعی است که باتوجه به بی‌اطلاعی این باشگاه از جعلی بودن مدارک بازیکن گابنی و هم‌چنین برهم نخوردن یک‌پارچگی مسابقات نباید با چنین رایی از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جریمه می‌شده اما آیا این ادعای گل‌گهری‌ها درست است؟

به گزارش ایسنا، رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره بازیکن گابنی گل‌گهر واکنش‌های زیادی در یک هفته گذشته به همراه داشته تا جایی که حتی صدری، سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس به فدراسیون فوتبال رفت و جلسه‌ای پیرامون این موضوع با عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال داشت. در بین واکنش‌ها و اظهارنظراتی که در هفته گذشته وجود داشته، چند مورد مهم و حائز اهمیت وجود دارد که در این گزارش به بررسی سه مورد آن پرداخته شده است. لازم به ذکر است که موارد حقوقی بررسی شده در این گزارش پس از مشورت با وکلای حقوقی ورزش آورده شده است.

بی‌اطلاعی گل‌گهر از جعل مدارک بازیکن گابنی

یکی از موارد مهم مطرح شده، ادعای بی‌اطلاعی باشگاه گل‌گهر درباره جعل مدارک بازیکن گابنی بوده است. این باشگاه مدعی است که باتوجه به این که از جعل بی‌خبر بوده پس نباید در این پرونده با چنین حکمی مواجه می‌شده است. ضمن این که در حکم کمیته انضباطی قید شده که هنوز هویت جاعلان مشخص نشده و پرونده آن باز است.

برای بررسی این موضوع باید دو مبحث مورد بررسی قرار بگیرد؛ بحث جرم و بحث تخلف. برای رخ دادن یک جرم، سه رکن لازم است که شامل رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی است. رکن قانونی می‌گوید آیا فعلی که رخ داده براساس قانون، غیرقانونی بوده یا خیر. رکن مادی به انجام فعل غیر قانونی و رکن معنوی، سوءنیت برای انجام دادن فعل غیر قانونی است.

باشگاه گل‌گهر می‌گوید که آن‌ها دو رکن ابتدایی را انجام داده‌اند اما چون از جعلی بودن مدارک بی‌خبر بوده‌اند و این اتفاق بدون قصد و نیت انجام شده پس نباید تا این حد مورد محکومیت قرار بگیرند. در این موضوع اما نکته‌ حائز اهمیتی وجود دارد و آن، بحث تخلف است. چرا که در فوتبال و حقوق ورزش بحث تخلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و جرم مربوط به موضوعات خارج از فوتبال است.

در کلاس‌های حقوق ورزش برای آموزش تخلف از مثال راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود. به این شکل که اگر شما از چراغ قرمز عبور کنید، جریمه می‌شوید و برای قانون مهم نیست که شما چراغ را دیده‌اید یا نه، سوءنیت داشته‌اید یا نه. بر همین اساس ادعای باشگاه گل‌گهر مبنی بر بی‌اطلاعی، براساس حقوق ورزشی رد می‌شود و مطرح نیست.

یک‌پارچگی مسابقات فوتبال

احتمالا طی هفته گذشته با "برهم خوردن یک‌پارچگی مسابقات" بارها روبرو شده‌اید. یک‌پارچگی مسابقات یا به طور دقیق‌تر سلامت و یک‌پارچگی مسابقات (Integrity) موردی است که فیفا کلاس‌ها و دوره‌های زیادی راجع به آن برگزار می‌کند اما در فوتبال ایران به آن پرداخته نمی‌شود.

باشگاه گل‌گهر و حامیانش مدعی هستند که رای کمیته انضباطی یک‌پارچگی مسابقات را برهم زده است، موضوعی که نصیرزاده، عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال هم به آن تاکید و از واژه Integrity استفاده کرد. اما همین موضوع یک پارچگی و سلامت مسابقات می‌تواند علیه باشگاه گل‌گهر باشد چرا که از این پس هر باشگاهی پس از انجام هر تخلفی مدعی می‌شود که از آن بی‌خبر بوده و نباید علیه‌اش رای صادر شود. همین می‌شود که سلامت مسابقات خدشه‌دار می‌شود.

برای مثال آن می‌توان به رخ دادن تبانی در یک دیدار فوتبال استفاده کرد. ممکن است در مسابقه‌ای، یک بازیکن تبانی کرده باشد و باقی هم‌تیمی‌هایش از این موضوع بی‌خبر باشند. مراجع انضباطی برای این که سلامت مسابقات بر هم نخورد نمی‌توانند به خاطر هم‌تیمی‌های بازیکن تبانی کننده برخورد نکنند چرا که در این صورت سلامت مسابقات زیر سوال می‌رود.

بازیکن گل‌گهر، مصداق بازیکن غیرمجاز است؟

یکی از موارد دیگری که باشگاه گل‌گهر به آن پرداخته، بند ۸ ماده ۳۲ آیین‌نامه نقل و انتقالاتی مصوب سال ۹۳ است که می‌گوید: "در صورت اثبات عدم طی تشریفات قانونی توسط باشگاه در جذب بازیکن خارجی، تامین کلیه خسارات احتمالی برعهده باشگاه گیرنده بوده ولی بکارگیری این بازیکن در مسابقات تا زمان اثبات تخلف مصداق بازیکن غیرمجاز نبوده اما بعد از اثبات عدم طی تشریفات قانونی دیگر بکارگیری بازیکن مجاز نیست."

برای بررسی درستی ارجاع گل‌گهری‌ها ابتدا باید موضوع دیگری را باز کنیم. فیفا و AFC قوانین انضباطی خاص خودشان را دارند. در این بین AFC مسابقاتی تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌کند که قوانین و آیین‌نامه خاص خودش را دارد و در آن ضمانت اجرا قید شده است. مثلا اگر سرمربی به نشست خبری بعد از بازی نرود، ۱۰ هزار دلار جریمه می‌شود.

با این حال ممکن است در قوانین مسابقات قید نشده باشد که اگر جعلی رخ دهد چه خواهد شد؟ به طور کلی بررسی موضوعی مانند جعل در صلاحیت برگزار کننده مسابقات و قوانینش نیست و این موضوع باید در کمیته انضباطی و براساس قوانین انضباطی به عنوان قوانین بالادستی بررسی شود.

در قوانین انضباطی ایران هم مصادیق بازیکن غیرمجاز و جرائم استفاده از آن آورده شده که در ادامه می‌بینید:

بی‌اطلاعی یا یکپارچگی، کدام بهانه گل‌گهر را تبرئه می‌دهد؟

بی‌اطلاعی یا یکپارچگی، کدام بهانه گل‌گهر را تبرئه می‌دهد؟

بی‌اطلاعی یا یکپارچگی، کدام بهانه گل‌گهر را تبرئه می‌دهد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۲:۴۷

در اینجا دو موضوع رو مطرح میکنم که قابل تامل هستش : موضوع اول که اکثر دوستان هم بهش اشاره کردن بحث عدم اجرای عدالت در صدور آرای کمیته انضباطی در عین تشابه اتهام هست(نمونه هایی از قبیل پاتوسی که با نامه دست‌نویس از طرف کمک مربی تیم ملی کشورش مجوز حضور در مسابقات رو گرفت و یا حکم کمیته انضباطی برای تیم نود ارومیه که دلیل سه بر صفر نشدن بازی را صدور کارت بازی توسط سازمان لیگ اعلام کردن(ماده ۶۱ مقررات انضباطی ،دقیقا طبق همین ماده ای که برای گل گهر رای صادر شده)) در صورت تشابه اتهام ،حکم کمیته انضباطی نیاز به بررسی بیشتری دارد ،حتی اگر این تشابه هم وجود نداشته باشد که برخی بحث جعل رو مطرح کردند باید دید چه کسی ۷ نامه جعلی رو ارسال کرده؟؟چه کسی در فدراسیون با او همکاری کرده؟؟جای تعجب هست که آقای شریفی گفتن پلیس فتا اعلام کرده ۷ نامه جعلی بوده ،مبدا رو مشخص نکرده!!!چطور مبدا مشخص نشده و شما رای صادر کردید؟؟؟ موضوع دوم که خیلی مهمه بحث بازنگری در قوانین هستش ،قانون ساخته ذهن بشر هست و میتونه دچار اشکال و باگ باشه ،همونطور که خیلی از دوستان در مبحث استفاده از بازیکنان خارجی استقلال به باگ در قوانین اشاره کردند ،در این مبحث هم میتونن به این مقوله فکر کنن و اشکال کار خودشون رو برطرف کنن. نکات مهم و تناقضات : ۱.دپارتمان یا دبیر خانه؟؟وظیفه دپارتمان چیه؟؟(تناقض در نوشتار مسئول دپارتمان بین الملل و دفاعیاتش(سوابق فوق مورد تایید است)) ۲.چطور تنها فدراسیون ها به عنوان بالاترین مرجع فوتبالی هر کشور میتونن با هم در ارتباط باشن ولی مسئولیت راستی آزمایی با باشگاه هستش؟؟؟ ۳.فدراسیونی که با یک دستنویس کمک مربی تیم ملی یک کشور میتونه مجوز بازی صادر کنه ،چطور نمیتونه این اشکال و باگ رو برطرف کنه؟؟ ۴.اگر بازیکن اونقدر باکیفیت هست که میتونه در نتیجه تاثیرگذار باشه ،۴ بازی ملی چرا؟؟؟اگر این بازیکن اونقدر ضعیف هست که کیفیت لیگ رو پایین آورده ،تاثیرگذاری روی نتیجه چرا؟؟؟ ۵.استفاده از آیین نامه سال ۹۳ در آرای دیگر کمیته انضباطی ،ولی اینجا عنوان کردن آیین نامه ۹۳ منسوخ شده!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۳۶

چه باشگاه گل‌گهر تخلف کرده باشد و چه مبرا باشد در هیچ حالتی افزودن امتیاز به رقبایش قانونی نیست. بازیکن گابنی با کارت و مجوز رسمی فدراسیون در مسابقات تا روزی که غیر مجاز شناخته شود بازی کرده و هیچ تخلفی مبنی بر تغییر نتیجه در مسابقه انجام نشده که نتیجه بازی انجام گرفته تغییر کند. اصلا اینکه فوتبالیست گابنی مجاز به بازی در تیم ایرانی بوده خواسته و تبصره فدراسیون فوتبال بوده و ضر و زیانی و ربطی به باشگاه های رقیب نداشته. اساسا این تخلف احتمالی یک تخلف بین آیین‌نامه سازمان لیگ و باشگاه بوده . بین دوباشگاه مسابقه انجام گرفته و تخلفی که نیاز به تغییر نتیجه باشد، انجام نشده . ماجرا فوقش یک تخلف اداری است که جریمه اش هرچه باشد هبه امتیاز به تیم های رقیب نیست. تازه خود سازمان لیگ در این میان کم مقصر نیست .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۰۱

کسی ماشینش را در محل «پارک ممنوع» خیابان چند روزی متوقف کرده بود. در همین حین یک موتورسوار با این ماشین متوقف تصادف میکند و هم پایش می‌شکند و هم موتورش خسارت می‌بیند و از محاکم طلب دیه خودش و خسارت موتورش را از صاحب اتوموبیل می‌کند!! و خودش را حق به جانب میداند و طلب «امتیاز» میکند. واقعا حق با اوست؟ بامزه اینکه ان فرد وقتی که ماشینش را گذاشته بود تابلو پارک ممنوع نداشته و تازه بعد از شکایت راکب موتور ان را بالای سر ماشین نصب کرده باشند!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۲:۲۹

عدالت باعث تبرئه میشه به شرط آنکه افراد عادل با دقت بررسی کنند فدراسیون وفساد پرانتز بازیهای این فدراسیون رو

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۹ ۰۳:۵۷

سلام خیلی ممنون که مثال ماشینی که از چراغ قرمز رد شده رو زدید. حالا سوال اینجاست که فدراسیون میتونه کارت بازی بازیکن رو صادر کنه و بگه ببخشید من متوجه نشدم که چراغ قرمز بوده؟