• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092015227
  • خبرنگار : 50081

در قالب یک پژوهش بررسی شد

چه عواملی بر توسعه بازاریابی ورزش دانشگاهی موثر است؟ 

چه عواملی بر توسعه بازاریابی ورزش دانشگاهی موثر است؟ 

ایسنا/خراسان رضوی با توجه به شکل‌گیری فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی برگزاری منظم رویدادهای بین‌المللی چند ورزشی تابستانی و زمستانی، سازماندهی مستمر مسابقات دانشجویی جهانی و تاسیس فدراسیون‌های ملی ورزش‌های دانشگاهی در اغلب کشورهای جهان می‌توان به اهمیت نقش ورزش دانشگاهی در ترویج اهداف اخلاقی، آموزشی و بین‌المللی نهضت المپیک و توسعه ورزش برای جوانان پی برد.

براساس این پژوهش فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ تیر ماه ۱۳۸۴ به طور رسمی افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد. این فدراسیون با برگزاری المپیادهای ملی ورزش دانشگاهی با مشارکت تیم‌های بخش‌های کلان آموزش عالی کشور، اعزام تیم‌های ملی ورزش دانشگاهی کشور به رقابت‌های قاره‌ای، بین‌المللی و تشکیل هیات‌های ورزشی استان‌های کشور این انسجام و هماهنگی را از سطح ملی به سطح استانی تسریع بخشید. 

محققان در پژوهشی با عنوان شناسایی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی ورزش دانشگاهی ایران آورده‌اند، ورزش دانشجویی به عنوان بخشی از فرایند تعلیم و تربیت در پی آن است تا با فراهم آوردن زمینه‌های لازم و ایجاد محیط و فرصت مناسب کلیه دانشجویان را در موقعیت‌های تفریحی و رقابتی سالم قرار دهد و با پاسخگویی به نیازهای اساسی آن‌ها برنامه‌هایی را برای تقویت جسم همگام با پرورش روح تامین کند. 

این پژوهش توسط رسول طریقی، دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، مهرزاد حمیدی، دانشیار مدیریت ورزشی و حسین رجبی، استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، انجام شده که نشان می‌دهد وظیفه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور تامین نیروی انسانی متخصص و آموزش و ارتقای علمی و نظری دانشجویان است. بررسی عملکرد بعضی از سازمان‌های بین‌المللی ورزشی مانند فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی و نیز بعضی از سازمان‌های ملی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که آن‌ها برای دستیابی به اهداف خود از فنون مختلف بازاریابی ورزشی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند در فعالیت‌های مختلف بازاریابی، به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

در حقیقت آن موردی که در شرایط فعلی کشور ما با عنوان بازاریابی ورزشی مطرح است، متکی و محدود به حضور دولت در ورزش حرفه‌ای و قهرمانی است، به طوری که مواردی از قبیل تولید و فروش کالاهای ورزشی، فروش بلیط مسابقات مختلف و حمایت مقطعی و ناکافی حامیان مالی از بعضی تیم‌های ورزشی نیز نتوانسته است ورزش حرفه‌ای را از این وابستگی شدید رهایی بخشد. به نظر می‌رسد که رهایی از چنین شرایطی نیازمند همکاری پژوهشگران، متخصصان و مدیران با تجربه است تا با مطالعه و تحلیل پیچیدگی حاکم بر بازار ورزش کشور، حجم عظیم گردش پولی و افراد شاغل در آن را اداره کند.

در شرایطی که بسیاری از سازمان‌های ورزشی با به کارگیری فرایندهای بازاریابی توانسته‌اند به خوبی به رسالت خود عمل کنند و به اهداف مورد نظر دست یابند، همچنین به نظر می‌رسد که برای فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به عنوان یک نهاد ملی دانشگاهی، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی ورزشی برای رسیدن به اهداف خود، دارای اهمیت بسیار زیادی باشد. نظر به اهمیت بازاریابی در تامین منابع مالی و سیاست دولت در مورد خصوصی‌سازی در برنامه سوم و چهارم توسعه، این موضوع می‌تواند منجر به این شود که ورزش قهرمانی دانشگاه‌های کشور هر چه بیشتر به نتایج ارزشمندی مانند افزایش غرور ملی و ارتقای وجهه بین‌المللی دست یابد. 

علاوه بر این، ضرورت ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین فعالیت‌های ورزش قهرمانی حوزه‌های مرتبط آموزش عالی با فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، لزوم انجام پژوهش حاضر را محسوس‌تر می‌سازد. با توجه به اهمیت انکارناپذیر فعالیت‌های بازاریابی در جامعه دانشگاهی کشور و به ویژه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، این سؤال مطرح است که عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی کدام موارد است و اولویت‌بندی اثرگذاری آن‌ به چه شکل است. 

نتایج نشان داد ۶ عامل واحد بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، استراتژی بازاریابی، کارکنان بازاریابی، قابلیت نشان‌سازی و قابلیت مدیریت، عوامل تاثیرگذار در توسعه بازاریابی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی هستند. همچنین، با توجه به اولویت‌بندی معناداری ارتباط متغیرها با متغیر قابلیت بازاریابی در فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، متغیرهای قابلیت مدیریت، کارکنان بازاریابی، استراتژی بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، واحد بازاریابی و قابلیت نشان‌سازی به ترتیب در اولویت اول تا ششم قرار گرفتند. 

در حقیقت تمام متغیرهای پژوهش حاضر ارتباط معناداری با قابلیت بازاریابی فدراسون ملی ورزش‌های دانشگاهی کشور دارند و تمامی آن‌ها عواملی هستند که موجب توسعه قابلیت بازاریابی و در نتیجه، توسعه و بهبود عملکرد ورزش دانشگاهی کشور می‌شوند. علاوه بر این، نتایج نشان داد یکی از عواملی که در توسعه بازاریابی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی مؤثر است، عامل واحد بازاریابی است. 

با توجه به نتایج به دست آمده فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی باید دارای واحد بازاریابی با جایگاهی مناسب باشد و این واحد می‌بایست هماهنگی خوبی با سایر بخش‌های فدراسیون داشته باشد. همچنین، این واحد باید ذینفعان خود را شناسایی کند. در این راستا، واحد بازاریابی را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر صنایع خدماتی معرفی نموده‌اند.  

با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که ۶ عاملی که مطرح شد، عواملی هستند که در توسعه بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی نقش قابل توجهی دارند؛ بنابراین، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به عنوان متولی ورزش دانشگاهی در کشور که تمام فعالیت‌ها و رویدادهای ورزشی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور تحت نظر این فدراسیون صورت می‌پذیرد.

باید توجه و سرمایه‌گذاری کافی نسبت به عوامل مذکور داشته باشد و قابلیت بازاریابی خود را افزایش بدهد تا در فعالیت‌های مربوط به بازارابی ورزشی این فدراسیون که شامل مواردی مانند درآمدزایی، تبلیغات، جذب حامیان مالی برای برگزاری رویدادها و ارضای نیازهای مشتریان خود است، به موفقیت‌های روزافزون دست یابد و موجب توسعه و رونق هر چه بیشتر ورزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور شود.

در این صورت در دانشگاه‌های کشور شاهد فضایی سالم و شاد همراه با سلامت دانشجویان خواهیم بود. علاوه بر این، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با برگزاری رویدادهای منطقه‌ای و سراسری دانشجویی در رشته‌های ورزشی مختلف می‌تواند مسیر مناسبی را برای ظهور استعدادهای نخبه به منظور شرکت در رویدادهای ورزشی دانشجویی بین‌المللی و کسب افتخار و افزایش غرور ملی برای کشور باز کند. 

در حقیقت با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و با توجه به این مسئله که پژوهش‌های محدودی در حوزه بازاریابی ورزش دانشگاهی کشور صورت پذیرفته است، به نظر می‌رسد که فدراسیون ورزش دانشگاهی به عنوان متولی ورزش در دانشگاه‌های سراسر کشور، باید اهتمام لازم را به عوامل شناسایی شده که مورد تایید مدیران و کارشناسان ورزش دانشگاهی هستند، داشته باشد، تا در جهت ایجاد درآمدزایی و جدایی از بودجه عمومی دولتی، گام‌های اثر بخش‌تری را بردارد. 

این پژوهش در مجله مطالعات مدیریت ورزشی در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha