• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040905987
  • خبرنگار : 30147

توسعه گردشگری کوهسرخ با به ثبت ملی رسیدن بافت تاریخی

توسعه گردشگری کوهسرخ با به ثبت ملی رسیدن بافت تاریخی

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ گفت: برای اینکه بافت تاریخی ریوش به ثبت ملی برسد تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، قطعاً اگر بافت تاریخی به ثبت ملی برسد در توسعه گردشگری شهرستان تأثیر بسیار فراوانی دارد.

رضا ربیعی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برای این کار صحبت‌ها و رایزنی‌های اولیه انجام شده و مقرر گردیده برای بازدیدهای مسئولان استانی اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری و ارسال شود، افزود: امیدواریم بتوانیم بافت تاریخی منحصر به فرد شهرستان کوهسرخ را به ثبت برسانیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه بافت تاریخی شهرستان کوهسرخ دست نخورده باقی بماند نیازمند همراهی مردم منطقه هستیم که در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ بیان کرد: گرچه بیشتر پتانسیل شهرستان در حوزه گردشگری، اکوتوریسم، غذاهای محلی و ماجراجویی است اما باید برای معرفی جاذبه‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی برگزاری تورهای آشنا سازی را در معرفی شهرستان بسیار مثمر ثمر دانست و گفت: با توجه به ظرفیتی که شهرستان در سفره‌خانه سنتی دارد پیگیر راه‌اندازی آن در شهرستان هستیم.

ربیعی در ادامه به وضعیت صنایع‌دستی شهرستان اشاره و اظهار کرد: سال گذشته فرت روستای ایور توانست نشان ملی بگیرد و ثبت ملی شود، پارچه‌های فرت بافی این روستا به لحاظ کیفیت، رنگ و طرح مورد استقبال بسیاری از بنکداران تهران قرار گرفته و استقبال شده است.

وی همچنین تصریح کرد: برای اولین بار محصولات این روستا انتخاب شده و در یک بسته‌بندی خاص و صادراتی برای مسابقات بین‌المللی ازبکستان ارسال گردید، اکنون یک کارگاه گروهی فرت بافی با ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ نفر غیر مستقیم فعالیت دارند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ افزود: سال گذشته هم با همکاری معین اقتصادی شرکت نساجی کاشمر ۲۳۰ نفر در حوزه گلیم باقی، فرت بافی و گیوه آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه امسال کارگاه فرت بافی در روستاهای نامق، علی‌آباد و خرو راه‌اندازی می‌شود، گفت: تلاش می‌شود کارگاه‌ها تجمیع شوند و به کسانی که فعال باشند تسهیلات به صورت گروهی و پشتیبان پرداخت شود.

ربیعی همچنین از فعالیت سه کارگاه در زمینه برندسازی محصولات مختلف خبر داد و افزود: به زودی شرکت تعاونی در روستای ایور برای حوزه صنایع‌دستی زنان راه‌اندازی می‌شود.

 برپایی جشنواره ملی نان برای اولین بار

وی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار به صورت ملی جشنواره نان در شهرستان کوهسرخ برگزار می‌شود، به ظرفیت‌های منطقه در خصوص این محصول اشاره کرد و گفت: نان شهرستان کوهسرخ در سطح استان و کشور از شهرت خاصی برخوردار است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ با اشاره به اینکه در اکثر روستاهای شهرستان کوهسرخ پخت نان انجام می‌شود، اظهار کرد: روزانه بیش از ۲۰۰۰ نان به شهرستان‌های اطراف و حتی مرکز استان ارسال می‌شود.

وی افزود: به جز نان نیز تافتون و کماج، قطاب و قلفی هم در منطقه پخت می‌شود، تلاش می‌شود با برگزاری جشنواره نان به صورت ملی محصولات شهرستان را به خوبی بتوانیم معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha