• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041006462
  • خبرنگار : 71496

اسامه حمدان: حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بس را ۲۴ ژوئن دریافت کرد

اسامه حمدان: حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بس را ۲۴ ژوئن دریافت کرد

یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس در غزه را تاریخ ۲۴ ژوئن جاری دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت با تاکید دوباره بر شرط حماس برای برقراری آتش‌بس کامل در چارچوب مذاکرات درباره پیشنهاد آمریکا اعلام کرد که این جنبش آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس در غزه را در تاریخ ۲۴ ژوئن جاری دریافت کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اواخر مه گذشته یک پیشنهاد سه مرحله‌ای را که گفته می‌شود پیشنهادی صهیونیستی بود، به حماس ارائه کرد که شامل توقف درگیری‌ها، آزادی اسیران صهیونیست و بازسازی نوار غزه بدون هرگونه مشارکت حماس در تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

اما این پیشنهاد که شورای امنیت آن را تایید کرد، تا این لحظه به نتیجه‌ای نرسیده است.

وبگاه آمریکایی «آکسیوس» روز جمعه به نقل از سه منبع آگاه نوشت که دولت بایدن در چند روز گذشته در راستای رفع اختلافات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و رسیدن به یک توافق، فرمت جدیدی از برخی بخش‌های قرارداد پیشنهادی درباره اسیران و آتش‌بس ارائه کرد.

حمدان در این کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت: آخرین پیشنهاد صلح ارائه شده در تاریخ ۲۴ ژوئن هنوز به توقف کامل جنگ و یا عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه منجر نشده است.

این رهبر حماس در ادامه اظهار کرد: ما بارها به صراحت گفتیم و این همچنان موضع ما است که بدون تحقق این موارد، تمام پیشنهادهایی که داده می‌شود، تنها اتلاف وقت بوده و مهلت زمانی بیشتری را برای اشغالگران فراهم می‌کند تا به نسل‌کشی در حق ملت ما ادامه دهند و دولت آمریکا نیز برای نجات خودش تلاش کند.

او افزود: در حقیقت اتفاق جدیدی در مذاکرات توقف جنگ تا این لحظه رخ نداده و آنچه از دولت آمریکا نقل می‌شود، در چارچوب اعمال فشار بر حماس است تا پیشنهاد رژیم صهیونیستی را به همان شکل و بدون هیچ تغییری بپذیرد.

حمدان در ادامه بار دیگر تاکید کرد: ما در جنبش حماس آماده همکاری مثبت با هرگونه فرمولی هستیم که به شکل اساسی و مستقیم شامل برقراری آتش‌بسی دائمی، عقب‌نشینی کامل از نوار غزه و یک قرارداد واقعی برای تبادل اسرا است.

وبگاه آکسیوس به نقل از منابع یاد شده افزود: «مقامات آمریکایی تفسیر جدیدی از بند هشت مذاکرات ارائه کردند که قرار است همزمان با اجرای مرحله اول قرارداد میان ۲ طرف آغاز شود و هدف از آن رفع اختلافات میان اسرائیل و حماس است و در حال حاضر آمریکایی‌ها قطر و مصر را تحت فشار گذاشتند تا حماس را مجبور به پذیرش پیشنهاد جدید کند.

این رهبر حماس درباره اسکله شناور غزه که دولت آمریکا در سواحل این شهر احداث کرد، گفت: این اسکلت تنها برای تبلیغ و نمایش سیاسی جهت حفظ آبروی دولت آمریکا است که در کشتارها، محاصره و گرسنگی دادن ملت ما در غزه دست دارد، این بندر نه تنها مشکل کمبود کمک‌های غذایی را برطرف نکرد بلکه پس از احداث آن سطح گرسنگی افزایش داشت.

حمدان در ادامه از جامعه جهانی و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی خواست رژیم صهیونیستی را برای بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها با نوار غزه تحت فشار بگذارد.

او با تاکید بر لزوم تسریع در بازگشایی گذرگاه رفح و الزام تل‌آویو به عقب نشینی فوری از این گذرگاه گفت که این گذرگاه یک مسیر صرفا فلسطینی-مصری بوده و خواهد ماند و رژیم اشغالگر در آن هیچ گونه حاکمیت نظامی، امنیتی و یا هر گونه حاکمیت دیگری ندارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha