• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081007339
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

خشکسالی، اشتغال و مهاجرت معضل روستاهای کاشمر

خشکسالی، اشتغال و مهاجرت معضل روستاهای کاشمر

ایسنا/خراسان رضوی مردان و زنان روستانشین کاشمری در پیچ و خم‌های مشکلات روستایی همچنان روزگار سپری می‌کنند. این روزها نبود امکانات، خشکسالی، مهاجرت و فقدان شغل متناسب با درآمد کافی به معضل جدی روستاهای این منطقه تبدیل شده است.

به گفته بخشداران شهرستان شغل ۸۰ درصد روستائیان کشاورزی و دامپروری است که به دلیل نبود آب و گرانی نهاده‌های دامی روزهای ناخوشی را سپری می‌کنند.

به ‌رغم این‏که طی سال‌های اخیر در روستاهای شهرستان کاشمر اقدامات بسیاری انجام شده و امکانات مختلفی از جمله آب، برق، گاز و تلفن و حتی دسترسی به اینترنت گسترش یافته اما وجود برخی کمبودها موجب بروز برخی گلایه‎مندی‎ها می‌شود.

وجود مشکلات بسیار ۲ بخش مرکزی و فرح دشت شهرستان کاشمر با ۳۶ روستا و جمعیت ۵۱ هزار نفری موجب شده اکثر جوانان برای کارگری به دیگر شهرها مهاجرت کنند و آن‌هایی هم که مانده‌اند، افراد مسنی هستند که توانی برای رفتن ندارند.

به عقیده برخی روستائیان بی‌توجهی به امکانات رفاهی روستاها موجب مهاجرت روستانشینان شده، بخشدار مرکزی کاشمر در همین خصوص مهمترین مشکل روستائیان را گرانی نهاده‌های دامی و کمبود آب بخش کشاورزی دانست و گفت: به دلیل گرانی نهاده‌های دامی و از سویی خشکسالی‌های سال‌های اخیر دامداری‌ در روستاها صرفه اقتصادی ندارد.

سعید چیتی در گفت و گو با ایسنا افزود: خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی موجب شده کشاورزان در روستاها با مشکلات جدی مواجه شوند و دیگر رونق قبلی را نداشته باشد.

وی اقتصاد روستائیان را بر پایه کشاورزی و دامداری دانست و تصریح کرد: علیرغم کمبود آبی که با آن مواجه هستیم اما کشاورزان به سمت کشت‌های جایگزین و گیاهان کم آب طلب نرفته‌اند و همانند سال‌های قبل کشت‌های سنتی خود را ادامه می‌دهند.

بخشدار مرکزی کاشمر بیان کرد: این مشکلات موجب شده روستائیان با مهاجرت به دیگر شهرها به کارهای واسطه‌گری و کارگری روی آورند البته چون تخصص آن را هم ندارند در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۳۰ درصد روستائیان به این سمت رفته‌اند و کرونا نیز مشکلات را چند برابر افزایش داده است، افزود: اکنون بخش مرکزی کاشمر با ۲۳ روستا بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد.

چیتی ۸۰ درصد معیشت روستائیان را مرتبط با کشاورزی و دامپروری دانست و عنوان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی طی چند سال آینده کشاورزی در روستاها به شدت کم رونق خواهد شد.

وی گفت: اگر چه زیرساخت‌هایی مانند آسفالت، برق، تلفن و گاز در روستاها فراهم شده است اما در حوزه اشتغال روستایی هنوز با وضعیت ایده‌ال فاصله داریم، مشکلات در این خصوص جدی بوده و باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

بخشدار مرکزی کاشمر تصریح کرد: اگر به اقتصاد روستاها صدمه وارد شود در دراز مدت شاهد مهاجرت‌های بسیاری به حاشیه شهرها خواهیم بود، در حال حاضر بیشتر مهاجرت‌ها مربوط به جوانان است.

وی عنوان کرد: وقتی به اندازه کافی نتوانیم در روستاها شغل ایجاد کنیم موجب می‌شود جوانانی که می‌خواهند برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند به شهرهایی از جمله یزد، تهران و مشهد مهاجرت کند تا ضمن داشتن شغل مناسب درآمد خوبی نیز داشته باشند.

چیتی تصریح کرد: اگر چه در گذشته جوانان از طریق کشاورزی و دامداری نیاز خود را تامین می‌کردند اما اکنون چون شرایط در روستاها مهیا نیست اقدام به مهاجرت می‌کنند، از سویی سلایق هم تغییر کرده و جوانان حاضر به انجام کارهایی مانند دامداری و کشاورزی در روستاها نیستند.

وی گفت: برخی روستاها مانند گندم‌بر، تل‌آباد و اسحاق‌آباد به خاطر محرومیت بسیار مهاجر فرست هستند، از سویی به خاطر عدم توان معیشتی روستائیان جمعیت در برخی روستاها کاهش جدی داشته است.

بخشدار مرکزی کاشمر بیان کرد: مشکلات اقتصادی موجب شده در هر روستا بین ۱۰ تا ۱۵ نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشند، قطعا اقتصاد با اشتغال رابطه مستقیمی دارد اگر شغل و وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشیم خانواده از رفاه خوبی برخوردار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به سرشماری‌های مختلف آن گونه که باید در بخش مرکزی افزایش جمعیت نداریم که آن هم مرتبط با مشکلات معیشتی و اقتصاد نامطلوب خانواده است. برخلاف گذشته که هر خانواده روستایی پنج تا شش فرزند داشت اما اکنون این تعداد به یک یا دو فرزند در هر خانواده کاهش یافته است.

چیتی منشا مشکلات را غفلت از اقتصاد روستاها دانست و عنوان کرد: اگر چه بعد از کشاورزی و دامپروری روستائیان به قالیبافی مشغول بودند اما همان هم به دلیل گرانی مواد اولیه و نبود خریدار مشکل و معضلاتی را به وجود آورده به طوری که کمتر روستایی می‌تواند برای اقتصاد خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بخش مرکزی ۱۵ روستا دارای دهیار است، افزود: هشت روستا به دلیل اینکه جمعیت‌شان به حد مجاز نرسیده فاقد دهیاری است. 

اشتغال جوانان روستایی مشکل جدی

بخشدار بخش‌ فرح‌دشت کاشمر هم عدم استقرار ادارات خدمات‎رسان، نامناسب بودن راه‌های روستایی و فرسوده بودن شبکه آبرسانی را از جمله مشکلات روستائیان این بخش دانست و افزود: بخش فرح‌دشت با ۱۳ روستا، ۱۶ هزار نفر جمعیت و ۶۰۰۰ خانوار شغل ۷۰ تا ۸۰ درصدشان کشاورزی و دامپروری است.

مهدی نظری‎زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بخش‌فرح‌دشت ۱۰ روستای دارای دهیاری و سه روستای فاقد دهیاری دارد، عنوان کرد: اقتصاد قالب روستائیان کشاورزی و دامپروری است.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه بخش فرح‎دشت از سال ۹۸ تأسیس شد اما زیرساخت‌های جاده‌های روستایی آن گونه که باید فراهم نیست، هر چند اقداماتی تاکنون انجام شده اما به دلیل کمبود اعتبار زمان‌بر خواهد بود.

بخشدار بخش‌ فرح‌دشت مطرح کرد: علیرغم اینکه همزمان با تأسیس بخش فرح‌دشت ادارات خدماتی نیز باید فعالیت خود را آغاز می‌کردند اما تاکنون این مهم انجام نشده و روستائیان برای انجام کارهای اداری باید به شهر کاشمر بروند.

وی با بیان اینکه به زودی کلنگ احداث کلانتری بخش فرح‌دشت به زمین خواهد خورد، عنوان کرد: بر اساس آنچه اعلام شده راه‌اندازی سایر ادارات و یا نمایندگی‌های آن‌ها مانند آب، برق و گاز منوط به ارتقاء مرکز بخش به شهر است.

نظری‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه بخش فرح‌دشت جدید تأسیس شده اعتبارات ابلاغ شده به خصوص در حوزه کشاورزی و راه‌های روستایی جوابگوی نیاز نیست و انتظار بیشتری داریم، تا کنون انتظار ما برآورده نشده است.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات جدی بخش فرح‌دشت را اشتغال جوانان روستایی دانست و گفت: در راستای رفع این مشکل برخی دوره‌های آموزشی برای فراوری محصولات باغی، لبنی و کشاورزی و صنایع دستی برگزار شده و تا حدی مثمر ثمر بوده است.

بخشدار بخش‌ فرح‌دشت افزود: سه روستای بخش فرح‌دشت زیر ۲۰ خانوار و فاقد دهیاری هستند که وضعیت شبکه آب شرب و راه‌شان نیز مشکلات جدی دارد.

وی تصریح کرد: زمانی سه روستای کلاته‌نای، حاجی‌رجب و طاهرآباد به خاطر این مشکلات خالی از سکنه شده بودند اما تا حدودی با مهیا شدن برخی امکانات اکنون مهاجرپذیر شده‌اند و مشغول دامپروری و کشاورزی هستند ولی همچنان مشکل فرسودگی شبکه آب شرب و راه پا برجاست.

نظری‎زاده ادامه داد: علیرغم اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت بخش را جوانان تشکیل می‌دهند اما امکانات ورزشی و رفاهی جوابگوی نیاز این قشر از جامعه نیست و مجبور هستند از امکانات شهری استفاده کنند.

وی گفت: در سفر سال گذشته استاندار خراسان رضوی به منطقه دو زمین چمن مصنوعی برای بخش فرح‌دشت مصوب شد که در مرحله انعقاد تفاهم نامه به صورت مشارکتی بین دهیاری و اداره کل ورزش و جوانان است.

بخشدار فرح‎دشت گفت: در ۱۳ روستا فقط یک سالن سرپوشیده و یک زمین چمن مصنوعی داریم، البته یک سالن ورزشی دیگر نیز در دست احداث بوده و تمامی روستاها هم دارای خانه ورزش هستند.

وی اظهار کرد: اگر چه اقتصاد روستاها اکثرأ مبتنی بر کشاورزی و دامپروری هستند اما همان‌ها هم وضعیت خوبی ندارند، به خاطر خشکسالی وضعیت امسال به مراتب بدتر از سال‌های قبل بوده است.

نظری‎زاده گفت: خشکسالی موجب شد دامپروران دام‌های مولد خود را به فروش بگذارند و کشاورزی نیز بازدهی لازم را نداشته باشد.

بدون‏ شک تنها با بردن آب، برق، گاز به روستاها نمی‌توان توقع ماندگاری روستائیان را داشت، منشأ مشکلات فعلی توسعه روستایی را می‌توان در تغییر نگاه جستجو کرد که روستا را از یک بنگاه اقتصادی به یک مصرف‌کننده خدمات تغییر داده است.

هنوز برخی روستائیان منطقه با مشکلات عدیده‌ایی از جمله فقر و محرومیت دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، این مسئله باعث مهاجرت‌های روستایی به شهر شده و مشکلات بزرگ شهری را نیز به‌ وجود می‌آورد. قطعا توسعه‌ مناطق روستایی در حل مشکلات شهری و جلوگیری از افزایش مهاجرت‌ها نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha