• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062314326
  • خبرنگار : 30147

مدیر پروژه شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه مطرح کرد

تربت‌حیدریه تنها شهرستان دارای چندین تصفیه‌خانه فاضلاب

تربت‌حیدریه تنها شهرستان دارای چندین تصفیه‌خانه فاضلاب

ایسنا/خراسان رضوی مدیر پروژه شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به وضعیت پروژه‌های فاضلاب این شهرستان گفت: هیچ شهر دیگری به جز تربت حیدریه در خراسان رضوی نداریم که یک تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری و دو تصفیه‌خانه در حال احداث و یک تصفیه‌خانه در حال ارتقاء و احداث مدول دوم داشته باشد.

حسن خواجوی در گفت و گو با ایسنا حجم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر را که اکنون در حال احداث است ۵۷۰۰ مترمکعب و تصفیه‌خانه شماره یک را ۱۲ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: بنا داریم ۱۳ هزار مترمکعب هم در مدول توسعه تصفیه‌خانه شماره یک به ظرفیت تصفیه اضافه کنیم.

مدیر پروژه شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه ظرفیت پروژه تکمیل عملیات تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر ۵۷۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت حدود ۳۸ هزار نفر و افق طرح ۱۴۱۵ است، تصریح کرد: این پروژه جمعیت شهرک ولی‌عصر و مسکن مهر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه این پروژه در سال ۱۳۹۴ به پیمانکار واگذار شد اما متأسفانه در سال ۱۳۹۷ به دلیل عدم تخصیص اعتبار مناسب تعطیل شد.

خواجوی با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ مجدد پروژه تعیین تکلیف و خاتمه پیمان شد، اظهار کرد: متأسفانه این پروژه تا سال ۱۴۰۱ در حالت بلاتکلیفی و رکود باقی ماند.

وی با اعلام اینکه سال ۱۴۰۱ مجدد اسناد پیمان توسط یکی از شرکت‌ها به روزرسانی شد، گفت: ادامه عملیات تصفیه‌خانه از ۱۵ فروردین‌ماه سال گذشته با مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به شرکت مربوطه واگذار شد.

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی تصفیه‌خانه شهرک ولی عصر

مدیر پروژه شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه اجرای ۱۲۰۰ متر خط انتقال که مجموعه شهرک ولی‌عصر را با حدود ۳۵ کیلومتر شبکه توزیع به تصفیه‌خانه متصل می‌کند در دستور کار قرار گرفته و تا پشت دیوار تصفیه‌خانه اجرا شده است، افزود: خود عملیات تصفیه‌خانه که از فروردین‌ماه سال گذشته آغاز شده تاکنون بالغ‌بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تربت‌حیدریه تنها شهرستان دارای چندین تصفیه‌خانه فاضلاب

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه حدود ۳۰ هزار مترمربع خاک‌برداری و ۳۰۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی انجام و بالغ‌بر ۳۳۰ تن میلگرد به کار رفته است.

خواجوی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر از بخش‌های مختلف تشکیل شده است، بیان کرد: بر اساس طراحی صورت گرفته بخشی از لجن حاصل از ته نشینی به ایستگاه پمپاژ بر می‌گردد و به عنوان مواد مغذی ابتدای تصفیه‌خانه به اول خط، تزریق خواهد شد.

وی افزود: همچنین ۴۰ درصد لجن مازاد این تصفیه‌خانه از طریق ۱۲۰۰ متر خط پمپاژ و حدود ۷ کیلومتر به صورت ثقلی به تصفیه‌خانه شماره یک منتقل شده تا تثبیت، آبگیری و تصفیه لجن در این تصفیه‌خانه انجام شود.

مدیر پروژه شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه اظهار کرد: ادامه پساب نیز وارد حوضچه کلرزنی خواهد شد و به صورت پساب عاری از هرگونه آلودگی به سمت صنعت، مصارف فضای سبز یا تغذیه آبخوان خواهد رفت.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر بهمن‌ماه امسال

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد، افزود: با بهره‌برداری از این پروژه حدود ۵۷۰۰ مترمکعب فاضلابی که در تصفیه‌خانه شماره یک تصفیه می‌شود جداسازی خواهد شد.

خواجوی با بیان اینکه با قرار گرفتن دو تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری ملاحظات پدافند غیرعامل را خواهیم داشت، گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر در بالادست شهر قرار دارد و مجموعه شهرک ولی‌عصر، مسکن ملی و مسکن مهر را جداگانه می‌تواند تحت پوشش قرار دهد.

 وی اظهار کرد: همچنین به لحاظ موضوعات استراتژیکی علاوه بر اینکه جداسازی آب شرب از فضای سبز را می‌تواند تأمین کند، تغذیه آبخوان و نیاز صنایعی که در بالادست شهر هستند را با هزینه‌های کمتری تأمین خواهد کرد.

آمادگی بخش صنعت برای خرید پساب تصفیه‌خانه

مدیر پروژه شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه در ادامه کمبود منابع مالی را از مشکلات پیش روی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر دانست و افزود: در صورت تخصیص منابع مالی به موقع خواهیم توانست پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه بخشی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر به فروش خواهد رسید، اظهار کرد: تاکنون بخش کشاورزی به خصوص حوزه صنعت که نیروگاه راشد است برای خرید پساب اعلام آمادگی کرده و پیش زمینه قراردادها در حال محیا شدن است.

تربت‌حیدریه تنها شهرستان دارای چندین تصفیه‌خانه فاضلاب

خواجوی با اشاره به اینکه ۸۰ میلیارد تومان دیگر برای راه‌اندازی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر نیاز داریم، گفت: تاکنون بالغ‌بر ۵۳ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. پروژه‌های فاضلاب از محل منابع ملی تأمین اعتبار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر دستگاههای تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک ولی‌عصر قبلاً از کشورهایی مانند دانمارک، آلمان و... خریداری شده است، تصریح کرد: تجهیزات تصفیه‌خانه به روز است.

 با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، اکنون ۶۲ هزار مشترک شهری و ۲۹ هزار و ۱۰۰ مشترک روستایی و ۶۵ هزار انشعاب فاضلاب تحت پوشش شرکت آبفای تربت‌حیدریه قرار دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha