• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۱:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403062414471
  • خبرنگار : 71461

حجت‌الاسلام سروش در گفت‌وگو با ایسنا:

امام عصر(عج) را با زبان نسل جدید معرفی کنیم‌

امام عصر(عج) را با زبان نسل جدید معرفی کنیم‌

یک محقق حوزه مهدویت در مورد معرفی امام زمان(عج) به نسل جدید گفت: خوشبختانه امروزه افرادی هستند که درخصوص کودکان و نوجوانان فعالیت داشته و زبان کودک و نوجوان را می‌دانند، پس باید مطالب خام از امام‌ زمان(عج) را به آنها بیان کرد تا آنها به زبان نسل جدید موضوعات را مطرح‌ کنند.

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش -استاد حوزه علمیه و محقق حوزه مهدویت- در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص‌ غیبت امام زمان(عج) و تفهیم این موضوع در بین جوانان به عنوان یک خواستگاه مشخص اظهار کرد: هر جوانی با هر فکر و عقیده‌ای نسبت به آینده روشن داشتن حساسیت جدی دارد، ما باید در خصوص حضرت بقیه‌الله(عج) آینده روشنی را تفسیر کنیم تا اذهان جوانان به این موضوع جذب شوند. 

وی ادامه داد: هر جوانی نسبت به بحث عدالت و انصاف حساس است، در این خصوص‌ اگر عدالتی که در زمان حضرت مهدی(عج) برقرار خواهد شد را به خوبی مطرح و تبیین کنیم آنگاه جوانان به صورت انبوه و گروهی به این مباحث جذب خواهند شد. 

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه برخی باورهای انحرافی درباره ظهور امام زمان (عج)، مانع ارتباط جوانان می‌شود، تصریح کرد: تا زمانی که ظهور را مساوی با این دیدگاه مطرح کنیم که وقتی امام زمان(عج) ظهور کند از هر هزارنفر فلان میزان را اعدام می‌کند، بر این اساس جوانان به چنین حکومت حقی اهتمام نخواهند داشت. این طرز فکر درست نبوده و با نصوص دینی و روایات ما هم قابل تطبیق نیست. 

حجت‌الاسلام سروش تاکید کرد: در حدیث لوح که بر پیامبر(ص) نازل شد، خداوند هریک از ائمه (ع) را با یک عنوانی تعریف کرد. در این حدیث خداوند حضرت مهدی(عج) را به این شکل تعریف می‌کند که «امامت و مکتب شیعه با فرزند امام حسن عسگری(ع) تکمیل می‌شود و او رحمتی برای کل جهانیان است»، وقتی امام عصر(عج) به عنوان رحمت جهانیان معرفی می‌شود به دور از انصاف نیست که روش و شیوه ایشان را بر خونریزی معرفی کنیم! این یک تفکر انحرافی است.

وی افزود: اگر بتوانیم امام عصر(عج) را برا ساس خاستگاه‌های درستی که در فطرت یک جوان وجود دارد، یعنی یک آینده روشن و برقراری عدالت مطرح کنیم،  قطعا جوانان ما نگاه مثبتی نسبت به امام زمان خود پیدا خواهند کرد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: بزرگان و مراجع ما همچون آیت‌الله مرعشی نجفی بیان‌ می‌کردند که در مورد امام عصر(عج) به‌ گونه‌ای صحبت نکنید که محقق نشود و مردم و به ویژه جوانان از امام زمان(عج) دست بکشند، وقتی برخی تاریخ ظهور را بیان می‌کنند یا خرافاتی را به خورد جامعه می‌دهند قطعا فرزندان امروز ما که با تکنولوژی سرکار دارند از ما نخواهند پذیرفت و حقیقت امام زمان(عج) هم مورد بی‌توجهی قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام سروش ابراز کرد: امام‌ زمان(عج) باید با زبان‌ نسل امروز بیان شود و این کار هم کارشناس خاص خود را می‌خواهد، خوشبختانه افرادی هستند که درخصوص کودکان و نوجوانان فعالیت داشته و زبان کودک و نوجوان را می‌دانند، پس باید مطالب خام از امام‌ زمان(عج) را به آنها بیان کرد تا آنها به زبان نسل جدید موضوعات را مطرح‌ کنند.

دفاع عملی از مردم غزه به نوعی بیعت با امام زمان(عج) است

وی در ادامه در مورد بیعت با امام عصر(عج) و مصادیق عملی آن اظهار کرد: در مورد بیعت با امام عصر(عج) بهترین جایی که می‌تواند ما را رهنمون کند دعای هر روز امام عصر(عج) است که بهترین راهنما برای بیعت با امام عصر(عج) را بیان می‌کند. در این دعا می‌خوانیم که «من هر روز در بیعت با شما و اطاعت از پیامبر(ص) و شما هستم»، کسی هم که در بیعت با امام عصر(عج) باشد در اصل در بیعت با خداوند است.

این محقق حوزه مهدویت اضافه کرد: شیخ صدوق نقل می‌کند از امام علی(ع) پرسیدند در دوران غیبت، امام عصر(عج) که نیست تا مردم به او اقتدا کنند پس چه باید کرد؟، ایشان پاسخ داد «امام زمان(عج) غایب است اما علم و شخصیت‌ ایشان از سوی روایات بیان شده و در دسترس مردم است»، پس اگر ما آدابی که اهل‌بیت(ع) گفتند عمل کنیم قطعا در بیعت با آنها هستیم.

حجت‌الاسلام سروش گفت: امروز در دنیا ظلمی همچون غزه را شاهد هستیم، اگر فرامین اهل‌بیت(ع) که ما را دعوت به کمک به مظلوم می‌کند را گوش کنیم قطعا در بیعت با امام عصر(عج) خواهیم بود، پس آنچه باعث می‌شود جامعه و خود ما و به ویژه جوانان توجه بیشتری به اصل بیعت با امام عصر(عج) را داشته باشیم این است که ما نسبت به عدالت و برخورد با ظلم در هر جای دنیا حساسیت داشته باشیم و اقدام عملی در مورد آن داشته باشیم.

مادر به عنوان نقطه پیدایش خانواده در بیعت با امام زمان(عج) نقش اساسی دارد

این استاد حوزه علمیه در ادامه در مورد بیعت خانوادگی با حضرت مهدی(عج) نیز خاطرنشان کرد: بیعت به معنای دلدادگی و وفاداری است، گاهی یک ‌فرد در مورد اهداف و آمال دیگری اعلام آمادگی می‌کند، یک زمان هم یک‌ نفر به‌ همراه خانواده‌ و جامعه‌اش با دیگران اعلام بیعت می‌کند، کلا بیعت یک موضوع شخصی است اما نباید از خانواده غافل شویم. ما با خانواده یک واحد را شکل می‌دهیم.

حجت‌الاسلام سروش ادامه داد: در مورد بیعت هم باید به دنبال یک واحد باشیم، هر آنچه در بیعت در مورد یک فرد می‌تواند اتفاق بیافتد در مورد خانواده هم می‌تواند رخ دهد. ما در اسلام‌ صله‌رحم را داریم و وقتی درباره این‌ مهم، سفارش زیادی شده است، نشان می‌دهد خانواده مهم است و تربیت فرد و خانواده به هم‌گره‌ خورده است.

وی افزود: وقتی بیعت از فرد به خانواده منتقل می‌شود طبیعتا تمام خوبی‌ها در یک بیعت فردی با امام زمان(عج) در شکل‌های مختلف در خانواده هم محقق می‌شود.

این محقق حوزه مهدویت تاکید کرد: در بخش خانواده «مادر» نقش اساسی دارد، مادر نقطه پیدایش خانواده است و از این رو قابل احترام و منشا تربیت در خانواده است. هرچقدر ارتباط مادران با اهداف اهل‌بیت(ع) بیشتر باشد در خانواده هم‌ تاثیر خود را خواهد داشت.

پرداختن به دین خدا و حقوق مردم دو عامل برای نزدیک شدن به امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام سروش در بخش پایانی این گفت‌وگو در رابطه با نهم ربیع‌الاول و بیعت با امام زمان(عج) و ارتباط آن با اهداف انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با دو هدف شکل پیدا کرد و مورد تایید عالمان قرار گرفت که ابتدا مسائل دینی و دیگری حقوق مردم بود. 

وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی به خاطر دین و حقوق مردم شکل گرفت و آمال امام عصر(عج) هم همین دو نکته است، دین خدا و حقوق مردم. هرچقدر انقلاب اسلامی بتواند به این دو هدف بیشتر نزدیک شود به بیعت با امام زمان(عج) نزدیک‌تر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha