• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400062418023
  • خبرنگار : 71062

نمایشگاه ملی «نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس» برپا می‌شود

نمایشگاه ملی «نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس» برپا می‌شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از افتتاح نمایشگاه ملی " در لباس سربازی " ( نقش مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) در دفاع مقدس) در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش ایسنا،سردار بهمن کارگر امروز چهارشنبه در نشستی خبری که در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، همچنین برگزاری آیین تجلیل و تکریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت و ارتباط تصویری با ۳۱ استان کشور، رونمایی از اثر فاخر و ملی کتاب « پسر تفتان »،تولید مستند فرزندان روح الله- نقاشی چهره شهید به همراه زندگینامه (مربوط به شهیدان والامقام:فضل الله محلاتی، منصور ستاری، علی هاشمی، جواد خداکرم، هاشم ساجدی، قاسم سلیمانی)،برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی خاطره نگاری دفاع مقدس به صورت مجازی،برگزاری نشست تخصصی نقد کتاب « از خاک تا افلاک » ( اشعار برگزیده بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس)،برگزاری نشست تخصصی نقد کتاب یوسف ( داستان های برگزیده نهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف)،برگزاری مراسم شب شعر شاعران رزمنده روحانی انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت،رونمایی از کتاب شهدای روحانی ترور و برگزاری نشست تخصصی شاعران و مداحان روحانی با موضوع دفاع مقدس را از جمله برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در هفته گرامیداشت دفا مقدس برشمرد.

سردار کارگر یادآور شد: امسال و در مراسم تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت که سه‌شنبه سی‌ام شهریورماه در همه استان‌ها، شهرستان‌ها و تمامی پایگاه‌های مقاومت بسیج و پادگان‌ها برگزار خواهد شد، با کسب مجوز از فرماندهی معظم کل قوا، از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور کشورمان در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهره مند خواهیم شد.

وی همچنین برپایی نمایشگاه اسنادی مجازی از تصاویر «عملیات کمان ۹۹»،برگزاری جلسات گروه‌های اندیشه ورز در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی و سینمای دفاع مقدس،برگزاری مراسم تجلیل از خانواده شهدای سلامت،اجرای طرح سلاله ها برای دانش آموزان مدارس (آشنایی دانش آموزان با سیره شهدا)،تجلیل از همسران فرماندهان دوران دفاع مقدس و  برگزاری مراسم تجلیل از عوامل طرح بانوان طلایه داران شفا را از دیگر برنامه‌های این بنیاد نام برد.

سردار کارگر در ادامه، برگزاری رزمایش کمک‌های مؤمنانه با نام طرح شهید سرلشکر حسن آبشناسان،برگزاری مراسم گرامیداشت عملیات اولین پاسخ (انتقام) و تجلیل از  پیشکسوتان دفاع مقدس، برگزاری مراسم گرامیداشت عملیات ۱۴۰ فروندی با تجلیل از شرکت کنندگان در این عملیات،برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان اداره بهداشت ارتش و کادر درمان مبارزه با کرونا،·برگزاری میزگرد بررسی پشتیبانی هوایی از عملیات ثامن الائمه (ع) و تجلیل از سربازان نمونه در سراسر یگان‌های ارتش به مناسب ۴ مهرماه روز سرباز را از جمله برنامه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای گرامیداشت هفته دفاع مقدس برشمرد.

وی برگزاری یادواره شهدا،بازسازی عملیات های مهم دفاع مقدس در برخی استانهای محوری، برگزاری مراسم تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، دیدار و سرکشی از خانواده معظم شهدا،برگزاری مراسم تجلیل از خانواده معظم شهدای مدافع سلامت،برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در نواحی و حوزه های بسیج و عطرافشانی و نثار گل به مرقد مطهر شهدای دفاع مقدس و مقاومت را از برنامه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برد.

سردار کارگر، رونمایی از تجهیزات جدید دفاعی،تجلیل از فعالان و جهادگران عرصه ایثار و شهادت و مقاومت، رونمایی از ۱۲ دایره المعارف استانی نقش ناجا در دوران دفاع مقدس، تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان ناجا با اعطای کارت ایثار و رزمندگی و  تجلیل از ۱۲۰ نفر از فرماندهان دوران دفاع مقدس ( شاجا، ژاجا و کمیته)،· برگزاری مراسم میهمانی لاله ها در ۱۹۰۰۰ گلزار شهدا با قرائت پیام مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)،برپایی نمایشگاه عکس با موضوع نقش جهاد در جنگ و برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از خانواده معظم شهدای جنگ جهاد و ایثارگران، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی و دانش آموز، برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان بهداری و پزشکان دوران دفاع مقدس و تجلیل ازخانواده های محترم شهدای دانشجو را از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس برشمرد.

وی همچنین، انتخاب و معرفی شهید شاخص ورزشکار استان‌ها، برگزاری مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور، برگزاری اولین یادواره شهدای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و تجلیل از خانواده معظم شهدا و ...  را نیز از برنامه‌هایی عنوان کرد که در هفته دفاع مقدس امسال اجرا خواهد شد.

سردار کارگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس در دومین سال شرایط کرونایی کشور چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: در سال گذشته خیلی‌ها برای گرامیداشت چهل‌سالگی سالگرد دفاع مقدس به دلیل شرایط کرونایی معتقد بودند که برنامه‌ای تا بعد از کرونا اجرا نشود؛ ولی ما بیان کردیم همانطور که در زمان جنگ ما زندگی کردیم و برنامه‌های خود را داشتیم در زمان کرونا نیز باید با رعایت پروتکل‌ها و شرایط، برنامه‌های خود را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از الگوهای موفق در اجرای مراسم کشور همین اجرای مراسم دفاع مقدس و مقاومت است. ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا استان‌ها در سال گذشته هیچ اشکالی از روند اجرای برنامه‌ها نگرفتند؛ زیرا فاصله‌ها حفظ و تمامی پروتکل‌ها رعایت شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: یکی از موارد مهم در دفاع مقدس حفظ جان مردم بود در نتیجه رعایت سلامت مردم هم در همین راستاست و ما موظف به حفظ جان و سلامت مردم هستیم و مراسمی که صدمه‌ای به مردم بزنند نداشتیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از صنایع فرهنگی در حوزه ترویع ایثار و مقاومت گفت: یکی از مهمترین مسائلی در حوزه دفاع مقدس صنایع فرهنگی است که اگر به آن توجه نکنیم نمی‌توانیم سبک زندگی رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا را ترویج دهیم در این حوزه عقب ماندگی داریم؛ این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری و ذائقه سنجی جوانان است.

سردار کارگر گفت: امروز کتاب‌، کیف و دفترهایی که به تصاویر شهیدان فهمیده و حججی منقش شده که استقبال خوبی شده است و باید بتوانیم در این حوزه با سرمایه، ایده و طرح ورود پیدا کنیم.

در پایان نشست، علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در پاسخ به سوالی در خصوص تولیدات فاخر در حوزه موسیقی دفاع مقدس اظهار داشت: در دو سال گذشته و به دلیل کرونا نتوانستیم کارهای گروهی در حوزه موسیقی داشته باشیم.

وی ادامه: در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارکستر سمفونیک سرو متشکل از ۴۰ نوازنده و هنرمند همکاری دارند؛ در سه سال گذشته ۸ آلبوم موسیقی تولید و پخش شده است.

جعفری با اشاره به جشنواره فانوس گفت: در این جشنواره بخشی به موسیقی محلی، پاپ، سنیت و حماسی می‌پردازد و از برگزیدگان تجلیل می‌شود؛ همچنین در جشنواره استانی صدا و سیما از برگزیدگان در حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در سال گذشته و چهلمین سالگرد دفاع مقدس در ۴۰ نقطه کشور گروه‌های موزیک نیروهای مسلح مستقر شدند و رزم نوازی کردند؛ همچنین در میدان آزادی گروه موسیقی هزار و ۳۹۷ نفری مستقر و رزم نوازی کردند.

وی گفت: سمفونی اروند اولین موسیقی است که پس از کاهش شیوع کرونا ساخته شده است.

برنامه‌های چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس با شعار ما مقتدریم در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha