• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403040704506
  • خبرنگار : 71062

یادداشت

یادگاری‌های خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی

یادگاری‌های خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی

شهید مصطفوی از خلبانان بسیار ماهر و زبردست و از حیث تعهد، تدین، تخصص و مهارت، از بهترین کارکنان نیروی هوایی ارتش بود و طی ۱۵ سال اخیر به‌عنوان خلبان ویژه بالگرد آشیانه جمهوری اسلامی ایران در خدمت پروازهای مخصوص سران قوا و مسئولان رده اول کشور بود. او جزو خلبانان بسیار نجیب و از خانواده‌ای روحانی بود.

معتقد بود هر قدر آگاهی‌هایش در زمینه‌های مختلف افزایش یابد در حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی موفق‌تر خواهد بود به همین خاطر در کارهای فرهنگی مدارس راهنمایی و دبیرستان محل تحصیل‌ خود حضور فعال داشت. در اردوهای جهادی نیز شرکت می‌کرد.آرامش، خوش اخلاقی و تدین و مقید به انجام فرائض دینی، تزکیه نفس و عرفان وجودش،از سیدجعفر یک جوان مسلمان در طراز انقلاب اسلامی ساخته بود.

با شروع جنگ تحمیلی برای حضور در جبهه و دفاع از دین و میهن  اسلامی، روزشماری می‌کرد تا بالاخره در قالب لشکر محمدرسول‌الله (ص) تهران به صورت داوطلبانه به جبهه اعزام شد و پس از چند ماه به منزل بازگشت و در پشت جبهه در سنگر مدرسه مشغول شد.

متن بالا بخشی از گفته‌های «سرتیپ ۲ خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی» درباره برادر شهیدش «سیدجعفر مصطفوی» است.

هشت سال پیش تیتر «بی‌قرار پرواز» را برای معرفی برادر شهیدش سیدجعفر مصطفوی انتخاب کردم و هیچگاه تصور نمی‌کردم چند سال بعد درباره پرواز خودش بنویسم.

امروز هفتم تیرماه 1403 مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرتیپ ۲ خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی برگزار می‌شود و و در این یادداشت سعی شده است شمه‌ای از خصوصیات اخلاقی این شهید گرانقدر  مرور شود. 

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش که برای بازدید از سد «خداآفرین» و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان‌شرقی رفته بودند، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد و تمام سرنشینان این بالگرد به شهادت رسیدند. در این سانحه هوایی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان ایشان از ج حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایحان‌شرقی و امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی و همچنین سردار سید محمدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت نهاد ریاست‌جمهوری و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.
گروه پروازی رئیس‌جمهور در این پرواز از آشیانه جمهوری اسلامی ایران بودند که متعلق به نیروی هوایی ارتش بود.

امیر سرتیپ دوم خلبان شهید سید طاهر مصطفوی خلبان اصلی پرواز رئیس‌جمهور با تخصص خلبانی «بالگرد ۲۱۴ » با ۲۰۰۰ ساعت پرواز بود. از  خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی دو دختر، یک پسر و یک نوه به یادگار مانده است. یگان خدمتی شهید مصطفوی نیز آشیانه جمهوری اسلامی ایران بود.

شهید مصطفوی از خلبانان بسیار ماهر و زبردست و از حیث تعهد، تدین، تخصص و مهارت، از بهترین کارکنان نیروی هوایی ارتش بود و طی ۱۵ سال اخیر به‌عنوان خلبان ویژه بالگرد آشیانه جمهوری اسلامی ایران در خدمت پروازهای مخصوص سران قوا و مسئولان رده اول کشور بود. او جزو خلبانان بسیار نجیب و از خانواده‌ای روحانی بود.

هر کدام از شهیدان قبل از شهادت‌شان، زمینه‌های «عاقبت‌ به خیری» خودشان را فراهم کرده‌ بودند. شاید جمله «شهدا سنگ نشانند که ره گم نشود» به نوعی بیان کننده بخشی از این عاقبت بخیری شهیدان باشد. نکته جالب توجه در این باره این است که بسیاری از ویژگی‌های رفتاری شهدا در قبل از شهادت، شباهت‌های نزدیکی با هم دارند.

خصوصیات شهید مصطفوی

امانت‌داری: یکی از ویژگی‌های خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی بود. اگر این امانت‌داری را از دیدگاه پیشوایان دینی بررسی کنیم بیشتر متوجه عمق این واژه مقدس می‌شویم و اینکه شهید مصطفوی به عنوان یک فرد نظامی چقدر خودش را با آموزه‌های اسلامی تطبیق داده بود. امام علی علیه السلام می‌فرماید: لا تَخُنْ مَنِ ائْتَمَنکَ و إنْ خانَکَ ، و لا تُذِعْ سِرَّهُ و إنْ أذاعَ سِرَّکَ .
به کسی که تو را امین قرار داده است خیانت مکن هر چند او به تو خیانت کرده باشد، و راز او را فاش مساز اگر چه او راز تو را فاش ساخته باشد. [بحارالأنوار:۷۷/۲۰۸/۱ ]
بنابر شهادت اعضای خانواده،اقوام و دوستان  و آشنایان، شهید مصطفوی از هر نظر یک امانت‌دار کامل به معنی کامل کلمه بود و به همین خاطر در بسیاری از کارها یا اتفاقات، طرف مراجعه و مشاوره خیلی از کسانی بود که به او اعتماد داشتند. شهید مصطفوی نه تنها راهنمای خوبی بود بلکه حافظ اسرار کسانی بود که به رسم معرفت عمیق،ممکن بود برخی اسرار زندگی‌شان را برایش بازگو می‌کردند و برای حل مشکلات‌شان کمک می‌خواستند. 

مسئولیت اجتماعی: امام مجتبی (ع) فرمود: مکارم اخلاق، ۱۰ چیز است: راستگویی، صداقت در خضوع و بخشش به سائل، خوش خلقی، پاداش دادن کارها، پیوند با خویشان، حمایت از همسایه، حق‌شناسی برای صاحب آن، مهمان نوازی و سرسلسله آنها شرم و حیا و فزونی ذکر است.»

شاید بتوان گفت همه ویژگی‌های یاد شده در این فرمایش امام مجتبی (ع) نیاز روز همه جوامع است و البته همه آنها را می‌توان در ذیل عنوان مسئولیت اجتماعی گردهم آورد. بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌های بارز خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی، توجه خاص وی به مسئولیت اجتماعی بود که بر اساس آن بتواند گرهی از مشکلات دیگران بگشاید.

چند سالی یود که شهید مصطفوی با تشکیل یک صندوق خانوادگی، مشکلات مالی افراد و خانواده‌های زیادی را بر  اساس موجودی صندوق حل کرده بود. دراین صندوق هر ماه هر عضو ۱۰۰ هزار تومان به عنوان حق عضویت پرداخت می‌کرد و حاصل این مبالغ صرف کمک بدون بهره به نیازمندان می‌شد. پس از شهادتش و بعد از بررسی گردش حساب صندوق، مشخص شد به دلیل توان مالی پایین صندوق، شهید مصطفوی بارها از حساب شخصی خود برای پرداخت وام‌های کوچک به حساب صندوق مبالغی واریز کرده است و بازپرداخت اقساط این وام‌ها هنوز ادامه دارد. شهید مصطفوی کمک به کسانی که قصد تشکیل خانواده داشتند یا برای درمان بیماری نیاز مالی داشتند را برای استفاده از موجودی صندوق در اولویت قرار می‌داد. نام این صندوق پس از شهادتش به نام «صندوق همیاری شهید مصطفوی» نامگذاری شد. نقل است که هیچ کسی از مراجعه‌اش به شهید مصطفوی دست خالی برنگشت.

پرهیز از خودنمایی: نوع تربیت خانوادگی و همچنین خودسازی خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی باعث شده بود این شهید بدون توجه به موقعیت شغلی و مسئولیتی که در «آشیانه جمهوری» داشت و خیلی‌ها حتی اقوام این شهید از آن بی‌خبر بودند و بعد از شهادتش مطلع شدند، در رفتار با دیگران متواضع بود و به همین خاطر هر کسی در اولین برخورد با این شهید جذب شخصیت فروتن او می‌شد. در این میان،رفتار متواضعانه  شهید به ویژه با کودکان ونوجوانان زبانزد است.

اهمیت دادن به صله رحم: شهید مصطفوی هیچگاه کسی را طرد نکرد و در فرصت‌ دیدارهای خانوادگی توصیه می‌کرد اقوام فارغ از شخصیت‌های حقوقی و بدون توجه به نوع تفکر،با هم رفتار کنند. یکی از کارهایی که شهید مصطفوی در این باره انجام داد راه‌اندازی دیدارهای جمعی خانواده‌ها در پنجشنبه‌های آخر هر ماه بود و همیشه از این ایده شهید به نیکی یاد می‌شود.    

تعهد و تخصص: پس از شهادت شهید مصطفوی، فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح، از جمله سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران،سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،امیرسرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیرسرتیپ خلبان سیدمحمدمیرسمیعی «آشیانه جمهوری اسلامی ایران» ضمن حضور در منزل خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی برای همدردی با خانواده این شهید،از مهارت،رازداری،تعهد و تخصص این خلبان سخن گفتند.

وفای به عهد:  رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: مَن کانَ یُؤمِنُ بِاللّه و َالیَومِ الآخِر فَلیَفِ اِذا وَعَدَ؛
هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، هرگاه وعده می‌دهد باید وفا کند. ( کافی(ط-الاسلامیه) ج2، ص364، ح). شهید مصطفوی برای اینکه توجه دیگران را به امور مهمی همچون خوش‌قولی و یا به نوعی وفای به عهد جلب کند همواره در طول زندگی خودش در خانواده  یا محیط بیرونی، در این باره قدم اول را خودش برمی‌داشت و به شدت نسبت به خوش قولی تاکید داشت و معتقد بود زمان هر کسی برای خودش مهم و حیاتی است و اگر قرار است کاری انجام شود همه باید به آنچه گفته و نوشته‌اند وفادار باشند. به عنوان مثال اگر با کسی برای انجام کاری زمان خاصی تعیین می‌کرد زودتر از موعد مقرر بر سر قرار حاضر می‌شد. 

ولایت‌مداری: یکی از ویژگی‌های بارز شهدا شناخت عمیق از ولایت فقیه و پایبندی به ولایت فقیه بوده است. شهید مصطفوی نیز از امر مستثنی نبود. به شهادت خانواده و اقوام، شهید مصطفوی ولایت‌مداری را تنها در قالب کلام مطرح نمی‌کرد، بلکه همواره سعی داشت از رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای تبیین مسائل مختلف جامعه برای دیگران استفاده کند. شهید حاج قاسم سلیمانی درباره اهمیت پیروی از ولایت فقیه می‌گوید: والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. سیده بهاره مصطفوی دختر شهید می‌گوید پدرم همیشه این جمله حاج قاسم را درباره لزوم تبعیت از ولایت‌فقیه به شکلی دیگر، اما با همان محتوا یادآوری می‌کرد و می‌گفت، «ولله هرکس، امروز پشت رهبر نباشد عاقبت بخیر نمی‌شود»

پرهیز از قضاوت و غیبت: شهید مصطفوی در مناسبات خود هیچگاه وارد حیطه قضاوت درباره دیگران نشد. این پرهیز هم در محیط کار و هم در زندگی شخصی او مشهود بود. بارها گفته بود قضاوت‌های بیجای یک یا چند نفر درباره همدیگر یا دیگران، دل‌ها را از هم دور می‌کند و این دوری‌ها به برکت زندگی آسیب می‌زند.  

عشق به وطن: خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی معتقد بود هر ایرانی در هر شغل و موقعیتی که دارد، وظایفی دارد و باید نهایت تلاش خود را برای ادای دین به کشورش به کار گیرد. در این راستا هر کسی لباس سربازی دفاع از وطن را به تن می‌کند وظیفه مضاعفی دارد چون او مسئولیت دفاع از تمامیت دین و میهن اسلامی را بر عهده دارد و نباید هیچگاه در این راه خستگی بشناسد. سرباز وطن شب و روز نمی‌شناسد و من هم هر مأموریتی را با جان و دل انجام می‌دهم و آرزوی هر سرباز وطن هم مشخص است؛ شهادت. 

دین و خانواده: ممکن است با مطالعه نکات یاد شده، این تصور پیش بیاید که فردی با این ویژگی‌ها، شاید در امور دینی  سخت‌گیر بوده باشد. اموری مثل نماز و پوشش یا همان حجاب در خانواده‌ها از نکات مهمی است که در جامعه نیز بحث‌های متعددی درباره آنها مطرح می‌شود این در حالی است که شهید مصطفوی در امور دینی به ویژه با توجه به پیشینه خانوادگی، همواره توصیه‌ای رفتار می‌کرد. درباره اهمیت به نماز هم، سیره شهید مصطفوی توصیه‌ای بود نه اجباری.

آرزوی شهادت: خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی در یک کلام دریای ادب و معرفت بود و بر اساس گفته‌های همسر و فرزندانش همیشه آرزوی شهادت داشت. در این باره، سیده بهاره مصطفوی،دختر شهید می‌گوید:

یک نکته‌ای را که با قاطعیت می‌توانم به آن اشاره کنم این است که شهادت، آرزوی پدرم بود. پس از شهادت، مادر به ما گفت که پدرمان هر مأموریتی که می‌خواست برود، می‌گفت آرزو کن که شهید شوم. سال ۱۴۰۱ که در پیاده‌روی اربعین شرکت کردیم در یکی از موکب‌ها، عکس شهیدان « حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در نقطه‌ای نصب  کرده بودند. پدرم بین ماکت این دو شهید ایستاد و گفت که از من یک عکس بگیر و دعا کن من هم مثل این‌ عزیزان شهید شوم. یکی از الگوهای پدرم، شهید «حاج قاسم» بود چون علاقه به این شخصیت علاقه خاصی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مصطفوی پدر و «کلثوم سلطانی» مادر این شهید به ترتیب فروردین سال ۱۳۸۰ و  ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹ به رحمت ایزدی پیوستند.

یادداشت:ناصر ملائی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha