• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400061308897
  • منبع : نمایندگی همدان

برداشت ۳۰۰ تن کلزا از مزارع اسدآباد

برداشت ۳۰۰ تن کلزا از مزارع اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از برداشت بیش از ۳۰۰ تن محصول کلزا از سطح مزارع این شهرستان خبر داد.

محمد کرم مرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد:سطح زیر  کشت سال گذشته محصول  کلزا  این شهرستان ۱۹۲.۵ هکتار بود که به علت سرمازدگی ۱۴۲.۵ هکتار این سطح قابلیت برداشت در سال جاری را داشت.

وی  افزود: از میزان محصول برداشت شده کلزا شهرستان ۳۰۰ تُن تحویل کارخانه روغن کشی نهاوند و ۳۰ تا ۴۰ تُن از محصول کلزا منطقه چهادولی شهرستان به دلیل بُعد مسافت به کارخانه قروه تحویل داده شد.

مرادی مبلغ خرید  هر کیلو گرم محصول امسال از کلزاکاران را ۱۱ هزار تومان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به قیمت پایین نرخ کلزا و عدم صرفه اقتصادی آن به علت نرخ پایین، افزایش هزینه‌های کشت، اعلام شدن دیر قیمت خرید تضمینی کلزا در سال‌جاری کشت این محصول در شهرستان به نسبت سال گذشته کاهش داشته و بهره‌برداران کشاورزی رغبت چندانی برای کشت این محصول استراتژیک نداشته‌اند.

وی تعهد امسال کشت کلزا در شهرستان را ۱۱۰۰ هکتار برشمرد و خاطر نشان کرد: تاکنون برای کشت کلزا سال جاری  در شهرستان ۲۰۰ هکتار شناسایی  انجام  ودر حال حاضر  ۵۰ هکتار با کلزا کاران این شهرستان قرار داد بسته شده که کشت  پنج هکتار آن صورت  گرفته است.

مرادی با اشاره به آغاز کشت کلزا از دهم شهریور ماه تا پنجم مهر ماه یاد آور شد:از کشاورزان درخواست می شود در تناوب محصولات زراعی خود کشت کلزا را نیز بگنجاند چرا که این امر ۱۵ درصد عملکرد تولید هر هکتار گندم را افزایش می دهد ضمن اینکه در سال آینده بر اساس پیش بینی ها خرید تضمینی  هر کیلو گرم کلزا به ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان افزایش خواهد داشت و این امر  صرفه اقتصادی خوبی را در سال آینده برای کلزاکاران به همراه دارد .

وی به ضرورت راه‌اندازی اتحادیه کشاورزان کلزا کار در شهرستان اسدآباد تأکید کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی این اتحادیه می‌توان در حفظ و تقویت این محصول و ترغیب کشاورزان به کشت این دانه روغنی استراتژیک کم آب بر اقدامات بیشتری انجام داد.

مرادی همچنین بیان کرد: شهرستان اسدآباد فاقد کارخانه روغن‌کشی و صنایع تبدیلی در این رابطه  بوده و کلزای تولید شده کشاورزان اسدآبادی به کارخانه روغن‌کشی نهاوند ارسال می‌شود که به همین منظور احداث صنایع تبدیلی در این رابطه ضرورت دارد ضمن اینکه در سال های قبل یک مورد متقاضی برای احداث کارخانه روغن کشی در شهرستان اعلام آمادگی کرد و برنامه این سرمایه گذار به دلیل عدم پیگیری ابتر باقی ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha