• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400022114260
  • خبرنگار : 50037

یک مسئول:

پنجره جمعیت ایران ۲۵ سال دیگر باز است

پنجره جمعیت ایران ۲۵ سال دیگر باز است

ایسنا/همدان رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با بیان اینکه اگر در کشوری بیش از ۷۰ درصد از جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال باشند، آن کشور از فرصت پنجره باز جمعیتی برخوردار است، گفت: در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی باز است.

فهمیه بهزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نرخ رشد باروری کلی شهرستان براساس جمعیت باید ۲.۱ درصد باشد این درحالیست که در حال حاضر این میزان نرخ رشد باروری در شهرستان ۱.۶ درصد بوده و برای افزایش میزان نرخ باروری نیاز به کار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا کمیته دانشگاهی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد اقدام به برگزاری جلسه برنامه صیانت از جمعیت با هدف اجرایی سازی سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و جبران کاهش نرخ رشد باروری کرد.

بهزادی بیان کرد: با توجه به کاهش نرخ رشد باروری شهرستان، تشکیل زیرکمیته های کمیته صیانت دانشگاهی در اسرع وقت، تشکیل کمیته معین صیانت در فرمانداری، تشکیل اتاق فکر جمعیت شناسی، راه اندازی کلینیک سلامت جنسی برای نخستین بار در شهرستان، نظارت بر فرآیند اجرای برنامه عملیاتی، نظارت و پایش اجرایی سازی برنامه در سطوح محیطی زیرمجموعه دانشکده و سازمان های دولتی و غیردولتی دست اندرکار برنامه، تشکیل کمیته ها به صورت ماهانه و فصلی از مصوبات این جلسه بوده که عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروزه نگرانی در رابطه با کاهش باروری یکی از مسائل مهم مورد توجه اکثر جوامع بوده و یکی از موضوعات عمده در مطالعات جمعیتی، گذار جمعیت شناختی است، افزود: گذار جمعیت شناختی با جهت گیری باروری، زیرسطح جایگزینی، ویژگی مسلط جمعیت ایران شده و به نظر می رسد عواملی از جمله شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تغییر در تمایلات و خواسته های مردم از طرف دیگر در این امر نقش بسزایی داشته باشند.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد تصریح کرد: به موازات گذار جوامع، از شرایط پیشامدرن به یک جامعه مدرن صنعتی و شهری، میزان های موالید و مرگ و میر و در نتیجه حجم، رشد و ساختار جمعیت تغییر می کند.

وی با اشاره به اینکه گذار مرگ و میر و سپس گذار باروری، دو نیروی اصلی تعیین کننده گذار جمعیت شناختی هستند، گفت: واقعیت امر آن است که با وجود شخصی بودن امر باروری در خانواده، نتایج آن در بُعد وسیع تری به نام جامعه منعکس می شود و زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرارمی دهد، بدین لحاظ اندازه گیری و شناخت سطح باروری در هر طبقه نه تنها در پیش بینی های جمعیتی که اساس و زیربنای برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی الزامی به نظر می رسد، بلکه در ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی جامعه مورد مطالعه نیز از شاخص های کالن و مهم به شمار می آید.

بهزادی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران جزء یکی از کشورهای دارای باروری سطح پایین است و نگرانی از کاهش باروری در ایران ذهن بسیاری از سیاستمداران را به خود مشغول کرده و از سوی دیگر طرز تلقی و تمایل خانواده های ایرانی نسبت به فرزندآوری نیز تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در سال ۹۷ رکورد جدیدی در سقوط یکی دیگر از شاخص های جمعیتی خود را ثبت کرد، یادآور شد: تعداد تولدهای کل کشور فقط طی یک سال و از سال ۹۶ تا ۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش یافت، با وجود اینکه TFR در جهان و ایران کاهش یافته، تعداد جمعیت افزایش داشته که به علت افزایش امید زندگی و کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری ها بوده، در نتیجه تعداد سالمندان در جهان و ایران در حال افزایش است.

بهزادی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵ کمتر از ۱۰ درصد جمعیت ایران بالای  ۶۰ سال سن داشته اند اما در سال ۲۰۵۰ در صورت ادامه روند فعلی بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت که جزء پیرترین کشورهای جهان به شمار می رود.

رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به پیش رفتن کشور ایران به سمت سالمند شدن اضافه کرد: این مقوله مهمی است که باید مورد عنایت قرار گیرد، در این شرایط استفاده از فرصت پنجره باز جمعیتی کمک شایانی در تغییر شاخص های جمعیتی خواهد کرد.

بهزادی با بیان اینکه اگر در کشوری بیش از ۷۰ درصد از جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال باشند، آن کشور از فرصت پنجره باز جمعیتی برخوردار است، گفت:در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی باز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha