• شنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99120200546
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک نماینده پیشین:

باید با روش‌های منطقی مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کنیم

باید با روش‌های منطقی مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کنیم

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده پیشین مجلس گفت: زمینه برقراری رقابت و تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات باید با روش‌های منطقی باشد، اگر به صورت غیرمنطقی مردم را پای صندوق های رای بیاوریم بعد از آن میان مردم و رئیس جمهور فاصله می‌افتد.

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مکانیزم انتخابات ما مکانیزم ورود به هر صورت هست و در ادامه‌ی رقابت‌ها هماهنگی جهت نهایی شدن کاندیداهای دو جریان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برخلاف سایر کشورها که اول درون حزبی رقابت می‌کنند و بعد از هر حزبی یک نفر بیرون می‌آید، این مشکل همیشه در کشور ما وجود داشته است.

وی ادامه داد: مثلا درانتخابات انگلیس و آمریکا رقابت درون حزبی صورت می‌گیرد و بعد یک نفر بالا می‌آید، قاعدتا در کشور ما هم یک رقابتی باید در جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی برای معرفی کاندیدای نهایی و ورود او به عرصه انتخابات صورت بگیرد.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: افراد به طور آزاد هم می‌توانند وارد شوند به این صورت که از سهمیه غیر احزاب استفاده کنند و یک رقابت کشوری برگزار کنند. ولی چون این مکانیزم در ایران مطرح نیست، جریان‌ها مجبور هستند اجماع کنند و تشکل‌هایی را برگزار کنند.

باستانی در رابطه با مشکلات سیستم انتخاباتی ادامه داد: مثلا شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان یا نهاد اجماع ساز،شورای ائتلاف اصولگرایان و... اینها شکل می‌گیرند که خودشان انتخاب کنند ولی همیشه با مشکل مواجه می‌شوند. چرا که نهایتا نمی‌توانند نظر بدنه را اعمال کنند و امسال هم قطعا این تصمیم‌گیری برای آنها سخت‌تر خواهد بود.

وی افزود: امسال نظر مشورتی و استانی نهادهای قبل انتخاباتی هم به آن صورت لحاظ نمی‌شود و ظاهرا خیلی علاقه‌ای به ورود ندارند، یعنی در بین اصلاح‌طلبان خیلی انگیزه‌ای به ورود به انتخابات وجود ندارد و در بین اصول‌گرایان چون میدان را خالی می‌بینند و فکر می‌کنند بر روی هرکس اجماع کنند به نتیجه می‌رسند، رقابت‌ها شدیدتر است.

باستانی در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان مساله ‌ی بحران مشارکت در انتخابات 1400 را حل کرد، گفت: برای مشارکت بالاتر مردم در انتخابات دو روش منطقی و غیر منطقی وجود دارد؛ در روش منطقی که ما پیش‌رو داریم، باید در وضعیت معیشتی مردم گشایشی اتفاق افتد و مردم بدانند که در این روند گشایش اقتصادی وجود خواهد داشت و باید زمینه ورود کاندیداهای توانمند ایجاد شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظایف رئیس جمهور گفت: ما رئیس جمهوری را میخواهیم که رئیس همه ی مردم و جمهور به معنای مردم باشد، باید زمینه مشارکت چنین افرادی در انتخابات فراهم شود.

وی در رابطه با روش غیر منطقی جذب مردم برای مشارکت در انتخابات گفت: در روش غیر منطقی دوگانه سازی ایجاد می‌شود. دوگانه مذاکره و غیر مذاکره، دوگانه جنگ و صلح، دوگانه بد و خوب به هر صورت و به همین طریق مردم را اجبار به مشارکت در انتخابات شوند. در حالی که روش منطقی بهتر جواب می‌دهد و پایدارتر خواهد بود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به ثمر بخش بودن روش منطقی بیان کرد: زمینه برقراری رقابت و تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات باید با روش‌های منطقی باشد.اگر به صورت غیرمنطقی مردم را پای صندوق های رای بیاوریم بعد از آن میان مردم و رئیس جمهور فاصله می‌افتد. رئیس جمهور، رئیس تمام مردم است و یک ارتباط قلبی باید صورت بگیرد و مردم باید به او اعتماد قلبی داشته باشند.

باستانی در پاسخ به این پرسش که کار کدام جریان سیاسی در انتخابات پیش‌رو سخت‌تر است، گفت: در این دوره از انتخابات کار اصلاح‌طلبان سخت‌تر است، چون بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به نوعی یک طبقه‌ای است که بسته به نوع مشارکت‌شان باید دلایل متقنی داشته باشند، ولی برای بدنه اصولگرایی مشارکت در انتخابات به نوعی یک وظیفه و یک تکلیف است و آن را حتما انجام می‌دهند، بنابراین در این انتخابات کار برای اصلاح‌طلبان نسبت به اصولگرایان سخت‌تر خواهد بود.

وی در رابطه با روش‌های مختلف جذب مردم برای مشارکت در انتخابات بیان کرد: اگر گشایش‌هایی  در اقتصاد و معیشت مردم اتفاق بیافتد و تحریم‌ها مرتفع شوند این عوامل میتواند در مشارکت مردم در انتخابات تاثیر مستقیمی بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha