• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062919230
  • خبرنگار : 30147

وقف یک فنجان آب برای نجات درخت سرو کهنسال

وقف یک فنجان آب برای نجات درخت سرو کهنسال

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت: یکی از اهالی روستای هدک یک فنجان از آب قنات این روستا را وقف آبیاری درخت سرو کهنسال کرده است.

حمیدرضا اقبالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این خیر گران‌قدر  از اهالی روستای هدک از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن که از خشک شدن و تشنگی درخت سرو کهنسال روستا نگران شده بود این وقف آب را انجام داد.

وی از این درخت به عنوان یک میراث گران‌بها در روستای هدک نام برد و اظهار کرد: همه واقفیم که عرصه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست با مشارکت مردم پابرجا هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن با بیان اینکه اگر مردم پای کار بیایند و نگهداری، آبیاری و هرس درختان را انجام دهند موجب پایدار ماندن فضاهای سبز و درختان جنگل‌های طبیعی و دست کاشت می‌شود، بیان کرد: چون درختان کهنسال به خصوص چنار و سرو اگر نگهداری نشود با این شرایط خشکسالی و کم‌آبی با مشکل مواجه می‌شوند برای همین با رایزنی‌هایی که با این خیر شد یک فنجان آب از قنات همان روستا وقف این درخت کرد.

وی با اشاره به اینکه مکاتبات لازم انجام شده و همزمان با روز وقف از این سند رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: تمامی درختان سرو، چنار و ... شهرستان را شناسایی کرده‌ایم و هماهنگی لازم شده که به عنوان میراث ماندگار پلاک گذاری شوند.

اقبالی با اعلام اینکه بیشتر درختان کهنسال شهرستان در مناطق کوهپایه‌ای هستند، گفت: تاکنون در تمامی کارهایی که مردم با منابع طبیعی مشارکت داشته‌اند شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم.

وی افزود: عرصه منابع طبیعی بسیار وسیع است، اکنون ۱۱.۵ میلیون هکتار عرصه در خراسان رضوی داریم که ۸.۵ میلیون هکتار آن را اراضی ملی تشکیل می‌دهند؛ قطعاً برای حفاظت و احیاء تمامی این عرصه‌ها نیازمند مشارکت مردم هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن با بیان اینکه مردم و معادن شهرستان بردسکن تاکنون در کارهای مشارکتی همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌اند، گفت: بدون مشارکت مردم در هیچ حوزه‌ای توفیقات لازم به دست نخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بردسکن ۷۶۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۶۹۰ هزار هکتار آن را اراضی ملی تشکیل می‌دهند، افزود: گسترش مسائل و مشکلات زیست‌محیطی و ضرورت حل آنها را می‌توان از جمله نیازهای امروزی مردم دانست.

اقبالی اظهار کرد: در همین راستا می‌طلبد با توجه به نیازهای امروزی جامعه ظرفیت‌های وقف به خصوص در روستاها و بخش فضای سبز مورد بهره‌برداری قرار گیرد و برنامه‌های فرهنگ وقف آب برای آبادانی طبیعت پیرامونی بشر در جامعه ترویج شود.

 وی با بیان اینکه در شهرستان بردسکن چندین درخت کهنسال وجود دارد که نیازمند مشارکت مردم برای وقف و حفاظت از این گونه‌های کمیاب و با ارزش است، بیان کرد: روستای هدک یک از روستاهای تاریخی این شهرستان و دارای درختان کهنسال چنار با قدمت ۷۰۰ سال است که در مرکز روستا و در مجاورت قنات قرار دارد.

اقبالی همچنین از وجود یک درخت سرو کهنسال دیگر با قدمت ۵۰۰ ساله در حاشیه روستا خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش آب چندین سال است که اراضی مجاور این درخت آبیاری نمی‌شود و از سویی با توجه به افزایش دما این درخت رو به افول و خشک شدن قرار گرفته بود، اما با همت این خیر از طریق وقف یک فنجان از آب قنات برای آبیاری شرایط این درخت سرو که نماد سرزندگی و شادابی روستائیان بوده رو به بهبود قرار گرفته است.

وی خشکسالی و کم آبی را مهم‌ترین مشکل و دغدغه منابع طبیعی شهرستان بردسکن دانست و گفت: متأسفانه تمامی چشمه‌ها و قنوات با مشکلات جدی مواجه شده‌اند که می‌توان با اجرای طرح‌های آبخیزداری و کنترل روان آب و کار در بالادست قنوات و چشمه برای تقویت سفره‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات را رفع کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha