• جمعه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403063019703
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خبر داد

تنها ۲ بقعه متبرکه شهرستان درگز دارای درآمد است

تنها ۲ بقعه متبرکه شهرستان درگز دارای درآمد است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه درگز گفت: از ۱۶ بقعه متبرکه شهرستان تنها دو بقعه متبرکه دارای درآمد است.

حجت‌الاسلام حاجی بیگلو با تبریک آغاز هفته وقف در گفت و گو با ایسنا گفت: گرچه وقف جزئی از صدقه، احسان‌ها و انفاق است اما وجه تمایزی با این‌ها دارد، صدقه به صورت روزمره بوده و بعد از مدتی تمام می‌شود اما وقف این گونه نیست و برای همیشه ماندگار است.

وی با بیان اینکه وقف به صورت تخصصی به دو ساختار وقف منفعتی و وقف انتفاعی تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: وقف انتفاعی همانند حوزه علمیه، مصلا و کتابخانه، درمانگاه بیمارستان و مدارس می‌ماند، یعنی از مکان می‌شد استفاده کرد اما در وقف منفعتی از درآمد و منفعت آن استفاده می‌کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه درگز با اشاره به اینکه موقوفات و بقاع متبرکه که زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه قرار دارند خودگردان هستند، اظهار کرد: امامزادگان به گونه‌ای نیستند که از منابع دولتی اعتباری به آنها اختصاص یابد.

وی افزود: آنچه را که مردم وقف بر عزاداری سید الشهدا، نیازمندان و یا تحصیل دانش آموزان و... می‌کنند درآمد حاصله آن فقط برای همان کار باید صرف شود.

حاجی بیگلو با بیان اینکه امامزاده‌ها از محل منابع دولتی هیچ ردیف بودجه ندارند، خاطرنشان کرد: امامزادگان هرچه درآمد داشته باشند از این منطقه خارج نمی‌شود و باید صرف و خرج همان امامزاده شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰ میلیون تومان فقط برای خدام امامزاده محمد شیلگان هزینه می‌شود، تصریح کرد: ۹۹ درصد موقوفات شهرستان صاحب دارند یعنی وقف بر تعزیه‌داری سید الشهدا و یا سایر امور کرده‌اند و غیر از آن نمی‌توانیم درآمدشان را برای سایر مسائل و کارها هزینه کنیم و اگر این اقدام صورت گیرد خلاف شرع و مقررات است.

وی از ۴۰۰ موقوفه که ۱۸۴ موقوفه آن انتفاعی و ۲۱۶ موقوفه دیگر منفعتی است خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرستان درگز نیازمند وقف‌های جدید و نیازهای روز جامعه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه درگز تأکید کرد: اگر مردم می‌خواهند وقفی داشته باشند حتماً ابتدا از کارشناسان مشاوره بگیرند و وقف ثبت سیستم کنند، اگر برخی وقف‌ها بعد از سال‌ها کشف می‌شود چون همان زمان وقفنامه را در اختیار اوقاف قرار نداده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha