• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99100603931
  • منبع : نمایندگی قزوین

بارداری خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

بارداری خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

ایسنا/قزوین یک فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: برخی از زنان باردار متأسفانه خودشان را با سایر مادران باردار مقایسه می‌کنند و کارهایی را انجام می‌دهند که دیگران به آن‌ها توصیه کردند در برخی از موارد همین امر عوارضی ایجاد می‌کند که گاهی جبران‌ناپذیر است، توجه داشته باشید که بارداری هر فرد منحصر به خودش است.

دکتر شکوه السادات حاجی سید ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به‌سلامت بارداری، تصریح کرد: هدف از مراقبت خانم باردار طی دوران بارداری این است که درنهایت یک مادر و یک جنین سالم داشته باشیم بنابراین با توجه به اینکه شرایط مادرها باهم متفاوت است نمی‌توان توصیه یکسانی ارائه کرد.

وی افزود: برخی از مادرها حاملگی پرخطر دارند، برخی با استفاده از روش‌های کمک باروری باردار شدند، برخی مادرها سابقه طولانی نازایی داشتند، برخی نیز سابقه جنین‌های مشکل‌دار دارند، برخی در سنین بالا یا خیلی پایین باردار شدند درنتیجه نمی‌شود یک دستور کلی ارائه داد و یک خانم باردار نباید خودش را با خانم باردار دیگری مقایسه کند.

این فلوشیپ طب مادر و جنین اظهار کرد: برخی از زنان باردار متأسفانه خودشان را با سایر باردارها مقایسه می‌کنند و کارهایی را انجام می‌دهند که دیگران به او توصیه کردند در برخی از موارد همین امر عوارضی ایجاد می‌کند که گاهی جبران‌ناپذیر است، با کنترل وزن، فشار و علائمی که توسط مراقبین مراکز بهداشت یا پزشک متخصص انجام می‌شود می‌توان تشخیص داد که مادر بارداری سالم دارد یا این‌طور نیست.

وی خاطرنشان کرد: مراقبین از طریق بالا رفتن بطن، کنترل مرتب فشارخون؛ اندازه رحم، پیگیری توسط سونوگرافی و انجام آزمایشات سلامت بارداری را تأیید می‌کنند، در طول بارداری ممکن است به خاطر مواردی که پیش می‌آید مراقب یا پزشک آزمایش‌های خاصی را درخواست کند که فردبه‌فرد متفاوت است.

ابوترابی یادآور شد: گاهی نیاز است که مادر در بیمارستان بستری شود یا تحت شرایط خاصی نگهداری شود در این مورد در صورت ایجاد شرایط خطرناک ما تلاش می‌کنیم که جنین را بیرون از رحم مادر نگهداری و زمینه زنده ماندن آن را فراهم کنیم اما تحت هر شرایطی اولویت ما حفظ سلامت مادر است.

وی تأکید کرد: برخی از مادران باردار به توصیه افراد مختلف از داروهای سنتی و یا شیمیایی استفاده می‌کنند اما باید توجه کنند ممکن است استفاده از این مواد در طول بارداری برای جنین مشکل ایجاد کند بنابراین زنان باردار حتماً باید تحت کنترل پزشک متخصص قرار داشته باشند و مصرف هر نوع دارویی صرفاً با تجویز پزشک باشد.

این فلوشیپ طب مادر و جنین اظهار کرد: تست‌های غربالگری طبق پروتکل وزارت بهداشت انجام می‌شود که طی آن افراد پرخطر شناسایی می‌شوند و اقدامات لازم برای حفظ سلامتی مادر و جنین انجام می‌شود، غربالگری را وزارت بهداشت به‌عنوان بانی سلامت جامعه مطابق با پروتکل‌های استاندارد دنیا پس از ارزیابی تصویب می‌کند که انجام شود بنابراین مطالبی که گاهی در صفحات مجازی گفته می‌شود پایه و اساس علمی ندارد و مادران باردار باید بر علم وزارت خانه اتکا کند که با توجه به پروتکل‌های استاندارد دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری بارداری دائماً در حال ارزیابی مجدد است و هر دو ماه به‌روز و اشکالات آن برطرف می‌شود بنابراین الگوی قابل قبولی است که مادران باردار و پزشکان باید از آن پیروی کنند. در مراقبت‌های بارداری عواملی مانند قد، وزن و فشار مادر موردتوجه قرار می‌گیرد، بر اساس این موارد، محدودیت‌های غذایی اعلام می‌شود.

ابوترابی تأکید کرد: تغذیه برای هر مادر باردار متفاوت است، مصرف غذاهای پروتئینی، لبنیات، گوشت سفید و ماهی برای زنان باردار خوب است اما همه این‌ها باید بر اساس شرایط خاص مادر تعیین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha