• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99081811923

رئیس کل دادگستری فارس:

نهادینه شدن فرهنگ سازش از عواید شوراهای حل اختلاف است

نهادینه شدن فرهنگ سازش از عواید شوراهای حل اختلاف است

ایسنا/فارس رئیس کل دادگستری استان فارس، ایجاد شوراهای حل اختلاف را منتهی به نتایجی اثربخش در کاهش حجم پرونده‌های قضایی و مصالحه در بسیاری از پرونده‌ها دانست و یکی از عواید این تشکیلات را نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در جامعه عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در مراسم بزرگداشت روز شوراهای حل اختلاف، گفت: شورای حل اختلاف به عنوان یک نهاد مدنی و مردم محور برآمده از بطن جامعه نقش بسیار مهمی در نظام دادرسی و در حوزه قضازدایی و عدالت سازشی و ترمیمی ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری فارس، موسوی ختم بسیاری از پرونده‌ها به مصالحه را نتیجه نهادینه شدن فرهنگ گذشت، صلح و سازش به همت شوراهای حل اختلاف دانست و با یادآوری اینکه در فارس این شوراها آبان ۸۱ آغاز به کار کرد، گفت: این نهاد از طی هفده سال فعالیت، سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ورودی پرونده داشته و بیش از ۵۰ درصد بار دادگستری را بر دوش می‌کشد.

وی با اشاره به بخشنامه رئیس قوه قضائیه، در خصوص ارجاع پرونده‌های قابل سازش از محاکم قضایی و دادسراها به شوراهای حل اختلاف، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۳۹ هزار فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده که نسبت به ورودی کل پرونده‌ها به دادگستری فارس ۵۲ درصد افزایش داشته است.

موسوی در عین حال یادآور شد که طی هشت ماه گذشته بیش از ۱۳۹ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف فارس مختومه و بیشتر از ۳۳ هزار فقره از این پرونده‌ها به صلح و سازش منتهی شده است.

او فلسفه وجودی شوراها ی حل اختلاف را قطع منازعه و خشکاندن ریشه نزاع در جامعه ذکر و اضافه کرد: آمارها حاکی از آن‌ست که پرونده‌های مهم و سنگینی در شوراها رسیدگی و منتهی به سازش شده اما نکته حائز اهمیت اینکه مقوله صلح و ساز کاری سخت و دشوار است که تنها با پشتکار، دقت، حوصله و تکنیک و روش‌های خاص به سرانجام می‌رسد.

موسوی به  برتری استان فارس طی چند سال متوالی در زمینه مصالحه پرنده های قتل اشاره و خاطرنشان کرد:  مجموعه شورای حل اختلاف استان فارس برای مصالحه با فعال کردن شعب و جذب شخصیت های مؤثر و با نفوذ اجتماعی و استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان حوزه های قضایی و برگزاری جلسات متعدد اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف با خانواده های آسیب دیده و به منظور جلب رضایت اولیاء دم  طی سالهای ۹۲ تا کنون رتبه اول در به ثمر رساندن مصالحه پرونده‌های قتل عمد را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس یکی از افتخارات شوراهای حل اختلاف در این استان را مصالحه در ۴۲۰ پرونده با موضوع قتل عمد و غیرعمد طی عمر این شوراها اعلام و اضافه کرد که ۳۵ مورد از این مصالحه‌ها امسال محقق شده است.

او گفت: از دیگر اقدامات مهم مجموعه شورای حل اختلاف فارس، سازش ۳۶ فقره پرونده مهم نظیر نزاع دسته جمعی، دعوای طایفه‌ای و دعاوی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بوده که با  صرف زمان و برگزاری جلسات متعدد میان طرفین دعوی  منجر به صلح و سازش شده است.

براساس این گزارش، شوراهای حل اختلاف فارس اکنون بیش از ۲۲۰۰ عضو فعال در ۴۲ حوزه قضایی و ۴۴۱ شعبه شامل ۳۰۷ شعبه شهری و ۱۳۴ شعبه روستایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha