• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99062921451
  • خبرنگار : 50038

کمیسیون کشاورزی مجلس از پتانسیل بالای «شهر جهانی انگور» بازدید کردند‏

کمیسیون کشاورزی مجلس از پتانسیل بالای «شهر جهانی انگور» بازدید کردند‏

ایسنا/همدان برای نخستین بار در تاریخ ملایر، هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع ‏طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه معاونان وزیر جهادکشاورزی و با حضور جمعی از ‏مدیران کل استان همدان از پتانسیل ها، ظرفیت ها و قابلیت های ملایر در بخش کشاورزی و باغی ‏بازدید و چالش ها و مشکلات موجود در این زمینه را بررسی کردند.‏

با حضور ۱۸ نماینده مجلس شورای اسلامی و هشت معاون وزیر جهادکشاورزی و دو معاون وزیر نیرو از ظرفیت های باغبانی و  کشاورزی، آب، خاک و مبل منبت ملایر بازدید به عمل آمد.

بازدید از یک باغ انگور به روش سنتی و آشنایی با مراحل و نحوه تولید کشمش، بازدید از باغ داربستی «محمد غفاری» باغدار نمونه کشوری در روستای افسریه ملایر و بررسی روش های نوین تولید انگور و کشمش، بازدید از باغ گردوی «منصور رضایی» در شهر زنگنه به عنوان قطب تولیدکننده گردو و بازدید از باغات انگور دره جوزان، سد کلان، کارخانجات تولید کشمش «حاتمی» و یک گارگاه تولید مبل منبت اهم برنامه های این سفر یک روزه بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در حاشیه این بازدید گفت: برای نخستین بار در تاریخ ملایر چنین سفر رسمی جمعی از نمایندگان و اعضای یک کمیسیون تخصصی مجلس به شهرستان ملایر رقم خورده است.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه افزود: با پیگیری های انجام شده هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه معاونان وزیر جهادکشاورزی، برای بازدید از محصولات کشاورزی، باغات انگور، گردو، قنوات و ظرفیت های ویژه زراعت، طرح ویژه فراز و هم اندیشی در راستای توسعه کشاورزی و آبخیزداری شهرستان ملایر و پیگیری مطالبات کشاورزان به شهرستان ملایر سفر کردند.

برگشت تعهدات ارزی؛ بزرگترین مشکل صادر کنندگان کشمش

معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: با توجه به ظرفیت بی نظیر باغات انگور ملایر، سال ۱۳۹۷ نظام تولید انگور در این شهرستان به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم جهانی کشاورزی و به عنوان «شهر جهانی انگور» ثبت جهانی فائو شد.

محمدرضا شهسواری در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کشمش و انگور ملایر در بازارهای جهانی عرضه می شود، افزود: سال گذشته ۳۷ هزار تن کشمش در این شهرستان تولید و در بازارهای جهانی عرضه شد.

وی به مشکلات موجود در این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: عدم برگشت پول صادراتی و افزایش قیمت مواد اولیه گریبانگیر فعالان این بخش شده که انتظار می رود کمیسیون کشاورزی برای رفع این موانع تدابیری را بیندیشد.

لزوم حل مشکل سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان

در ادامه مدیر شرکت بین المللی آریا ۸۰۰۰ و مجموعه کارخانجات حاتمی با بیان اینکه این شرکت بیش از ۴۰ سال است که در عرصه تهیه و بسته بندی کشمش تیزآبی و آفتابی فعالیت می کند، گفت: ما برای ۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده ایم.

خسرو حاتمی با اشاره به وجود مشکلات فراوان در این حوزه، اظهار کرد: برگشت تعهد ارزی یکی از بزرگترین مشکلات فعالان این عرصه است و اگر مشکلات تعهد ارزی و سرمایه در گردش حل نشود، کارخانه داران زمینگیر شده و مجبور به تعطیلی می شوند.

وی به دریافت مالیات های هنگفت، گران شدن مواد اولیه و ‌... اشاره کرد و گفت: عمده کار ما صادرات است و چند نوبت به عنوان صادرکننده برتر استان و کشور معرفی شده ایم.

حاتمی به اختلاف زیاد ارز نیمایی و ارز آزاد اشاره و خاطرنشان کرد: فروش کشمش در تمام دنیا نرخ ثابت و مشخصی دارد و ما مجبور به رقابت با کشورهای استرالیا، ترکیه، افغانستان و ... هستیم.

پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی تصفیه خانه سد کلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان نیز در حاشیه بازدید از سد کلان با بیان اینکه سد کلان ملایر بر روی رودخانه حرم آباد احداث شده ‌است، گفت: هدف از این پروژه تأمین آب شرب ۱۲ میلیون مترمکعب شهر ملایر است.

منصور ستوده افزود: از آب جمع آوری شده در پشت این سد، نیم میلیون مترمکعب برای شهرک صنعتی مرویل و ۵.۵ میلیون مترمکعب نیز سهم زیست محیطی منطقه است.

وی با بیان اینکه این پروژه عظیم با رقم ۷۸ میلیارد تومان ساخته شده است، افزود: حجم مخزن ۴۵ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۹۴ درصد حجم سد پر است.

ستوده با اشاره به اینکه مقرر شده در افق سال ۱۴۰۰ آب شرب ملایر از این سد تأمین شود، ادامه داد: خط آبرسانی تا شهر ملایر ۳۸ کیلومتر است که تاکنون ۳۷ کیلومتر آن انجام شده و یک کیلومتر باقی مانده نیز امسال انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه در پایین سد قرار گرفته است، اظهار کرد: تصفیه خانه بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهره‌برداری آزمایشی آن آغاز شده است.

ستوده در پایان بیان کرد: تصفیه خانه سد کلان به طور متوسط سالانه ۳۸۰ میلیون لیتر آب را تصفیه می‌کند و قرار است ۶۰ درصد آب شرب شهر ملایر را در افق سال ۱۴۰۰ تأمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha