• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070504004
  • خبرنگار : 50239

شهیدی که در شب‌ عملیات‌ نیز به دنبال ضبط مستندات جنگ برای آیندگان بود

شهیدی که در شب‌ عملیات‌ نیز به دنبال ضبط مستندات جنگ برای آیندگان بود

ایسنا/همدان با شروع جنگ علاقه‌مند شد تا از جبهه جنگ نیز تصاویر ضبط کند زیرا معتقد بود این جنگ یک روز تمام می‌شود اما مستندات آن باید باقی بماند تا نسل‌های بعدی بدانند این شهدا چه کردند و جنگ ما به چه صورت بود، ما مدیون خون این شهدایی هستیم که از خوشی و جوانی خود می‌گذرند.

این بخشی از خاطرات شهید سید علی خوانساری است که در نخستین یادواره شهدای رسانه استان همدان به همت خبرگزاری ایسنا و بسیج رسانه استان همدان به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

برادرزاده شهید سیدعلی خوانساری در نخستین یادواره شهدای رسانه‌ای ‌شهید سیدعلی خوانساری‌ در دفتر خبرگزاری ایسنا، بیان کرد: شهید سید علی خوانساری ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۳۲ در شهرستان همدان و در خانواده‌ای مذهبی، عالم و سرشناس به دیانت به دنیا آمد؛ سال ۱۳۳۹ وارد دبستان شد و تحصیلات خود را آغاز کرد و تا پایان دوره متوسطه در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل داد و موفق به اخذ مدرک دیپلم شد سپس به عنوان کارمند شرکت نفت مشغول به خدمتگزاری شد.

شهیدی که در شب‌ عملیات‌ نیز به دنبال ضبط مستندات جنگ برای آیندگان بود

حسین خوانساری عنوان کرد: ‌در زمان شروع جنگ به سپاه همدان ملحق شد و پس از حدود ۱۲ ماه جاهدت در جبهه‌های غرب در دشت قراویز در عملیات ۱۱ شهریور ماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید و بعد از ۱۱ ماه پیکر مطهر این شهید به همدان بازگشت و در مراسمی معنوی و با استقبال پرشور مردم همدان بر روی دستان آنان تشییع و در باغ بهشت همدان آرام گرفت.

وی ادامه داد: شهید خوانساری از دوران نوجوانی به کار عکاسی و فیلمبرداری علاقه داشت و حتی در تمام مراسم‌ فامیل نیز دوربین خود را همراه داشت. با شروع جنگ علاقه‌مند شد تا از جبهه جنگ نیز تصاویر ضبط کند زیرا معتقد بود این جنگ یک روز تمام می‌شود اما مستندات آن باید باقی بماند تا نسل‌های بعدی بدانند این شهدا چه کردند و جنگ ما به چه صورت بود، ما مدیون خون این شهدایی هستیم که از خوشی و جوانی خود می‌گذرند.

حسین خوانساری اضافه کرد: سید علی علاقه زیادی به دوربین عکاسی خود داشت و شب عملیات ۱۱ شهریور آر پی جی زن بود و سردار شهید همدانی که در آن عملیات نیز حضور داشتند از ایشان می‌خواهد یا دوربین را بر زمین بگذارد یا اسلحه را ولی شهید قبول نکرده هر دو کار را با هم انجام می‌دهد که در همان زمان نیز تصاویری از شهدای قراویز تهیه می‌کند که بسیار ناب و دلسوز است.

برادرزاده شهید خوانساری تاکید کرد: پاکی و صداقت شهید خوانساری زبانزد فامیل بود همیشه می‌گفت باید با خوشرویی و محبت در دل همه جا داشته باشی و در کار خود نیز در شرکت نفت کارمند نمونه بود و در همان زمان شهادتش، محل کار ایشان را به عنوان جایگاه شهید خوانساری نامگذاری کردند.

وی بیان کرد: حضور شهید خوانساری در راهپیمایی‌های قبل از انقلاب نیز زبان زد بود. یکی از اقدامات ایشان توزیع اعلامیه علیه رژیم طاغوت پهلوی بود و در جریان پایین آوردن و نابودی مجسمه شاه در میدان همدان نیز با دوستان خود نقش مهمی را ایفا کرده بود. بعد از انقلاب نیز هم در محل زندگی خود و هم در شرکت نفت همکاری دوستان و همکاران خود پایگاه بسیج را تشکیل داده بودند.

شهیدی که در شب‌ عملیات‌ نیز به دنبال ضبط مستندات جنگ برای آیندگان بود

برادرزاده شهید اظهار کرد: قبل از شروع جنگ پدر و مادر شهید اصرار زیادی بر امر ازدواج او داشتند اما ایشان مخالفت می‌کرد. از طرف دیگر وقتی خواستگاری می‌رفتیم خانواده دختر رد می‌کردند که پس از پرس و جو متوجه شدیم سیدعلی به آنان می‌گفته‌ ۶ ماه بیشتر زنده نیستم و شهید خواهم شد. به همین دلیل برخی راضی به ازدواج با ایشان نمی‌شدند تا اینکه بالاخره با بانویی عفیفه و انقلابی ازدواج کردند و چندی پس از ازدواجشان نیز به شهادت رسیدند.

حسین خوانساری خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند ما باید به درستی عظمت جنگ و نقش شهدا و جریان هر سال دفاع مقدس را در جامعه تبیین کنیم و نقش نفوذ دشمن در این جریانات را نادیده نگیریم، این همان طرز فکر شهید خوانساری است که ‌ معتقد بود باید مستندات دفاع مقدس برای آیندگان ضبط و منتشر شود.

مسئول بسیج رسانه استان همدان، ناصر قوامی‌مشفق هم در نخستین یادواره شهدای رسانه‌ای ‌شهید سیدعلی خوانساری‌ در دفتر خبرگزاری ایسنا بیان کرد: این محفل نورانی به منظور معرفی و تجدید بیعت با شهدایی است که در دوران دفاع مقدس در امر رسانه با اقداماتی همچون تدوین و چاپ نشریات یا عکاسی و ثبت وقایع فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: در استان همدان ۱۸ شهید رسانه داریم که شهید سیدعلی خوانساری به عنوان عکاس خبری دوران جنگ، یکی از همین شهدای بزرگ و والامقام است.

وی با اشاره به اینکه خود شهید خوانساری این جمع را به این محفل دعوت کرده، بیان کرد: با برگزاری اینگونه برنامه‌ها به دنبال معرفی شهدای رسانه و برگزاری یادواره‌های ساده و کم هزینه در خود رسانه‌های استان بودیم تا علاوه بر تجدید بیعت با شهدا بتوانیم‌ از محضر آنان درس گرفته و انتظارت و مطالبات خانواده‌های آنان را به گوش مردم برسانیم.

مسئول بسیج رسانه همدان با بیان اینکه شهدا وسیله اعتلای کشور هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سبک یادواره‌های ساده شهدای رسانه تبدیل به یک رسم دائمی در بین اهالی قلم و رسانه استان شود.

به گزارش ایسنا، در پایان از خانواده شهید «سید علی خوانساری» توسط خبرگزاری ایسنا تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha