• جمعه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99061409947
  • خبرنگار : 50310

مواظب اعتیاد دانش‌آموزان به وسایل الکترونیکی باشیم

مواظب اعتیاد دانش‌آموزان به وسایل الکترونیکی باشیم

ایسنا/لرستان یک روانشناس گفت: در شرایط کنونی که به سمت آموزش‌های مجازی پیش می‌رویم، پیش‌بینی فعالیت‌های پرتحرک و جنبشی برای بچه‌ها، گذراندن ساعاتی برای تماشای تلویزیون و داشتن برنامه‌ی منظم برای استفاده از دستگاه‌های هوشمند آموزشی اعم از موبایل، تبلت، لپ تاپ و... برای جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان به دستگاه‌های هوشمند لازم است.

مریم کاووسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ممکن است در شرایط کرونایی آموزش آنلاین باعث کاهش حوصله‌ والدین و دانش‌آموزان شود، اظهار کرد: این نکته را نیز باید در نظر داشت که به دلیل بیشتر شدن تعاملات در خانه، پرخاشگر شدن بچه‌ها طبیعی است و والدین باید مدیریت تعامل با آن‌ها را یاد بگیرند.

وی افزود: در آموزش آنلاین، برنامه‌ریزی کلاسی و آکادمیک بهم می‌خورد و معمولاً دانش‌آموزان ساعات مشخصی برای انجام تکالیف ندارند، بنابراین والدین و آموزگار باید برنامه‌ریزی مشخصی برای زمان آموزش و انجام تکالیف دانش‌آموزان داشته باشند.

کاووسی تصریح کرد: بهتر است والدین فضای مشخصی از خانه و اتاق فرزند خود را برای آموزش و انجام تکالیف در نظر بگیرند تا دانش‌آموز بتواند با تمرکز بهتر به یادگیری مشغول شود.

این روانشناس ادامه داد: والدین همچنین باید زمان مشخصی را برای استراحت و تفریح و تغذیه در بین ساعات آموزشی دانش‌آموزان در نظر بگیرند تا اذیت نشوند.

وی با اشاره به کاهش تعامل دانش‌آموزان با دوستان و هم‌سالان خود در این ایام، تصریح کرد: تعامل با هم‌سالان به ویژه برای دانش‌آموزان دبستانی به جهت پختگی روانی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است که در گذشته این نیاز از طریق مدرسه برای بچه‌ها تامین می‌شد اما در این ایام نیز خانواده‌ها می‌توانند درصورتی که دوستان فرزند خود را می‌شناسند به او خود اجازه دهند با دوستانش تماس‌ تصویری برقرار کند و از این طریق به اجتماعی شدن دانش‌آموز کمک کنند.

کاووسی تأکید کرد: در ایام آموزش مجازی، والدین باید با آموزگاران در تماس باشند و برنامه ریزی دقیقی را برای آموزش و ارائه تکالیف دانش‌آموزان داشته باشند تا دانش‌آموزان همانند دوران قبل از کرونا به برنامه‌ای منظم عادت کنند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه لازم است فرزندان ما روزی را برای استراحت داشته باشند، عنوان کرد: پنجشنبه و جمعه‌ها حتما برای استراحت دانش‌آموزان قرار داده شود، والدین باید به صورت نامحسوس بر فعالیت فرزندان خود نظارت داشته باشند البته این نظارت نباید با شدت انجام شود و اصول کار با بچه‌ها را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: والدین در آموزش‌های آنلاین باید فرزندان خود را به جستجو برای یافتن پاسخ پرسش‌ها و مطالب علمی و حل مسئله تشویق کنند و نباید تنها برای کسب نمره پاسخ تمرینات آموزشی را بدون اینکه دانش‌آموز به تفکر واداشته شود در اختیار آن‌ها قرار دهند.

کاووسی با بیان این‌که شرایط آموزش آنلاین و حضور مداوم دانش‌آموزان در خانه ممکن است باعث خستگی و کلافگی والدین شود، تصریح کرد: شرایط بسیار منحصر به فرد است و والدین باید بپذیرند که برای سلامت خانواده خود باید با این شرایط کنار بیایند و چاره‌ای غیر از این نیست، همچنین می‌توانند در صورت تمایل هفته‌ای یک مرتبه در فضاهایی سر باز و به دور از جمعیت زیاد و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به همراه فرزندان خود حضور پیدا کنند چراکه این ایزوله شدن برای دانش‌آموزان خوب نیست.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی فعالیت‌های پرتحرک و جنبشی برای بچه‌ها، گذراندن ساعاتی برای تماشای تلویزیون و داشتن برنامه‌ی منظم برای استفاده از دستگاه‌های هوشمند آموزشی اعم از موبایل، تبلت، لپ تاپ و... برای جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان به دستگاه‌های هوشمند لازم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha