• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99050603749
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

آسمان امشب نیمی از ماه را به نظاره می‌نشیند

آسمان امشب نیمی از ماه را به نظاره می‌نشیند

ایسنا/اصفهان مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: ششم مرداد ماه در حالت تربیع اول قرار دارد و سوژه مناسبی برای عکاسی نجومی است.

عمران مرادی در گفت‌و گو با ایسنا با بیان اینکه رویداد نجومی جذاب در آسمان ششم مرداد، پدیده تربیع اول ماه است، اظهار کرد: تربیع ماه از سوژه‌های جذاب عکاسی برای علاقه مندان به نجوم است. ششم مرداد ماه نصفه است که در اصطلاح نجومی تربیع اول گفته می‌شود.

وی در توضیح این رویداد، گفت: زمانی که ماه، زمین و خورشید با هم زاویه ۹۰ درجه می‌سازند و خورشید و ماه در قسمت اضلاع (دو ضلع) و زمین راس زاویه است، ماه به حالت تربیع می‌رسد.

ماه نصفه سوژه عکاسی نجومی است

این مدرس نجوم با بیان اینکه تربیع اول، یکی از حالت‌های ماه است، تصریح کرد: تربیع اول مدت زمان بین هلال ماه و قرص ماه است، زمانی که نیمی از قرص کامل ماه قابل رؤیت باشد.

به گفته مرادی در تربیع اول، ماه یک چهارم مدار خود را طی کرده است. زمانی که ماه به دور زمین می‌گردد و از سمت خورشید دور می‌شود، با عبور یک چهارم مدار خود به دور زمین زاویه ۹۰ درجه می‌سازد و در این حالت ماه از دید زمینیان نصف است.

وی افزود: زمانی که با تلسکوپ یا دوربین مناسب و مجهز به ماه نگاه شود، مرز تاریکی و روشنایی قطب شمال تا قطب جنوب ماه به زیبایی مشخص است و سوژه مناسب عکاسی نجومی است.

کمترین میزان جزر و مد در تربیع اول ماه

مرادی با بیان اینکه ماه در حالت تربیع خاصیت دیگری نیز دارد، خاطرنشان کرد: وضعیت ماه در آسمان بر میزان جزر و مد دریاهای زمین تاثیر دارد. در حالت تربیع که در شب‌های هفتم و ۲۱ رخ می‌دهد و به آنها به ترتیب تربیع اول و سوم ماه گفته می‌شود، ماه و خورشید با تاثیر بر جاذبه‌های یکدیگر آن را خنثی می‌کنند و کمترین میزان جزر و مد در زمین رخ می‌دهد.

این مدرس و پژوهشگر نجوم، یادآور شد: ماه عامل اصلی جزر و مد بر روی زمین است و حدود ۹۳ درصد علت جزر و مدها به واسطه قرار گرفتن ماه است و ۷ درصد آن به دلیل حالت خورشید است.

مرادی تصریح کرد: در زمان‌هایی که ماه در زاویه ۹۰ درجه قرار می گیرد، کمترین میزان جزر و مد و در حالت هایی که ماه به صورت مقارنه و یا مقابله با زمین قرار دارد، شاهد بیشترین میزان جزر و مد بر روی دریاها هستیم. یعنی در حالت تربیع اول و سوم ماه، کمترین و در زمان های ماه نو و ماه بیشترین جزر و مد رخ می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha