• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403040704226
  • خبرنگار : 50587

 رئیس دانشگاه اصفهان مطرح کرد:

علم نافع چه علمی است؟‌

علم نافع چه علمی است؟‌

ایسنا/اصفهان  رئیس دانشگاه اصفهان گفت: علم نافع، علمی است که به نفع انسان و جامعه باشد، دانش زمانی خوب و مفید است که با ارزش‌های انسانی همراه باشد وگرنه قیمت انسان پایین می‌آید و او به‌عنوان یک ابزار در اختیار سیاستمداران قرار می‌گیرد.

نخستین آیین تقدیر از دانشجویان افتخار آفرین و مقام آور دانشگاه اصفهان، در این دانشگاه برگزار شد. در این برنامه، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، در بین دانشجویان نخبه اظهار کرد: انسان نباید تک بعدی باشد، انسان تک بعدی در آینده، در زندگی خود با مشکل مواجه می‌شود. رابطه اجتماعی و ارتباطات اجتماعی مهم است. تک بعدی بودن به ضرر انسان در آینده است. انسان باید دیگر ابعاد وجودی را هم در نظر داشته باشید.

وی ادامه داد: ببینید ارزش انسان و هویت او در چیست و علم نافع چه علمی است. علم نافع، یعنی علمی که به نفع انسان و جامعه باشد. علم محدود به زمان و مکان نیست، از این‌رو لازم است که در خصوص علمی که فرا می‌گیرید توجه کنید.  

رئیس دانشگاه اصفهان با ذکر حدیثی از از امام علی (ع) گفت: امیرالمومنین می فرمایند، «قیمة‌ کل‌ امرء ما یحسنه» به این معنا که ارزش و احترام هر شخص‌ در میان‌ مردم‌ به ‌اندازه‌ علم‌ و دانش‌ او است. قیمت و ارزش هر شخص نه به نژاد و نه به دارایی مادی او است.

هرسیج افزود: علم فی النفسه به کار نمی‌آید. برای مثال در سازمان سیا انسان‌های عالم و دانشمند در زمینه‌های مختلف علمی مشغول به کار هستند، اما آنچه که مهم است «ما یحسنه» است. متاسفانه این ذهنیت که نسبت به مسائل اطراف، جامعه و جهان بی تفاوت باشند در میان بسیاری از اساتید وجود دارد. اگر نسبت به مسائل کشور، منطقه و جهان بی تفاوت باشیم آیا ما واقعا می‌توانیم بگوییم که نخبه هستیم؟

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در این خصوص امام علی (ع) خود پاسخ می‌دهد که «مَنْ کَانَتْ هِمَّتُهُ مَا یَدْخُلُ بَطْنَهُ کَانَتْ قِیمَتُهُ مَا یَخْرُجُ مِنْهُ، یعنی «کسی که همتش به خوراک ورودی شکمش باشد ارزشش نیز همان است که از آن خارج شود.» دانش زمانی خوب و مفید است که به همراه ارزش باشد وگرنه قیمت انسان پایین می‌آید و او به‌عنوان یک ابزار در اختیار سیاستمداران قرار می‌گیرد. نخبگی باید به همراه تعهد و حفظ ارزش‌های انسانی باشد تا انسان در اختیار اصحاب قدرت و ثروت قرار نگیرد، چرا که انسان باید تولید کننده قدرت و ثروت باشد، نه اینکه در جهت اهداف شوم برخی از قدرتمندان، سیاست مداران و جنگ آوران حرکت کند.  

هرسیج در مورد اهمیت مشارکت در انتخابات تصریح کرد: بی تفاوت بودن و خنثی بودن دردی را دوا نمی‌کند. همه ما باید به خاطر ایران، بر اساس آرمان‌هایی که داریم در انتخابات مشارکت کنیم. ضمن تداوم فعالیت در حوزه خاص، چند بعدی و ذو ابعاد بودن و بی تفاوت نبودن از اهمیت زیادی برخوردار است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha